לפני קצת פחות משנה יצא מ', נער כבן 16.5 מתל אביב, לנסיעה קצרה ברחבי העיר על האופניים החשמליים של אחותו. "הוא הגיע לצומת ועצר בתמרור עצור, אבל שדה הראייה לא אפשר לו לראות רכבים שמגיעים אז הוא גלש טיפה קדימה, ואז הגיעה מכונית שנסעה מהר ופגעה בו" מספרת סיגלית, אמו של מ', "הילד היה פצוע על הרצפה והנהג בקושי עזר לילד, רק הושיב אותו בצד, לקח ממנו את הפרטים, אמר שיקרא למשטרה ונסע משם". מ' התקשר לאמו והיא באה לאסוף אותו. "הלכנו למשטרה אבל הם לא הכירו את המקרה כך שלא היו לנו את הפרטים של הנהג הפוגע, ופשוט המשכנו הלאה. שלושה חודשים אחרי התאונה, קיבלנו פתאום מכתב מהביטוח שבו התבקשנו לשלם למעלה מ–20.000 שקל על הנזק שנגרם לרכב. מסתבר שהאיש תיקן את הרכב ונתן לחברת הביטוח את שמו של הבן שלי. לטענתו בני גרם לתאונה והם החליטו לתבוע".
אחת האופציות שעלתה מן המשפט היא להכריז על הילד כפושט רגל, כבר בגיל הזה, במידה וההורים לא ייקחו עליו אחריות, מה שלמעשה מחייב כעת את ההורים לשלם. אבל מה יקרה להורים שלא יכולים לשלם, ואיזו אחריות יש לנער אם החוק לא חייב אותו ללמוד את חוקי התנועה לפני שהוא רוכב על אופניים חשמליים?
"בתביעות נזיקין יש שני שלבים, הראשון הוא בדיקת האחריות, במידה והיא אכן קיימת. והשלב השני הוא גובה הנזק" אומרת עו"ד אביבית ביאנקו, עו"ד לענייני נזיקין. "ניתן לתבוע נזיקין בכל גיל, אולם להיתבע בתביעת נזיקין ניתן החל מעל גיל 12. לזה צריך להוסיף שבנסיעה על אופניים חשמליים אין חובה לביטוח. כלומר, אם אתה נער בן 12 ומעלה, שנסע בניגוד לחוק על אופניים חשמליים, (שכן התקנות החדשות מאפשרות נסיעה רק מגיל 16), ואין לך ביטוח, אתה חשוף לתביעות כאשר הילד עצמו יכול להיתבע, או אפילו ההורים על כך שלא השגיחו על מעשיו של הילד".
עו"ד גואל ועו"ד ביאנקו ממליצים להורים שלא לקנות אופניים חשמליים לנערים ונערות מתחת לגיל 16, מאחר והתקנות אוסרות על ילדים בגיל זה לרכוב על אופניים חשמליים, אם הילד מעל גיל 16, ניתן לתבוע את הילד או ההורים על פיצויים בגין נזקים שנגרמו באשמת הנער, כאשר הדבר נכון גם לבוגרים. "חברות הביטוח כבר מציעות ביטוחים לנהיגה על אופניים חשמליים, אבל גם ביטוחים אלו תקפים רק מגיל 16 ולא לפני" אומר עו"ד גואל.
לתשומת לב הרוכבים: הקנסות יעלו מ-100 שקל ל-250 שקל
אחת הבעיות המרכזיות תהיה מן הסתם באכיפה של התקנות החדשות. לפי סקר שנערך על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ב-2015 עולה ששליש מהרוכבים על אופניים חשמליים היו מתחת לגיל 14 ועוד שליש מתחת לגיל 16. כיום אין עדיין נתונים רשמיים באם הנתון הזה נשמר, אולם מעדויות בשטח עולה תמונה ברורה שבה עדיין ילדים ונערים מתחת לגיל 16 נוהגים באופניים חשמליים, הרבה מההורים מציינים ש'אין להם ברירה' אלא לקנות לילדים אופניים חשמליים מאחר ולשאר הילדים הנמצאים איתם בכיתה כבר יש.
"הנוער מסכן את עצמו וגם את האחרים, הילדים הקטנים והנערים הצעירים אינם מכירים את הכוח של כלי הברזל המהיר הזה" אומר עו"ד אלי אנושי, שופט תעבורה בדימוס העוסק בענייני תעבורה.
עו"ד אנושי גם מוסיף ואומר כי ישנם אופניים חשמליים רבים שלאחר טיפול בחנויות הפזורות בכל רחבי המדינה מקבלים יכולות 'משודרגות', "הטיפול שגורם לאופניים להיות מהירים יותר הוא טיפול שניתן על ידי חנויות רבות וניתן לאכוף את הנושא מאחר ואופניים מהירים יותר עלולים לגרום לפגיעות קשות יותר לנוסע הלא מיומן, וגם לנוסע המיומן, אבל שוב, חסרה הרתעה. אם בית המשפט שלום ייתן קנסות בסך 50,000 שקל למי שמפר את החוק, והמשטרה תאכוף באופן מסיבי את עברות התנועה, אנשים יותר יירתעו מלעבור על החוק. אבל אין מספיק אכיפה והענישה חלשה".
אבל נראה שמערכת המשפט מתחילה לגלות פחות סלחנות, מה עוד שחברות הביטוח החלו גם הם לתבוע כספים בגין נזקים לרכוש, ונראה שרכיבה על אופניים בניגוד לחוק, או גרימת נזקים בגין נהיגה על אופניים, עשויה בהדרגה להפוך לנטל כלכלי כבד, "מעבר לפגיעות פיזיות קשות שיכולות להיגרם מרכיבה על אופניים חשמליים, אפשר להסתבך כאן בתביעות של מאות אלפי שקלים בגין נזקים לגוף ולרכוש" אומרת עו"ד ביאנקו, "עו"ד טוב ינסה להוכיח שהייתה כאן רשלנות מצד ההורים ואלה יסתבכו וכל עוד הוא קטין ההורים חשופים לתביעה, ותביעה אישית של הילד יכולה לגרום לפסק דין שבעקבותיו ניתן להפעיל נגד הילד אפילו הוצאה לפועל. יש לחץ חברתי כבד על הילדים, לחץ שמגיע גם להורים, אבל חשוב להורים לדעת שמעבר לאחריות החינוכית ושמירה על בריאות הילדים, יכולה להיות להם גם אחריות כספית והם עשויים להיות מחויבים בסכומים גבוהים".