אמא מודדת חום לבת שלה שישנה במיטה (צילום: jupiter images)
לאחר מספר ימי מחלה חלה אצלם קפיצה התפתחותית|צילום: jupiter images
לפעמים נדמה כי ברגע שמפציע הגשם הראשון הילדים שלנו נכנסים ללופ של מחלות שנגמר רק בסוף החורף. ובאמת, על פי רוב, ילדים חולים יותר ממבוגרים, אך מסתבר שזה לא דבר כל כך גרוע ואפילו הכרחי להתפתחות המערכת החיסונית שלהם. יחד עם זאת, ניתן לעזור להם לעבור זאת בצורה יותר מוצלחת. כיצד? הנה כמה טיפים.

למה הם חולים יותר?

הסיבה העיקרית לכך שרוב הילדים נוטים לחלות יותר בחורף מאשר בקיץ היא משום שבעונה הקרה הם מבלים את מרבית זמנם בחללים סגורים שרובם אינם מאווררים כראוי. סיבה נוספת לכך היא הנטייה שלהם לגעת בכל דבר - בצורה זו הם מעבירים את החיידקים מאחד לשני בתדירות גבוהה יותר מאשר מבוגרים. לבד מלהשאיר את הילד לבד בבית עם חלון פתוח, אין הרבה דרכים למנוע מילדים קטנים להיות חשופים אל הווירוסים הללו. מצד שני, גם לא בטוח שזה כדאי.

תינוקות ופעוטות חולים בתדירות גבוהה יותר ממבוגרים כחלק מהתפתחות מערכת החיסון שלהם. תהליך זה מהווה חלק אינטגרלי מיכולת ההסתגלות וההבשלה של הגוף ואף ישנן מחלות המסייעות להתפתחות הפנימית של פעוטות. ניתן לראות, כי לאחר מספר ימי מחלה חלה אצל הקטנטנים קפיצה התפתחותית, מוטורית ושפתית. על כן, לעיתים, חשיפה לווירוסים שונים חיונית לתפקודה התקין והיעיל של מערכת החיסון, כמובן כל עוד החשיפה המרובה לווירוסים אינה מקשה באופן בלתי סביר על התינוק או הפעוט.

תפקידה של המערכת החיסונית הינה לזהות את גורמי המחלה, להדוף אותם ולהשמידם, וחשוב לתמוך במערכת החיסונית על מנת להקל על עבודתה. תופעות כמו שלשולים, הקאות, כאבי בטן ופריחות הן במקרים רבים דרכו של הגוף להדוף את אותם רעלים שחדרו אליו. חשוב לציין כי צריך לאפשר לגוף לעשות את עבודתו ולא להפריע בתהליך. כמו כן, מכאן נובעת החשיבות לשיח קבוע עם רופא הילדים שיאבחן מתי נכון להתערב ולעצור את אותן תופעות, ומתי לאפשר לגוף להדוף את הווירוס ללא עזרה חיצונית.

תזונה מחזקת

חשיפת הגוף לווירוסים מפרה את מאזן החיידקים במערכת העיכול, ובעקבות זאת מערכת החיסון נחלשת עד אשר תתגבר על המחלה ותתחזק. לכן, חשוב לספק תוספת של חיידקים ידידותיים לגוף, כדבר שבשגרה, בזמן מחלה ובייחוד בעת שימוש באנטיביוטיקה. תוספת החיידקים הידידותיים נקראת פרוביוטיקה. ניתן ליטול את הפרוביוטיקה כאבקה, לערבב אותה עם חלב-אם, או כתוספת מזון בבקבוק, או לפזר ישירות על האוכל לפעוטות. אבקת הפרוביוטיקה קיימת בטעמים שונים. מומלץ לתת לכל פעוט במהלך החורף את האבקה כדי לחזק את גופו, בעיקר בשנה הראשונה לכניסתו לגן הילדים.

כדי לחזק את מערכת העיכול, שכאמור, אף היא נפגעת בעת החשיפה לווירוסים יש לשים לב שתינוקות ופעוטות, מקבלים תזונה נכונה. בשנה הראשונה לחייו של התינוק מערכת העיכול מתקשה לפרק מזון, אך זה מחריף בעיקר כשהתינוק מתחיל לאכול את המזון המוצק. המזון שאנו נוטים להם בשלב זה כולל בעיקר פחמימות ריקות וסוכרים. חשוב להעשיר את תזונתם בסיבים תזונתיים כמו דגנים מלאים דוגמת קינואה, אורז מלא, בורגול, שיבולת שועל וגריסי פנינה, בשילוב עם קטניות דוגמת עדשים ירוקות, עדשים כתומות ומאש.

תינוק מנוזל (צילום: istockphoto)
חשוב לספק לגוף תוספת של חיידקים ידידותיים|צילום: istockphoto
כמו כן, חשוב לדאוג שיצרכו מגוון של ירקות, תזונה דלה בסוכר מזוקק ובשומן, ולוודא שלא תהיה צריכה גדולה של חלבונים. כל זאת בשילוב עם שתייה מוגברת, הינם מתכון אופטימלי לתפקוד תקין של מערכת החיסון אצל התינוק.

מומלץ להפחית מזונות המעודדים ליחה כמו ביסקוויטים, מוצרי חלב פרה, בוטנים, שוקולד ופירות הדר (מלבד לימון ואשכולית אדומה).

ישנם מזונות התומכים במערכת החיסון ובכך מונעים חדירת וירוסים וחיידקים לגוף. מזונות אלה עשירים בנוגדי חמצון:

1. פירות וירקות טריים  - מלאים בוויטמין C ועל כן טובים למערכת החיסונית. קיווי, גויאבה, דובדבנים, פלפל אדום, ירקות ירוקים עליים, ברוקולי, כרוב וכרובית, הם כמה מהפירות המומלצים לתינוקות וילדים.

2. קרטנואידים – נוגדי חמצון רבי עוצמה השייכים לקבוצה של פיגמנטים שניתן למצוא בירקות ובפירות צהובים וכתומים. הקרטנואידים תומכים בפעילות אנטי-סרטנית ושומרים על תפקודה התקין של המערכת החיסונית. חלק מן המזונות העשירים בקרטנואידים הינם:  בטטה, דלעת, גזר, דלורית, מנגו ופפאיה.

3. פלבנואידים - נוגדי חמצון המצויים בעיקר בפירות ומקנים להם את הצבע האדום והסגול. הפלבנואידים מעוררים פעילות אנטי דלקתית, אנטי ויראלית ואנטי אלרגית. ניתן למצוא אותם במזונות כגון אוכמניות, חמוציות, דובדבנים, רימונים, זרעי ענבים ובצל.

ייעוץ מקצועי: מרגלית שילה, מנהלת קידום הבריאות והרפואה המשולבת, ב"לאומית שרותי בריאות".

יש לכם שאלה על מחלות חורף למומחים של לאומית? כתבו אותה כאן

>> 10 דרכים להימנע מהידבקות במחלות חורף

>> חליתם? תרופות סבתא שירפאו אתכם