החופש הגדול התחיל הבוקר רשמית וכ-900 אלף ילדי בית הספר היסודיים ו-400 אלף ילדי הגנים חברו לתלמידי התיכונים והחטיבות ויצאו לחופשת הקיץ. אבל במשרד החינוך לא משחררים לחלוטין את הרסן וכחלק מ"חזון מחנכים מסביב לשעון" ינסו להיות מעורבים יותר בחיי התלמידים גם במהלך החופשה, באמצעות מערכי לימוד אינטרנטיים, פעילויות לבני נוער בקיץ וקייטנה דיגיטלית לאנימציה וקומיקס שתוצע בחינם. ההורים בוודאי יברכו על היוזמה בעלת הפוטנציאל לתעסוקה עבור ילדיהם, אבל מה חושבים בני הנוער שלא עוזבים אותם בשקט גם בחופשה השנתית?
"רעיון מצויין - כל עוד לא משתלטים לנו על החופש"
אוהד אייזיק (13), עולה לכיתה ח' בביה"ס "ליידי דיוויס" בתל אביב לא שמע עדיין על היוזמה ולא תודרך על הפעילויות בבית הספר, אבל הוא בהחלט שמח הבוקר לשמוע על כך. "לדעתי מדובר ברעיון מעולה ובהחלט חסרה לי פעילות כזאת בקיץ. ביולי אני עסוק בפעילויות עם המשפחה והחברים אבל באוגוסט אין לי כמעט תכניות ואני אשמח לקחת חלק בפעילות שמציעים במשרד החינוך. אני אשמח שתהיה לי אפשרות לתרגל את מערכי השיעורים באינטרנט כדי שלא אשכח את החומר לקראת השנה הבאה וגם הקייטנה הדיגיטלית נשמעת לי מעולה ויכול מאוד להיות שארשם אליה", הוא אומר.
יובל בורוביץ' (15), עיתונאי צעיר ב"מיזם הכתיבה של הנוער בישראל", הלומד במוסד החינוכי צפית בכפר מנחם, מברך גם הוא על התוכנית הנרקמת במשרד החינוך. אך בניגוד לאייזיק, הוא סקפטי בנוגע להצלחת התכנית. "ההנחה שלמשרד החינוך יש אחריות על התלמידים מחוץ ללימודים היא חשובה וטובה, למשל העובדה שיש ביטוח שמכסה את התלמידים 24/7 ובעייני באמת צריך להישמר קשר מסוים ללימודים בחופש, כל עוד לא משתלטים לנו על החופש", הוא אומר, "זו יוזמה ששווה לנסות, כי בשלב מסוים של החופש נהיה מעט משעמם ויש צורך במסגרת מסוימת, אבל אני בספק שהרעיון ייצא לפועל. רוב תלמידי התיכון רוצים שיעזבו אותם בשקט וללכת לעבוד או לכייף ולנוח. רק אחרי שעות שעמום תלמידים יתחילו לחשוב ללכת ללמוד ממשרד החינוך (אין לזה תדמית טובה). בעייני אם היו מעבירים את זה לחברה חיצונית שמשרד החינוך מתקצב עם אנשים מחוץ למערכת זה היה גורף הרבה יותר הצלחה".
"מאמץ מיותר"
במשרד השיקו בשבועות האחרונים את הפיילוט לתוכנית שתציע פעילויות ומפגשים עבור הילדים גם במהלך הקיץ. "מחנכים מסביב לשעון היא תפיסה חינוכית שמגדירה מחדש את אחריות המדינה על החינוך כחינוך של 365 ימים בשנה והקיץ הוא צעד ראשון במימוש והפיכת התפיסה הזאת למציאות", מסבירה מנכ"לית משרד החינוך, דלית שטאובר ל-mako, "אנחנו מדברים על שפה ואווירה שבה חינוך הוא לא רק בבית הספר והוא לא מסתיים עם הצלצול ולמורה המלמד אכפת מהילד, כמו הורה שיוצא לחופשה ודואג לילד".
שיר פלדות (15), תלמידת תיכון מקיף ע"ש גולדווטר באילת מעריכה גם היא את המאמצים של משרד החינוך, אך דווקא מתנגדת ליוזמה. "אני נגד כל הפעילויות שמתכננים שם. לדעתי המורים אמורים ללמד אותנו במהלך השנה ולתת לנו במשך חודשי הקיץ את החופש שלנו. אנחנו לא זקוקים להם בחופש ואלה מאמצים מיותרים בעייני. אני בטוחה שגם המורים יעדיפו להנות מהחופש שלהם ואני גם לא חושבת שמה שישנה לילדים שמתפרעים באוטובוס הוא נציג מבוגר", היא מסבירה.
"הופעות, קייטנה דיגיטלית ולילות לבנים"
כחלק מהתוכנית המדוברת יפתחו בקיץ הקרוב אוהלים מטעם המשרד במקומות מרכזיים ברחבי הארץ (כמו: חופי העיר אילת, כיכר החתולות בירושלים ועוד) ובהם יציעו במשרד כיבוד קל, ונציגי עמותות שונות, כרטיס הנחות לפעילויות תרבות יוצע לתלמידים ונציגים מטעם המשרד יוצבו באוטובוסים של אגד המסיעים צעירים לאילת כשמטרתם להנחות את בני הנוער "כיצד להפוך את החופשה לחוויה, משמעותית, ולהימנע מסיכונים".
שטאובר מדגישה כי לא מדובר על מעורבות מורים בלבד, אלא גם עמותות וגופים שונים. "כולנו יודעים שיש הסכמי עבודה ואנחנו בהחלט מכבדים את זכותם של המורים למנוחה. הזמנו את המורים על פי רצונם ושיקול דעתם ואני שמחה לומר שאלפי מורים שומרים על קשר עם התלמידים גם בחופשה. לצורך התוכנית, אנחנו מגייסים את עזרתם של הורים, מתנ"סים, תנועות נוער ובעיקר את הרשויות המקומיות שלהן חלק משמעותי בתוכנית. גם המגזר העיסקי נרתם לעניין".
"משרד החינוך פיתח מערכים שונים שנמצאים באתר המשרד לילדים כדי שיוכלו לפעול דרך המחשב. המערכים כוללים שיתופי פעולה משרדים אחרים ועם מרכז השלטון המקומי, כדי להנגיש לילדים שפע של פעילות חינמיות וערכיות מתוך מטרה שהחופשה תהייה זמן משמעותי של חוויות, שלא תמיד מתאפשרות בלימודים. את כל הפרטים אפשר למצוא באתר משרד החינוך ועל מנת להירשם לפעילויות השונות, יש לפנות לבתי הספר.