בעקבות תלונות רבות של הורים על כך שמורים ממליצים להם, ולעיתים אך דורשים מהם, לתת לילדיהם ריטלין כפתרון לבעיות התנהגות או קשיים בלימודים, יצא משרד החינוך בהנחיה האוסרת על כך. ההורים טוענים כי במקום לבדוק את הקשיים ולתת להם מענה פסיכולוגי, בוחרים המורים בדרך הקלה ולוחצים עליהם לתת לילד טיפול תרופתי.
"חריגה מתפקיד המורה"
העיתון "ידיעות אחרונות" פרסם הבוקר (שלישי) כי החוזר החדש של מנכ"ל משרד החינוך יצא בימים אלה בעקבות פנייתה של עו"ד אביבית ברקאי-אהרונוף ממרכז הילד והמשפט במועצה הלאומית לשלום הילד.
"בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר פניות ביחס לריטלין", כתבה עו"ד ברקאי-אהרונוף למפקחת על תחום הבריאות במשרד החינוך, עירית לבנה. "מהפניות עולה כי מורים ממליצים להורים ובמקרים מסוימים אף דורשים מהם, לתת ריטלין לילדיהם, ולעיתים מתנים את המשך לימודי התלמיד בקבלת ריטלין. מיותר לציין את ההשלכות החמורות של תופעה זו, הן מההיבט הבריאותי והן מההיבט הלימודי. מדובר בחריגה מתפקיד המורה ומתחום מומחיותו ועל כן יש, לדידנו, להוציא הנחיה ברורה בעניין אשר מבהירה שאסור למורה להמליץ על מתן תרופה או לדרוש זאת, ודאי לא להתנות את לימודיו של התלמיד בקבלת תרופה כזאת או אחרת".
לפי החוזר של משרד החינוך חל איסור לדרוש או להמליץ על מתן תרופה לתלמיד, וכן אסור להתנות את המשך לימודיו או השתתפותו בפעילות בבית הספר או מטעמו בקבלת טיפול תרופתי כלשהו.
"טיפול תרופתי הוא הקו האחרון"
"אחד מהדיבייטים הכי גדולים בעולם החינוך והפסיכולוגיה זה עניין הריטלין", אומר צחי נטר פסיכולוג התפתחותי. "אני מחזיק בעמדה שטיפול תרופתי צריך להיות הקו האחרון, אבל כמובן שזה תלוי בעוצמה ובמורכבות של הקשיים של הילד. ישנם ילדים שהטיפול התרופתי הציל את הדימוי העצמי שלהם. ילד שמתפרע בכיתה והמורה נאלצת להעיר לו הרבה פעמים משלם את המחיר בביטחון העצמי שלו ובקבלה שלו בחברה, בטח בתחילת השנה. אבל יש היום גם טיפולים שיכולים לסייע לקשיי קשב וריכוז ללא צורך בטיפול תרופתי, למשל רכיבה על סוסים וטיפול באמצעות בעלי חיים, כמו גם טיפולים קוגניטיביים.
"מה שבסמכותו של המורה זה להפנות את ההורים לקושי של הילד, אבל לא להמליץ על טיפול תרופתי. למרות זאת, גם בלי הסמכות הזאת הרבה פעמים מורים לוחצים על ההורים לערוך בדיקות נוספות. זה קורה, ולכן טוב שיש אנשי מקצוע חיצוניים שיחליטו מה מצבו של הילד.
"חשוב גם להבין שיש פה שני צדדים: המורים שקורסים תחת הנטל וההורים שלא רוצים לתת לילד שלהם תרופות. לפעמים מה שיכול להיראות לאחד כבעיה רצינית, עשוי להראות לאחר שמשהו פחות רציני. כאשר רוצים לאבחן בעיות קשב וריכוז, פסיכולוג חיצוני שולח גם להורים וגם למורים טופס אבחון אותו הם צריכים למלא. בסופו של דבר, הפסיכולוג, לאחר שהוא בוחן את הסימפטומים עליהם הם דיווחו, הוא מחליט מה הטיפול הנכון. חשוב לציין, שהרבה פעמים המורה רואה דברים שההורים לא רואים. הוא רואה את הילד במצבים שבו סביר להניח שיותר קשה לו. אבל כבר נתקלתי בלא מעט מקרים שבהם המורים המליצו על ריטלין ואני אבחנתי אחרת. לפעמים הפתרון שיכול לעזור הוא להעביר את הילד מכיתה של 40 ילדים לכיתה של 20 ילדים בבית ספר פרטי (לצערי, זו עדות נוספת לקריסת מערכת החינוך שלנו)".