מתלבטים אם הילד שלכם מוכן לכיתה א'? אתר חדש מציע בדיקה מקצועית וביתית שתעזור לכם לקבל החלטות בנושא.
גלי בר-אב אקבאלי, פסיכולוגית קלינית מומחית שהשתתפה ביצירת המבחן, מספרת כי המבחן הוא כלי הערכה למידת המוכנות של הילד לכניסה לכיתה א'. במסגרת מחקר מקיף שערכו יוצרי הבדיקה, נבדקו הגורמים העיקריים שמנבאים את רמת המוכנות של הילד, ונמצאו דרכים לבדיקה ספציפית שלהם.
המבחן בודק היבטים שונים של מוכנות הילד (קוגניטיבית, רגשית חברתית ועוד) ונותן אינדיקציה לתחומים בהם הילד שולט או מתקשה. תוצאות האבחון מאפשרות להורים לקבל תמונת מצב של המוכנות של הילד, ולסייע להם בקבלת החלטה האם לעלות אותו לכיתה א' או להשאיר אותו שנה נוספת בגן החובה. כמו כן המבחן נותן להורים אפשרות לסייע לילד בתחומים הספציפים שהתגלו כבעיתים.
פידבק מיידי
אז איך המבחן עובד? הבדיקה מתבצעת אונליין, על ידי הוראות שמושמעות לילד באמצעות המחשב ומכילה שני חלקים – מבחן ויזואלי קולי לילד ושאלון להורה. המבחן מחולק לתתי נושאים - אוצר מילים, מוכנות לקריאה, חשיבה כמותית, מוכנות רגשית וחברתית ועוד.
בכל מסך מופיע ציור של רמקול ומעליו מספר תמונות. על הילד ללחוץ על ציור הרמקול, להקשיב להוראות וללחוץ על התמונה המייצגת את התשובה הנכונה. אם הילד לא יודע את התשובה – עליו לנחש. לאחר שהילד מסיים למלא את השאלון, מתבקש ההורה למלא שאלון שקשור ביכולות רגשיות, חברתיות ומוטוריות של ילדו.
התוצאות למבחן, שעלותו היא 189 שקלים, ניתנות באופן מיידי. לאחר שהמבחן מולא על ידי הילד וההורים מתקבל דו"ח שמצביע על יכולותיו של הילד ביחס לבני גילו, ועל קיומן של יכולות ספציפיות כמו זיהוי אותיות, חיבור וחיסור ויכולת חריזה. בכל תת מבחן מדורג הילד לפי קטגוריות שמתייחסות לתפקודו ביחס לממוצע. הדו"ח נותן תמונת מצב עדכנית של היכולות של הילד, התחומים בהם הוא חזק והתחומים בהם הוא זקוק לסיוע.
בר-אב אקבאלי טוענת שהמבחן מסיע בתהליך אבחון מצבו של הילד ושיחד עם אבחון של פסיכולוג או איש מקצוע הוא מספק תמונת מצב עדכנית ומלאה. לדבריה, היתרונות של המבחן הביתי טמונים בכך שהוא מאפשר להורים לראות את הילד שלהם בזמן אמת: "במרבית האבחונים ההורה נמצא מחוץ לחדר ולא רואה איך הילד שלו מבצע את הדברים. המבחן הביתי מספק פידבק מיידי להורים וזה חשוב מאוד. אם מתעוררות שאלות נוספות אצל ההורים הם מוזמנים לפנות אלינו דרך האתר ולקבל יעוץ ומענה נוספים.
"המבחן נוסה על קבוצה גדולה של ילדים. בהתחלה פיתחנו אותו על סמך מחקרים שמראים אילו תחומים מנבאים הסתגלות טובה של ילד לכיתה א'", היא מסכמת. "בהמשך הועבר המבחן לקבוצות ניסוי שעדכנו אותו על פי נורמות שעדכניות בישראל".