תלמידי כיתה ה' בבית הספר ברנר בגבעתיים שובתים מלימודים כבר שבוע, כמחאה על צמצום השכבה שלהם משלוש כיתות לשתי כיתות. כתוצאה מהצמצום יעברו התלמידים מכיתות בנות 25 תלמידים לכיתות של 37 תלמידים.

בתחילת השבוע אמנם חזרו התלמידים לבית הספר ליומיים, לאחר שהחל דו שיח עם העירייה בנושא. עם זאת, במקביל הודיע בית הספר להורים כי האיחוד סופי, והתלמידים והוריהם חזרו לשבות.

המגמה בבית הספר הפוכה להצהרות משרד החינוך, ששב ומבטיח לצמצם את מספר הילדים בכיתות. "רפורמת הכיתה הקטנה", עליה הכריז שר החינוך נפתלי בנט, ביקשה להשקיע מיליארד שקלים בהגבלת מספר התלמידים ל-34 בכיתה ומטה.

"כבר שלוש שנים מאיימים עלינו ואומרים שיאחדו כיתות", מספרת תמי שקד, אחת האימהות השובתות. "בסוף כיתה ג' פנו אלינו ואמרו שהכיתה לא תקנית כי יש בה רק 25 ילדים. שכבה ד' נפתחה כרגיל ושוב היו דיבורים לסגור את הכיתה. בסוף כיתה ד' יצאנו למאבק שהיה קצר כי לבית הספר ולעירייה היה אינטרס להשאיר אותנו בשלוש כיתות כי הייתה שנת מיצ"ב. לא רצו לעורר יותר מדי טלטלות כדי שהציונים יהיו בסדר. כיתה ה' נפתחה כרגיל  אבל לפני חודש קיבלנו הודעה שאין יותר תירוצים וסוגרים כיתה אחת והם הופכים להיות שתי כיתות במקום שלוש".

תלמידי כיתה ה' בבית ספר ברנר בגבעתיים מפגינים
רק רוצים לשמר את המצב הקיים

שקד מדגישה כי ההורים לא מבקשים יותר משימור המצב הקיים. "יש שלוש מחנכות. הן ממשיכות לרוב שנתיים, ואנחנו רק מתחילים לקצור את הפירות. עכשיו רוצים לטרוף את הקלפים ולשנות הכל".

אם לא די בכך, בשכבה לומדים שני ילדים הנעזרים במשלבות. עבורם, השינויים יכולים להיות הרי גורל. "ילדים נמצאים במקום טוב ומוכר ופתאום רוצים לשנות את הקיים", אומרת אמא לילדה על הרצף האוטיסטי שמשולבת בשכבה, "אנחנו כל הזמן מקבלים הבטחות שהילדים המשולבים לא יפגעו, אך בפועל אני בקשר עם  הורים אחרים מרחבי הארץ והילדים שלנו נפגעו אנושות. לקחת ילד משולב שקשה לו להסתגל לשינויים ולשנות לו דרמטית סדר קיים במקום מוכר, זו פגיעה בסיסית בהנגשה. אחרי חמש שנים שהתרגל בעיני זה סוג של מעשה שלא יעשה. המהלך יעורר  אצל הבת שלי חרדות קשות ועדיף להעביר לשילוב  בבית ספר אחר. הרבה הורים לילדים על הרצף מדווחים שאחרי איחוד כזה הילדים התדרדרו, חלקם עברו לכיתות של חינוך מיוחד או שפשוט ישבו בבית והיו חרדים ללכת לבית הספר. אני לא אוכל  להשאיר את הבת שלי בבית הספר במידה ויצמצמו את השכבה לשתי כיתות".

לדברי האם, ההורים פנו לעיריית גבעתיים כדי שתצטרף אליהם במאבק מול משרד החינוך. "אני רוצה שהעירייה תגבה אותנו תקציבית עד שהתקציב הזה יצא ממשרד החינוך. מקווה שהם יבינו זאת ויתמכו בנו, כפי שתמכו במאבק הסרדינים לפני שלוש שנים".

מעיריית גבעתיים נמסר בתגובה: "בעקבות החלטת משרד החינוך לצמצם את מספר הכיתות בכל בתי הספר בארץ, שיגר ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, מכתב בהול למנכ"ל משרד החינוך, מר שלמה אבואב, בו הוא מוחה על ההחלטה ומבקש לאפשר את המשך קיומן של כיתות האם. עד לקבלת המענה ממשרד החינוך ובכל מקרה, בשבועות האחרונים נערך מנהל החינוך העירוני לסייע לבתי הספר בעיר, בכל האמצעים העומדים לרשותו ובהתאם לחוק. יחד עם הנהלת בית הספר ברנר, נבנתה תכנית שתיתן מענה פדגוגי, חברתי ורגשי, כך שאנו מקווים שהקושי שבאיחוד ימוזער ככל האפשר. אנו תקווה כי הצעדים בהם נקטנו יסייעו בשיפור מערכת החינוך המקומית גם בתנאים החדשים."

ממחוז תל אביב של משרד החינוך נמסר: "משרד החינוך מיישם בכל רחבי הארץ את רפורמת הכיתה הקטנה, למען צמצום מספר התלמידים בכיתות. המחוז פועל מול העירייה כדי לבחון את הנושא, בהתאם לקריטריונים של משרד החינוך".