לפעמים קשה לנו להיזכר איך לעזאזל הסתדרו ההורים שלנו לפני עידן האפליקציות והרשתות החברתיות? הורים רבים מסתמכים על הטלפון ביישומים ובקבוצות שכל מטרתם להקל על ההורות בכלל, וספציפית באופן קהילתי, אם זה בחלוקה בידע או בטיפים אחרים. הצורך של הורים בקבלניות המשנה הנחשקות המכונות בייביסיטר, מטפלות או שמרטפיות הוא אוניברסלי, והנה שוב מציע העולם הדיגיטלי אופציה שעל פניה נשמעת חלומית: רוצים לצאת אבל תקועים? קבלו את הגט טקסי של הבייביסיטר.
האפליקציה האוסטרלית ׳ליטל וואנס׳ היא אחת המפותחות בתחום, אבל יש לה מקבילות בעוד מקומות. את ׳ליטל וואנס׳ הגתה אם לשלושה ממלבורן בשם ויויאנה רוסיוס, והיא מאפשרת להורים להירשם ולחפש מטפלות בסביבה שלהם, להתרשם מהקרדיטים שלהן, שנאספים באפליקציה גם לאחר כל שימוש על ידי המשתמשים עצמם,ולהזמין אותן לשעה, אחר צהריים, ערב או יום שלם. למי שמיד חושש וחושב לעצמו שלעולם לא היה משאיר את ילדו עם אדם זר אפשר לספר ולהרגיע כי לכל מטפלת יש פרופיל בו המלצות והערות של משפחות קודמות שהתנסו בשירותיה, עם דירוג החוויה.
"בימים אלה אפשר להזמין הכל הביתה בלחיצת כפתור", אומרת ויויאנה. "אבל יש לי שלושה ילדים ולפעמים צריך לצאת בשניה האחרונה, ותמיד, אבל תמיד, התשובה של הבייביסיטר הקבועה ברגעים האלה תהיה לא. בעזרת האפליקציה להורים יש יותר גמישות בחיים, לא להסתמך יותר על נדיבותן של סבתות או פתרונות יקרים אחרים. נניח שאני צריכה לצאת לעשות קניות מהירות לשעה, אני יכולה להזמין עזרה במקום להתחיל לטייל בסופר עם שלושה ילדים מתחת לגיל שבע".
השירות מעורר שאלות ואף ביקורת מצד אנשים, בעיקר ברשת, ופאטי בארט, השותפה העסקית של ויויאנה, לא מתרגשת. "זה נורמלי שלאמהות, בעיקר אמהות טריות, יהיו חששות, אבל ברגע שיש לך כמה ילדים, יותר קל לך לשחרר ולהודות בעובדה שאת זקוקה לעזרה. כל מי שבשירות שלנו נבדקה מבחינת רקע, ואפשר לבחור מישהי שמרגישים איתה בנח. זה שירות שאמור להקל. יש אמהות שמעדיפות בהתחלה להשתמש בשירות בזמן שהן בבית, ככה הן יכולות להרגיש יותר בטוחות ולבצע מטלות רבות".
למקבילה האמריקנית של השירות קוראים 'אורבן סיטרס', וגם המנכ״לית שלה, לין פרקינס, היא אם. פרקינס היתה עובדת בכירה בבנק ויזמית נדל״ן עד שנולדו לה תאומים ויצרו עבורה שינוי גדול בחיים ובקריירה. את הרעיון לאפליקציה שלה הגתה אחרי יותר מדי הברזות ברגע האחרון מצד מטפלות. "זה בא מתוך צורך שלי", אומרת היזמית שגייסה מעל 23 מיליון דולר לחברה המתפתחת. "הבחנתי בטרנד הקהילתי בפייסבוק, את האופן שבו אנשים נעזרים באמון ובקבוצות כדרך להשיג המלצות ושירותים. שמתי לב שהורים מאוד סומכים על הורים מהגן, למשל, בבחירת מטפלת, והבנתי שיש פה שוק אדיר שמוכן לשינוי".
כיום, תמורת 15 דולר בחודש, האפליקציה משתמשת במידע הפייסבוקי על מנת לשדך את ההורים למטפלת מתאימה. בשירות מעל 120 אלף מטפלות, והלקוחות מתרבים והולכים. ״זמן התגובה הממוצע למציאת מטפלת כרגע הוא שלוש דקות." מספרת פרקינס, "האפליקציה כולה בנייד, מה שמאפשר למטפלות להגיב מהר, והיא נותנת עבודה נהדרת ונוחה גם לסטודנטיות וגמלאים".
בתיאום מושלם עם העולם, וממש לחג האהבה, יוצאת בישראל אפליקציה דומה, 'בייביסיטינג' שמה, שמציעה פחות או יותר את אותן אפשרויות, ומאפשרת להורים לשלם באשראי, לנהל צ׳אט וידאו מקדים עם הבייביסיטר ואפילו להוסיף לה טיפ או מטלות שונות בעזרת האפליקציה. השמרטפיות, אלפים מהן כבר נרשמו לשירות, חייבות להיות מעל גיל 16 ומעדכנות כל שבוע את השעות הפנויות שלהן, כך שההתאמה הגיאוגרפית שנוצרת באפליקציה אמורה להיות רלוונטית ואפשר לצאת לדרך.