על פי נתוני חברת 'לגו', בכל 7 שניות נמכר פריט של החברה בעולם, בכל בית יש לפחות 52 חלקים של הצעצוע המפורסם ובכל שנה מיוצרים כ-20 מיליארד חלקים. מפתיע, אם כך, שמדובר במשחק המשוייך מאוד למגזר הזכרי, ובצעצוע שלרוב יקבלו בנים במתנה. חברת לגו החליטה שגם לבנות מגיע, ותצא בחודש הבא עם ליין גדול של מוצרי לגו המיועדים לבנות, ומציגים בובות לגו ורדרדות העוסקות בפעילויות נשיות ופרחוניות במיוחד. התגובות, כצפוי, מעורבות.
אז מה שונה בעצם?
עד היום, מרבית ערכות הלגו הנמכרות בחנויות היו מיועדות, סטריאוטיפית, למין החזק,עם נושאים כמו פיראטים, נינג'ות, חייזרים, מלחמת הכוכבים ועוד. גם בנות יכולות, כמובן, לבנות תחנות משטרה ומכוניות מרוץ, אבל מאחר שתרבותית התחנכו על ברכי נסיכות מנצנצות, הן פחות נמשכות לכך, ולכן החליטה חברת לגו להקים להן ליין נפרד, ובכך לייצר הגדרה מגדרית חריפה למדי במוצריה.
החברה הדנית ניסתה מספר פעמים בעברה לשווק לגו לבנות, אך כל הנסיונות כשלו. למרות זאת היא החליטה לנסות שוב, והוציאה לאחרונה את 'לגו פרנדס', ליין שנסוב סביב בובות-חברות, בעלות שם פרטי וזהות מובהקת, כשכל אחת מגיעה עם הסביבה שלה וההעדפות שלה: אחת חובבת חיות, אחרת מנהלת מספרה, השלישית רוצה להיות זמרת וכן הלאה. הן מגיעות עם אקססוריז אופנתיים: נעליים ותיקים, עם לבבות על השמלה וצבעי גלידה מתוקים.
החברה העבירה חודשים ארוכים בפיתוח, וגילתה שבנות מעדיפות להמציא סיפורים ולשחק עם הבובות מאשר להרכיב מבנים, ולכן יצרה סביבות קלות לבנייה ועשירות בפרטים כגון בית חולים וטרינרי, בית קפה, מכון יופי ועוד. בניגוד לערכות ההרכבה של הבנים, פה אין צורך לשבת עם הוראות ולהרכיב דוגמאות מסובכות, והבובות גדולות ומפורטות יותר מהדמויות המוכרות לנו ממשחקי הבנים.
"זה זלזול בילדות"
אין ספק שילדות ישחקו בהנאה עם המוצרים החדשים, אבל נשים רבות ברשת חוששות שמא יש פה פספוס רציני. "היתה ללגו הזדמנות לעשות משהו מיוחד", כתבה איימי גראף מסן פרנסיסקו בבלוג 'מאמי פיילז'. "הם יכלו לעודד ילדות לבנות משהו מגניב באמת. הרעיון הוא לעודד את היכולת המתמטית והמוטוריקה העדינה של הילדים, והמוצרים האלה לא ילמדו את הילדות שום דבר חדש".
"המשחק ב'מאפיה של סטפני' או ב'בית הכלבלבים של מיה' בטח יהיה מהנה עבור כל ילדה, אבל המח שלה לא יתפתח מהחוויה", מוסיפה מרגרט הארטמן מאתר ג'זבל. "הערכה לא מאתגרת בכוונה, ויש פה זלזול מסויים. הן גם לא יובילו או יעודדו את הילדות לבנות ערים משלהן בלגו רגיל, וחבל".
"סדרת המוצרים הזאת תושק בישראל בתחילת פברואר", אומרת ליטל בקר, מנהלת מותג לגו בישראל בחברת אילנית שיווק צעצועים. "מדובר בפעם ראשונה שלגו עושה דבר כזה והמוצרים יפהפיים. לגבי הטענה שזה קל מדי לבנייה, אני בת 35 והתקשיתי בבנייה, ואני מציעה לכולם להתנסות בעצמם לפני שהם שופטים. מדובר במוצר מהפכני כי לילדות עד היום לא היו ערכות לבנייה אחרי ה'דופלו', ומעל גיל שש. פה הן נכנסות להרכבה וליצירה. גם ככה יש המון בנות שבונות בלגו, והוכחה לכך אפשר למצוא באליפויות הלגו הארציות שאנו עורכים מזה ארבע שנים. בגמר של השנה שעברה, בין עשרים המשתתפים הסופיים היו שמונה בנות, ואחת זכתה במקום השני".
>> למה אנחנו עדיין תקועים בסטריאוטיפים מגדריים? מיכל דליות מסבירה