בשנים האחרונות הפכו הורים מודעים ביותר לאופן וטיב החינוך של ילדיהם, והופכים שותפים פעילים בקבלת ההחלטה היכן ילדם ילמד ויתפתח בשנות חייו המוקדמות. לא פלא שגם שיטת החינוך המונסטסורית זכתה למנת התעניינות גוברת והולכת בקרב הורים ואנשי חינוך. את השיטה המונטסורית הגתה ופיתחה ד"ר מריה מונטסורי, מחנכת איטלקייה, מדענית, רופאה ופסיכיאטרית, פילוסופית, פמיניסטית ופעילה למען זכויות אדם.
"בחינוך על פי מונטסורי, הלמידה מושגת בתהליך ייחודי שבו הילד לומד מתוך הינע פנימי", מסבירה ד"ר שלומית אביב, שכתבה את הספר "מונטסורי והילד במאה ה-21", מנהלת את גני מונטסורי הגן של שלומית ומלווה את צמיחת בית חינוך "מונטסורי יער", הממוקם בבית ספר החקלאי מקווה ישראל בחולון. "השיטה מסתמכת על אינסטינקט הלמידה של הילד, שהוא אוטודידקט מטבעו. מסגרת הלימודים והתכנים הנלמדים מיועדים להקנות ללומד מיומנויות למידה עצמאית לכל ימי חייו, מה שנקרא long life learner".
החינוך על פי השיטה מתחיל מוקדם, פחות או יותר מגיל הינקות. "מונטסורי האמינה שהשנים הראשונות הן החשובות ביותר בהתפתחות הילד, מאחר שבשנים האלו הוא ניחן ביכולת קליטה גבוהה המאפשרת לו לספוג את סביבתו במלואה, מה שנקרא המוח הסופג", ממשיכה ד"ר אביב. "במקביל הילד לומד לחשוב באופן עצמאי וליטול אחריות על בחירותיו, והלמידה היא בשיטת 'למידה בצמיחה', למידה בעלת משמעות המותאמת לשלבי ההתפתחות של הילד ומושגת בעזרים דידקטיים ובתיווך הצוות החינוכי".
מונטסורי הייתה מאמינה גדולה היכולת הלמידה העצמאית של הילד והילדה, ובעוצמתם. זה הביא אותה לתובנה כי רק הילד יכול לחנך את עצמו וללמד את עצמו בדרך מיטבית, מאחר שהוא מונע מסקרנות טהורה ואהבת הידע. בהיותו אוטודידקט, הילד בונה את אישיותו ושואף להגיע לשליטה הולכת וגדלה בעצמו ובסביבתו – שליטה פיזית, רגשית ומנטלית. שאיפה זו מניעה אותו להתפתח, והוא חווה את שלבי ההתפתחות השונים בספונטניות ובהתאם לנטיותיו הטבעיות, בהן סקרנות, יצירתיות, עצמאות, הישגיות, מיצוי הפוטנציאל, שינוי ותנועה וביטחון עצמי. במילים אחרות, הלמידה בשנות הילדות המוקדמות נועדה לא רק כדי להקנות לילדים ידע, אלא בעיקר להניעם ללמידה מתוך תשוקה טבעית. כלי ההנעה הללו הם בין היתר מתן אפשרות לילדים להתנסות בחקירה, בגילוי, בתהייה ואף בטעייה.
ד"ר אביב מדגישה את חשיבות היצירה של סביבה המאפשרת לילד לגלות את חוויית הלימוד מתוך בחירותיו העצמאיות, ולא מתוך כפייה של מבוגר. "הדגש על העצמת יכולותיו וכליו הטבעיים ללמידה, הם אלה שיסייעו לו להתמודד עם מצבים שונים".
רגע, זה לא אנתרופוסופי?
הרבה מתבלבלים בין עקרונות החינוך אנתרופוסופי לחינוך המונטסורי. האנתרופוסופיה היא השקפת עולם רוחנית, הרואה יסוד רוחני הן באדם והן בעולם סביבו, ויש לה יישומים מעשיים בתחומי חיים רבים. בבסיס גישה חינוכית זו ניצבת הפסיכולוגיה ההתפתחותית של שטיינר, הרואה את התפתחות הילד כסדרה של שלבים עוקבים, בה כל שלב נבנה על ומתוך השלב הקודם ומהווה את המשכו הטבעי. בחינוך האנתרופוסופי, בשנות הלימודים הראשונות המורה מחויב לעבודה עם אותה הכיתה לאורך כמה שנים, לפחות 7-8 שנים, והוא הופך לגורם משמעותי בהתפתחות הילד. מערכת היחסים המתפתחת בין הילד והמורה היא בעלת חשיבות ויכולה להשאיר את חותמה על הילד לכל חייו.
שיטת מונטסורי מבוססת על עקרונות אחרים. היא מעודדת משימות לימוד אינדיבידואליות והתנהגות חברתית המכבדת זכויות של ילדים אחרים. בכיתת הלימוד של מונטסורי ישנן קבוצות גיל שונות, והילדים אינם מתחרים ביניהם. הכיתות הרב גילאיות מאפשרות אינטראקציה שונה בין הילדים.
"ילד שיסיים מערכת לימודים במסגרת מונטסורית יהיה בעל ביטחון עצמי אמיתי, מודע ליכולות ולמגבלות שלו ויהיה סופר חברתי", אומר ירון יעקב, מנהל קבוצת "מונטסורי ישראל", כתב במגזין ירחון מונטסורי ומדריך למעלה מעשור ילדים לחינוך מונטסורי. "יש עכשיו תקופה של רנסאנס מונטסורי, מכיוון שהרבה הורים מחפשים דרכי העצמה לילדים שלהם ומבינים שיש להשקיע בתקופת הגיל הרך הרבה מאמצים לחינוך נכון".
אבל גם פה יש כמה דברים שחשוב שהורים יידעו, לפני שהוא רושמים את הילדים למסגרת מונטסורית. אמנם השיטה המונטסורית נותנת הזדמנות חדשה להורים ולילדים, אבל היא לא מבוססת על ארגון גג מסודר, ולמעשה מדובר בשיטה פרוצה שבה כל מי שרוצה יכול לטעון שהוא מלמד על פיה, ולפתוח גן מונטסורי ללא שום הכשרה. במצב כזה, קשה לדעת מי המחנכים שבאמת שמים את טובת הילד מול עיניהם ולא את הכסף של ההורים.
"אין ארגון שיהווה סמכות להגיד איזה מקום, הכשרה, או איש הוא מונטסורי כמו שיש לאנתרופוסופים", מסכים יעקב. "בנוסף, אנשים רואים שהשיטה החינוכית מושכת עכשיו הרבה עסקנים ואנשי שיווק שרואים את הפוטנציאל העסקי הטמון בשיטה. זה בהחלט יכול להזיק".
"יש מספר שאלות שכדאי שהורה ישאל וידע אם הוא עושה בחירה טובה", אומרת שני זילברשטיין, שהייתה חברה בצוות ההקמה של בית ספר "דרך הילד" בכפר הירוק, וכיום עומדת בראש ארגון " הומסטארט מונטסורי", " שאלות כמו: סדר וארגון של אזורי הילדים, פעילויות נגישות לילדים, כמה זמן הצוות עובד באותו הגן ואיזו הכשרה יש להם, האם יש הפסקות לצוות, האם הצוות קבוע הוא משתנה במשך היום/השבוע, איזה ליווי והעשרות הם מקבלים, כמות ילדים מול כמות אנשי צוות, עוקבים אחרי העבודה וההתפתחות של הילדים. איך מלמדים ילדים להיות עצמאיים בנושאי אוכל, שתייה, צרכים, החלפות, האם יש גישה לתאים אישיים ולבגדים שלהם. איך מתנהלות ההדגמות - מי מדגים, איך יודעים מה להדגים לכל ילד ועוד שאלות רבות ונוספות".
זילברשטיין מבקשת להפריך גם תפיסה נוספת, לפיה חינוך מונטסורי מיועד רק לבעלי אמצעים. לטענתה, גן ילדים לדבריה הגנים המונטסוריים לאו דווקא יקרים יותר מגן רגיל. "זה מאוד תלוי באיזור, במודיעין יכול לעלות 2,300 ובהרצליה פיתוח בסביבות 5,200".