בשבועות האחרונים קיבלתי פנייה נוספת של יועצת חינוכית מאחד התיכונים במרכז הארץ שבו שבעה בנים בכיתה י' הפסיקו להגיע לבית הספר כתוצאה מהתמכרות למשחקי וידאו. תדירות הפניות עולה משנה לשנה ובייחוד בזמן חופשים מבתי הספר ובחופשת הקיץ, תקופה בה השגרה מופרת ולבני נוער, אשר כבר לא הולכים לקייטנות, יש הרבה זמן פנוי והמשחקים מהווים עבורם מפלט מהצורך לתכנן את זמנם, לייצר תעסוקה ולמצוא עניין.

רועי ליס, פסיכולוג בהתמחות חינוכית ומומחה בטיפול CBT בילדים ונוער, מספר שבכל שנותיו כמטפל לא זכורים לא פניות רבות כל כך של הורים מודאגים בשל התמכרות ילדיהם למשחקי מחשב. לדבריו, נראה כי הילדים הפגיעים במיוחד הם אלו שחוו קשיים ואכזבות בהתמודדותם עם המשימות הלימודיות ועם העולם החברתי בבית הספר, ומשחקי המחשב מהווים עבורם מציאות חלופית שבהם הם יכולים לחוות חוויות של הצלחה, הנאה ושיתוף פעולה.

מאז שמשחקי הוידאו עברו מקניונים בשנות ה – 80 למרחב הביתי יותר ויותר בני נוער נלכדו במה שב – 2013 קיבל על ידי האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי את האבחנה "הפרעת משחקי האינטרנט". מדריך ה – DSM 5  מגדיר זאת כ"שימוש מתמיד, חוזר ונשנה באינטרנט כדי לשחק, לעיתים קרובות עם שחקנים נוספים, המוביל למצבים קליניים משמעותיים של ירידת ערך ומצוקה" .

במחקר שערך ד"ר דאגלס א. ג'נטייל ופורסם בירחון רופאי הילדים בארה"ב, הוא גילה שהזמן הממוצע שמבלים מתבגרים במשחקי מחשב הוא ארבע שעות ביום (לא כולל שימושי אינטרנט אחרים). נזכיר, כי ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי עבור בני נוער הוא עד שעתיים זמן מסך ביום.

מכיוון שישראל ממוקמת במקום הראשון באירופה בהתמכרות של בני נוער לאינטרנט, אנחנו יכולים לשער שהמצב בארץ לפחות דומה. 40% מבני הנוער הודו שהם משחקים על מנת לברוח מהמציאות היומיומית. בריחה כאמצעי התמודדות הוא אחד מהמרכיבים המרכזיים בהתמכרות, בין אם זה באמצעות סמים, הימורים או משחקי וידאו.

משחקים מעוצבים לניצול של הדרך בה המוח עובד. לך לשחק חמש דקות, ואז באופן מלאכותי נגמרים לך הדברים לעשות. המשחק ישלח לך הודעה שמודיעה לך שבעוד ארבע שעות תוכל לשוב לשחק. מעצבי משחקים שמו לב ששחקנים יסכימו לשלם דולר כדי לקצר את זמן ההמתנה או להעלות את רמת האנרגיה שתהיה לדמות שלהם בתום זמן המנוחה.

מעצבי משחקים רבים יודעים שמזל של מתחילים הוא ממכר עוצמתי. תגמולים ניתנים מאוד מהר בתחילת המשחק. אתה הורג יצורים ב – 2-3 מכות. אתה עולה שלב בתוך חמש דקות. ואתה צובר מיומנויות לחימה עם מעט מאוד הפסדים. המרווחים בין התגמולים האלה גדל מהר מאוד. פתאום זה לוקח שלוש שעות ואז 15שעות לפני שעולים שלב. המשחק עובד על ידי חווית סיפוק מידית והובלה של השחקן במדרון החלקלק.

גיימרים בגילאי 10 ו-15 אשר שיחקו יותר משלוש שעות ביום היו פחות שבעי רצון מהחיים שלהם, היה להם סיכוי נמוך יותר להרגיש אמפתיה כלפי אנשים אחרים והיה לכם יכולות נמוכות יותר להתמודד עם הרגשות שלהם בצורה ראויה.

מה עושים?

  1. בונים עם הילדים לו"ז שבועי לקראת החופש הגדול. גם עבור מתבגרים אשר לא פעילים בתנועת נוער או הולכים לקייטנות, יש להכניס פעילויות קבועות מחוץ לבית כמו חוגים, ים, בריכה או כל פעילות אשר אינה מערבת חיבור לאינטרנט.
  2. מעודדים הפסקות יזומות. כלומר הימנעות מרצף משחק של מעל 45 דקות ללא רבע שעה הפסקה לפחות ועד שעתיים משחק ביום.
  3. במידת הצורך מתקינים אפליקציות לניהול זמן מסך, קובעים סיסמה לווי.פיי הביתי, מגבילים את חבילות הגלישה או כל אמצעי הנדרש על מנת לסייע לילד לנהל את זמן המסך. דמיינו שהמשחק הוא הרואין, אלא שבניגוד להרואין, כאן יש סם שצריך ללמוד לחיות עימו. כיצד הייתם מגיבים לו הילד שלכם היה צורך הרואין?
  4. מהווים דוגמא אישית בניהול זמן מסך.
  5. מוציאים מסכי מחשב, טלוויזיות וטבלטים מחדרי השינה וממקמים אותם בעמדות ביתיות.
  6. מבצעים בקרה על משחקי הוידאו שהילדים משחקים. לא כל משחק מתאים לכל גיל ולכל בית.
  7. במקרים בהם הילד נמצא שעות מול המסך ואינו נענה לקשר מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע.
  8. בחודש יולי יתקיים בארץ Camp reSTART. שישה ימים ולילות ללא מסכים בחאן רוח גלילית שבצפון. במהלך השבוע רוכשים הילדים מיומנויות וכלים רגשיים וחברתיים וחווים מחדש סיפוק ללא תלות במשך באמצעות מגוון רחב של פעילויות כיפיות וחוויתיות. מחקרים מראים על שיפור של 30% במיומנויות רגשיות כבר אחרי שבוע.

הכותב הוא יועץ ארגוני ועובד סוציאלי, מנהל מכון מתבגרים

 

הורים - כל מה שצריך לדעת