עבר זמן מה מאז שצעצוע עורר כל כך הרבה רעש והמולה: בובת ברבי חדשה של חברת מאטל שיצאה בתחילת החודש לחנויות נמצאת בעינה של סערה תקשורתית הן בגלל העיצוב הכללי שלה, אך בעיקר בגלל שגופה מעוטר במגוון קעקועים. הורים רבים מודאגים שמא חשיפה של ילדות קטנות לברבי כזאת עלולה לדחוף אותן לפרובוקטיביות בגיל צעיר.
מדובר בברבי יקרה יחסית, שיוצרה במהדורה מוגבלת ונמכרה ב-50 דולר, אותה עיצב בית האופנה הקליפורני "טוקידוקי". כשבועיים לאחר צאתה לשוק, בעזרת השערורייה שיצרה, כבר נמכרה הסדרה כולה, ועתה אפשר להשיג אותה רק באיביי תמורת כמה מאות דולרים. לבובה שיער ורוד, לבוש גותי-מנומר אופנתי, איפור, כלבלב עם חליפה קוצנית, וכפי שצוין, לא מעט קעקועים בעלי אופי ריאליסטי. מגזינים, בלוגים ועיתונים מרחבי ארה"ב העלו ברצינות את השאלה האם הבובה מתאימה בכלל לילדים. החברה בינתיים שומרת על שתיקה ומסרבת להתייחס אל הרעש.
ליידי גאגא סטייל
"הבובה מלמדת ילדים לחשוק בקעקועים מגיל צעיר", אמר בעניין קווין בוקנר, כתב טלוויזיה מוירג'יניה. "מאטל מייצרת בובות משנת 1959, דורות רבים של ילדים וילדות גדלו עם הבובות הללו והביטו בהן כעל פנטזיה, דוגמה ומושא הערצה וחיקוי. מאטל וצריכה לקחת על עצמה את האחריות הזאת ולהבהיר האם היא באמת מעוניינת שילדות ישאפו לעשות קעקוע בגיל ארבע".
"אני חושבת שמדובר בהיתממות", אומרת קנדס קאסוול, בלוגרית ניו יורקית בת 30. "מדובר במוצר פופ מעודכן. ראיתם לאחרונה את ריהאנה? קייטי פרי? ליידי גאגא? הצליחו לתפוס בעזרת הברבי הזאת רגע באופנה. כוכבות הפופ האלה מתלבשות מוזר, מלאות קעקועים וחובשות פאות כחלק מהאישיות הבידורית שלהן. בעיניי אין בזה איום על הילדה שלי, מדובר בברבי בתפקיד כוכבת פופ של תקופתנו וזה לא שונה מבובה בכל תפקיד אחר. אין סיבה שבובה של שודד ים תהיה לגיטימית וזה לא. חוץ מזה, לא ברבי מחנכת ומגדלת את הילדה שלי, אלא אני".
"קעקועים הם ממש לא הבעיה שלי עם הברבי", אומרת הת'ר גטרלי סטול, אמא מקולורדו שמציגה גישה שלישית לעניין. "בעיניי הבעיה היא עם המידות והפרופורציות הגופניות של הבובה. אם אפשר להיות גמישים עם הסטיילינג והאישיות של ברבי, למה לא להיות גמישים גם עם מבנה גופה? הגוף של ברבי אינו ריאליסטי, ויכול לעודד לאנורקסיה, דבר חמור בהרבה בעיני מקעקועים".
מה קן חושב על זה?
הבובה בעיצוב טוקידוקי היא לא המקועקעת הראשונה שיוצאת מידי החברה. בשנת 2009 יצאה ברבי בשם "טוטאלי סטיילינג" שהגיעה עם מדבקות מצורפות המאפשרות לילדות לסגנן אותה בעצמן, ומדבקות דומות, בגודל גדול, לילדות. בעקבות תלונות הורים רבות, חלק מהחנויות הורידו את המוצר מהמדפים, אך הוא המשיך להימכר במקומות אחרים, כולל בישראל, בהצלחה רבה.
"מדובר בעניין שיווקי בלבד", אומרת גיאטרי בלה מוושינגטון, בעלת בוטיק המיועד רק לבנות בגיל טרום-התבגרות. "מצד אחד מאטל אוהבת להציג את ברבי כאיקונה אמריקנית שמרנית מהדור הישן, ומצד שני החברה יוצרת דימויים שהורים רבים לא יבחרו לחנך בעזרתם את ילדיהם, וזאת על מנת לא לאבד אחיזה בשוק הצעיר ולהישאר עדכניים. הם מנסים ללכת בין הטיפות, ועל ההורים האחראיים להחליט לאילו תכנים לחשוף את הילדים, ולא לקנות בעיוורון מוצרים רק מפני שהגיעו מיצרן זה או אחר".
שדרנית תכנית הבוקר 'גוד מורנינג אמריקה' סיכמה את העניין בשאלה קצת אחרת שהטרידה את מנוחתה: "מעניין לראות מה תהיה ההשפעה של הברבי הזאת על קן".