"יש לי חרדת במה" ועניין החשיפה מאוד מלחיץ אותי" אומרת רונה, מורה למוסיקה ממרכז הארץ. "בנוסף מעולם לא הכשירו אותי להשתמש בלימודים מקוונים. מנחיתים עלי עכשיו משומקום להתחיל להשתמש בזום באופן קבוע וזה ממש לא מקובל עלי. אני חושבת שכמו שביום יום אסור להורים להיכנס אלי לשיעורים ככה סתם, דרך הזום מותר לכל דורש להקשיב לי. הזום הוא כלי מציצני, אני לא מעוניינת שיראו איך הבית שלי נראה או ישמעו את ילדי בוכים מאחורי הדלת, זה פוגע לי בפרטיות".
לאחר הפוגה בעקבות חופשת הפסח, הודיע משרד החינוך כי החל מהיום (א'), הלמידה מרחוק חוזרת ותתפרס על פני יום שלם. רונה לא הייתה לבד במחאה שלה, וגם הורים הצטרפו למחאה. בעקבות הביקורת הרבה, החליט משרד החינוך לצמצם את הלמידה מרחוק, אם כי לא לבטל אותה לגמרי. מדובר בחלק מהסכם בין המדינה להסתדרות הכללית, לפיו עובדי המדינה ייקחו 50% מימי החופשה על חשבון עצמם ו-50% נוספים על חשבון המעסיק. את המפתח הזה האוצר רוצים להחיל על מערכת החינוך, כך שלמידה מרחוק תהיה 50% היום ואת ה-50% הנותרים ישיבו המורים במהלך חופשת הקיץ.
הבוקר, בעקבות הביקורת הרבה שמתחו הורים על היוזמה, כתב שר החינוך רפי פרץ בפייסבוק כי "מסמך הלמידה מרחוק מהווה סטנדרטיזציה, אין כאן דבר שהוא חובה. בנינו כלים רבים וכל מנהל ומורה יחליטו באיזה אופן הם נעזרים בכלים אלו. אין כאן דבר שהוא חובה, כל מנהל ומורה יחליטו באיזה אופן הם נעזרים בכלים האלו".
לצד מורים שחושבים שמדובר בהזדמנות להצעיד את החינוך לעידן טכנולוגי, יש לא מעט מורים שמעדיפים שיטה אחרת, מהודקת פחות.
"אני משתמשת במחשב ישן מאוד ותקול, ומשרד החינוך מאלץ אותי להעביר שיעורים בזום מבלי לוודא שיש לי מחשב תקין, מצלמה, מיקרופון למשימה הזאת", מספרת אסתר, מורה באזור השרון. "מה אני אמורה לעשות אם אין לי מחשב תקין בבית. האם מישהו ישלם לי על דמי שימוש למחשב או על רכישה של מחשב חדש שאצטרך לקנות בתום התקופה הזאת? האם משרד החינוך ישלם לי על האינטרנט שאני משלמת עכשיו ומשתמשת בו כדי לעבוד מהבית? יש כאן הרעת תנאים וניצול מבחינתי".
אסתר לא ממליצה להמשיך בשגרה של חופש מוחלט, אלא להתחשב יותר במצבם של המורים. בעיקר, לתת לתלמידים לבצע משימות בזמנם החופשי, ללא לחץ בשידור חי. "עניין בדיקת הנוכחות הוא טיפשי ומיותר. אני חושבת שאם כל הורה יבחר את הזמן המתאים לילד שלו ולאחר מכן יתעדכן בוואטספ במשימות יכול לשמור לילד על מסגרת כלשהי. מבחינתי, לעבוד עכשיו מהבית באופן כה אינטנסיבי, מצריך הערכות אחרת. אני חושבת שכשם שהגדירו את הרופאים 'עובדים חיוניים' וסיפקו לילדים שלהם קייטנות וסידור יומיומי, אנו המורים המוגדרים כעת כ'עובדים חיוניים להבראת המשק' גם צריכים לקבל את אותו הסידור שקיבלו הרופאים, כדי שנוכל להעניק למידה מקוונת כשם שנדרש מאיתנו, בצורה הטובה ביותר".
חבל שלא הייתה היערכות למצב כזה, לא ברמה של מחשב לכל תלמיד, לא ברמה של הכשרת מורים ותלמידים לעבודה מרחוק, לא ברמה של הערכת תוצרים, לא ברמה של הכנת עזרי לימוד ועוד
מאיר ברוכין
"לדעתי זה ימאס מהר מאוד ולא יחזיק מעמד," אומרת רעות, מורה מירושלים. "זה לא הגיוני כשיש לי את הבת שלי איתי בבית שצריכה תעסוקה שאהיה עסוקה בילדים אחרים. ילדים עם הפרעות קשה ממש לא יצלחו לשבת ללמוד וזה יגרום לפער בין התלמידים הורים יהיו חייבים להיות מעורבים כדי לוודא שיש לתלמיד משמעת, אבל זה בלתי אפשרי במקרה של כמה תלמידים במקביל".
מנגד, מאיר ברוכין, מורה לאזרחות, אומר שלמידה מרחוק עדיפה על כלום. "חבל שלא הייתה היערכות למצב כזה, לא ברמה של מחשב לכל תלמיד, לא ברמה של הכשרת מורים ותלמידים לעבודה מרחוק, לא ברמה של הערכת תוצרים, לא ברמה של הכנת עזרי לימוד ועוד. לא ידוע לי על שיתוף פעולה בין משרד החינוך לבין ארגוני המורים וההורים לקראת למידה מרחוק, או על דיונים כלשהם שהתקיימו בנושא לפני שהקורונה הגיעה לישראל".