המעבר לכיתה א' הוא מהלך משמעותי בחיי הילד, המלווה בחששות בקרב ילדים והורים כאחד. לא אחת, הורים ומחנכים תוהים: האם הילד מתאים לכיתה א'? בשלות היא מושג שמתייחס למכלול של מיומנויות שיאפשרו לילד לשבת בכיתה למשימת הלמידה וההקשבה בכיתה. הילד עובר משלב של משחקים לפעילות של למידה הכרוכה ביכולת ריכוז גבוהה יותר מאשר בגן. כדי לענות על התשובה, במעבר מהגן לכיתה א' נבחנת בשלות הילד ומוכנותו העל פי ארבעה תחומים עיקריים: יכולת קוגניטיבית, יכולת מוטורית, בשלות רגשית ובשלות חברתית.
יכולת מוטורית כוללת מוטוריקה גסה ועדינה. במוטוריקה גסה הילד אמור לשלוט בתנועה, יכולת קפיצה ודילוג, ריצה ועוד. מוטוריקה עדינה באה לידי ביטוי ביכולת האחיזה שלו בכלי כתיבה או ציור, יכולת צביעה ומילוי שטח, יכולת העתקה של צורות, גזירה במספריים, הדבקה ועוד. ביכולות אלה חשובה הקואורדינציה והתיאום בין תנועת היד לעין.
בשלות חברתית נמדדת ביכולת של הילד להסתגל למצבים חברתיים תוך כדי כיבוד חבריו לכיתה, לפעול על פי חוקים, לשתף ולחלוק עם חברים, להתמודד אל מול סיטואציות חברתיות שונות וליצור קשרים חברתיים. ילד המראה קושי חברתי עלול להתקשות בבית הספר.
בשלות רגשית חשובה ומשמעותית כדי לאפשר לילד להיות פנוי ללמידה. המעבר ממסגרת עוטפת המאפשרת חופש פעולה מסוים לעמידה בסדר יום שונה ומיומנויות משמעת דורשת מוכנות רגשית. בתחום הרגשי נמדדת היכולת של הילד לדחות סיפוקים, להתמודד באופן מווסת ללא בכי. לכן, חשובה מידת בטחונו העצמי של הילד בכישוריו וכך גם ביכולתו להתמודד עם תסכול וכישלונות.
מה ניתן ללמוד מהציורים של הגן?
ציורי ילדים משקפים את עולמו הפנימי והרגשי של הילד, ולפיכך ישקפו בגילאי 5-6 את המוכנות והבשלות של הילד. ניתן לומר שציורי ילדים מהווים כלי מאבחן נוסף לזיהוי כישוריו של הילד הצעיר להשתלב ולהצליח ללמוד בכיתה א', להורים יינתן מענה טרם המעבר לכיתה א'.
ראשית, נוכל ללמוד מתוך הציור על המוטוריקה העדינה של הילד. במידה שבציור נראה צורות קטנות בתוך צורות גדולות יותר, נבין שהילד מסוגל להניע את שורש כף היד על הדף בתנועות קטנות והוא שולט באחיזה של כלי הציור. מתוך הציור נוכל להבין ולראות שליטה בקו, דיוק בצביעה ושקידה ביצירת דגמים קישוטיים ופרטים שונים על הדף. מתוך אלה נסיק לגבי מידת הקואורדינציה ולגבי תקינות התיאום בין מוח, עין ויד אצל הילד.
מתוך הציור נלמד גם על היכולת הקוגניטיבית של הילד כאשר נראה צורות על הדף שהילד עורך להן הפשטה צורנית (ציור הצורות בצורה סכמתית). כאשר הילד יבחר לצייר פרח הוא יצייר פרטים החשובים בעיניו כעיקריים כמו: גבעול ועלי כותרת בצורה תמציתית. זו דרכו להראות שהוא מבדיל בין העיקר לטפל בנושא שצייר לפי בחירתו. כשהילד יפגין בציור חשיבה, ארגון ותכנון הדף, מיקוד בצורות שמצייר, יכולת התייחסות לפרטים גדולים וקטנים בציור, יכולת להשתמש בסימנים גרפיים מופשטים, נבין שלילד יכולת ריכוז גבוהה והוא יוכל להצליח גם בכתיבת האותיות שכן המילים הכתובות הן רצף סימנים המורכבים מקווים וצורות.
יכולת חברתית תבוא לידי ביטוי בציורים באופן שהצורות והאובייקטים מצוירים. הילד יגלה בציור גמישות מחשבה באופן שבו הוא חוקר את הצורה ובכל פעם מצייר את אותו אובייקט בדרך שונה, חדשה ומקורית. חקירת הצורות תשקף מוטיבציה של הילד והתנסות בדברים חדשים. חקירת הצורות וגמישות המחשבה והיכולת לצייר אלמנטים שונים על הדף כאשר יש רצף הגיוני ביניהם תעיד על יכולת של הילד לקשור גם קשרים חברתיים.
הבשלות הרגשית של הילד נראית בציורים באיכות הקו בציור, באופן זרימת הקו, בקביעה האם הוא מהוסס או זורם, האם הוא קו חזק או חלש. תנועת הקו חשובה מאד ותשקף את הביטחון העצמי של הילד. כמו כן, יש חשיבות לארגון האלמנטים על הדף. במידה והילד מצייר דמות - היכן הוא מצייר אותה על הדף? במרכז או בצד בהיחבא? האם נראה קו אדמה בציור? (קרקע יציבה).
ארבעת התחומים הנמדדים בציורים לבשלות לכיתה א' ישקפו את ביטחונו העצמי של הילד והמוכנות שלו ללמידה. כשילד אינו בשל רגשית זה יופיע בציור באיכות הקו, בקו מקוטע, שבור, לא זורם. ציורים של ילדים שנבדקו והראו חוסר בשלות לכיתה א' מעידים על חוסר בשלות באחד מארבעת התחומים בהם נבדקו (יכולת קוגניטיבית / יכולת מוטורית / בשלות חברתית / בשלות רגשית). ישנם, למשל, ילדים שבשלים בתחום המוטורי והקוגניטיבי ואינם מראים בשלות בתחום הרגשי והחברתי. צריך לזכור שקיימים הבדלים אישיותיים בין ילדים והתפתחותיים, אחד חזק בתחום אחד ופחות חזק בתחום אחר. יש לבחון באיזה תחום מארבעת התחומים הילד אינו בשל, וכל ילד יקבל מענה מתוך פענוח הציורים על פי צרכיו כדי להכינו ולקדמו לכיתה א'.
עם זאת, גם חשוב לציין: לא ניתן להגיע לתובנות על סמך ציור אחד. בפענוח ציורי ילדים בודקים מספר רב של ציורים בנושאים שונים ושצוירו במקומות שונים.
ד"ר מיקה קופלר, יועצת משפחתית ומדריכת הורים, מומחית באבחון ציורי ילדים, מרצה במכללת תילתן חיפה לרפואה משלימה.