ביום חמישי האחרון ניר כספי בן ה-10 מתל אביב, חזר אל ביתו לאחר בית הספר וניגש לשחק במחשב בפורטנייט, אך מה שקרה הפעם במשחק טלטל את עולמו ואת משפחתו.

למי שלא מעודכן בעולמות הגיימינג של 2022, או שאין לו ילדים גיימרים, פורטנייט הוא משחק וידאו תלת-ממדי מקוון מסוגת פעולה. המשחק זמין בשלוש מהדורות שונות: "Fortnite: Save the World" - שהוא משחק שיתופי בתשלום מסוג הישרדות-יריות, בו יכולים לשחק בין אחד לארבעה שחקנים. על השחקנים להילחם ביצורים דמויי זומבים ולהגן על אובייקטים בעזרת ביצורים.

"המשחק ממלא את כל עולם התוכן של ניר", מספרת נעמי, אמא של ניר, "החברים שלו נקבעים לפי רמות העניין  בפורטנייט. החברים מדברים על זה, קובעים ישר אחרי בית הספר להמשיך לשחק. ברגע שניר מגיע הביתה עוד לפני שהוא אומר 'היי אמא', לפני האוכל, הוא נדבק עם שאר הילדים למסך. זה עולם שלם של אונליין שמצד אחד הוא אומר לי הכרתי הרבה חברים מתל אביב, הם ממש בחבורות, אבל כשאני מסבירה לו שהחבורה הזו לא אמיתית - ניר עונה לי שהם חברים שלו באמת. יש טשטוש בין המציאות לבין מה שקורה באמת. עצם זה שקוראים לו גבר ועוזרים לו במשחק, הם חברים על אמת מבחינתו".

"למה יש לך אדם שאתה לא מכיר ברשימת החברים?"

נעמי, בעלים ומייסדת של מועדון KAMAG - מכון לאימוני קרב מגע לנשים, מספרת בשיחת הטלפון שלמרות העסק חשוב לה לחזור מדי יום בצוהריים הביתה, להגיש לניר אוכל חם על השולחן ולאחר מכן היא חוזרת למכון שלה. "בימי חמישי עבדתי בסטודיו, ניר חוזר הביתה כרגיל. קיבלתי את פניו ושאלתי אותו לשלומו אבל הוא חיפף אותי וענה לי שהוא רוצה לשחק עם חברים. כיביתי לניר את המסך ואמרתי לו 'תתייחס אליי'. הוספתי גם שאני יודעת שברגע שאני אלך הוא יחזור למסך אבל מבקשת שיהיה איתי כמה דקות, זה היה נראה כמו עוד יום שגרתי.

לדבריה של נעמי, ניר משחק עם חברים קבועים במסגרת הפורטנייט ויש לו גם חברה קבועה שמשחקת ביחד איתו. "פתאום עלה לשחק איתם מישהו שהם לא מכירים, הוא התחיל לדבר איתם ולשאול מלא שאלות כמו מי הם, מאיפה הם, איך קוראים להם, מאיזה בית ספר ובאיזה רחוב הם גרים. שאלות ממש פולשניות", היא מספרת בדאגה. "כשניר החזיר לו בשאלה ושאל אותו לשמו ואיפה הוא גר - המשתמש החדש ענה להם שהוא גר בכדור הארץ. ניר מיד נלחץ, צילם את היוזר שלו והתקשר למשטרה".

 

נעמי וניר כספי (צילום: באדיבות המשפחה)
צילום: באדיבות המשפחה

הוא כתב להם את השאלות? איך המשחק מתנהל בפועל?

"הם לא כותבים את השאלות, יש להם אוזניות והם מדברים אחד עם השני. אי אפשר לתעד את זה. הם עולים אונליין, כל אחד עם האוזניות רשת שלו, וזהו. רפי, אביו של ניר, הסתכל על רשימת החברים שלו ושאל אותו למה יש לו אדם בשם כזה או אדם אחר שאתה בכלל לא מכיר".

לא נראה לך מוזר שהוא לא התקשר אלייך או לבעלך אלא ישר למשטרה?

"ניר אחראי מאוד. הוא התקשר למשטרה וסיפר להם את הסיפור, מי שהייתה על הקו הייתה מקסימה וחיזקה אותו שהוא עושה את הדבר הנכון ואמרה לו שאם עוד פעם האיש יעלה - המשטרה תפתח בחקירה. בשלב הזה היא העלתה אותי על הקו והוא סיפר לי הכול. שאלתי אותו למה התקשרת ישר למשטרה והוא ענה שהוא יודע שאני מלמדת ואבא נמצא בישיבה ולא רצה להפריע. המוקדנית ציינה שיש את אגף הסייבר (105) ושאם נרצה לפתוח בחקירה או שהבחור ישוב להטריד זאת הכתובת הישירה שלנו. חזרתי הביתה לניר וחיבקתי אותו. רציתי לבדוק את מצב החרדה שלו אבל הוא בטוב. חיזקנו אותו, הוא גם קיבל מאיתנו מתנה כי רצינו לחזק אותו על כך שעשה משהו טוב. כנראה שאם יקרה משהו דומה הוא יפעל אותו דבר. בעקבות מה שקרה אנחנו מנטרים את כל הסיפור הזה. אבל אני בחרדה".

מה את מפחדת שיקרה?

"תראי, יש לי מועדון קרב מגע, לנשים ולנערות. ידעתי שיש בריונות באינטרנט ויש הרבה מסוכנות. ידעתי שזה משהו שצריך לדבר עליו, אבל לא ידעתי שצריך לדבר עליו עכשיו. אני חושבת שעצם זה שהוא פנה למשטרה, זה בעקבות החינוך שקיבל. תפיסת העולם שלנו היא לנתח מצבים ולהבין אם זה הגיוני או לא הגיוני מה שאני רואה כרגע, ככה אני רואה גם את קרב המגע, חייבים כל הזמן לראות ולפעול לפי המצבים. אני רוצה להעלות את המודעות - יש פדופיליה ברשת וזה כאן מעבר לפינה, בתוך הבית שלכם. דברו עם הילדים שלכם על מידע אישי, על אנשים זרים, על חוקים ברשת, לא להיכנס לקבוצות וואטסאפ ארציות, על שיתוף מבוגר. אגב, רפי הציע גם לסגור את הפורטנייט - פחות עבד".

מה אמרת לו כשחזרת הביתה?

"אנחנו כן סומכים על זרים אבל חייבים להפעיל היגיון בריא ולכן לא לנדב מידע למישהו שלא מכירים, מותר להיות לא נחמדים לאנשים שלא מכירים. זה לא נוגד שום ערך, מותר להיות אנשים טובים ואין סתירה בין הדברים. חשוב לניר ולנו לתת דוגמה לילדים אחרים. קניתי לו מתנה ועודדתי אותו שגם בפעם הבאה אם משהו כזה חלילה קורה הוא יפעל כך שוב פעם ויבין שהוא לא לבד בעולם".

הסכנה נמצאת אצלכם בחדרי חדרים

גלעד האן - חוקר סייבר אומר כי שימוש נבון ונאות ברשת האינטרנט לא יושג על-ידי אכיפה אלא רק על-ידי הסברה, הבנה והסכמה: "זהו תהליך ארוך של חינוך במובן הרחב של המילה. התמודדות ומניעת סיכונים, תרבות גלישה אחראית, שמירה על הפרטיות, שיתוף מידע, הבנת הסיכונים, הצבת גבולות ואחריות אישית, הטמעת ערכים, כללים וכישורי חיים לשימוש נבון ברשת, כל זאת נשיג רק באמצעות נוכחות ומעורבות הורית. כמו בכל תחום אחר בחיים בו הורים מלווים את הילדים, גם ברשת חשוב שההורים יהיו מעורבים ויכירו את היישומים, המשחקים והרשתות החברתיות השונות בהם הילדים שלהם נמצאים ומשתמשים".

"הורים, ההיכרות וההבנה של המשחקים בהם ילדנו עוסקים חשובה מאוד. גם כדי שנוכל לחבור אליהם, וגם כדי שנדע כהורים מה נעשה אצלנו בתוך הבית או יותר נכון, בחדרי חדרים והיום יותר מתמיד, בכף ידם של הילדים. גם אם אנחנו לא ממש מתעניינים במשחקי הרשת של הילדים עדיף שנהיה מודעים, למה שמהווה לעתים רבות תחום של השקעת זמן, אנרגיה ומשאבים משמעותיים עבור ילדינו".

7 טיפים מומלצים לשימוש באדיבותו של האן: 

  1. יש לחדד את הנושא שהחבר הווירטואלי במשחק יכול להיות אדם זר / מבוגר ואפילו בעל כוונות לא טובות ובמידה והוא מרגיש לא נוח או לא נעים במהלך השימוש במשחק או מקבל תגובות/פניות לא נעימות מצד אותם מגיבים/משתמשים - חובה מיד לעצור ולדווח לכם ההורים.
  2. מומלץ, ככל שניתן, לא לאשר או לשחק עם משתמשים שלא באמת מכירים. תמיד לזכור כי איש קשר במשחק הוא לא תמיד חבר. חבר אמיתי הוא חבר מוחשי לא ווירטואלי.
  3. לא למסור פרטים אישיים, לא לקבל מתנות או הצעות מזרים, לא למסור כתובת, שם בית הספר, חוגים, שעת סיום לימודים, טלפון בבית או נייד, לא לשלוח תמונה או כל פרט אישי אחר למשתמשים אחרים שאותם פגש במשחק.
  4. לעולם לא להיפגש עם זרים אותם הכירו ברשת או במהלך המשחק, ללא אישורכם וידיעתכם.
  5. להסביר לילד שתמיד הוא יכול לפנות אליכם בכל שאלה או בעיה. אתם סומכים עליו ומאמינים בו שהוא יודע להתנהל נכון ובטוח ברשת ואתם יודעים שבכל בעיה או שאלה הוא יכול ויודע לפנות אליכם.
  6. מומלץ מאוד לשבת עם הילדים מידי פעם לכמה דקות כאשר הם במשחק, לראות איך הם מתנהלים, להתעניין ולהראות להם שאתם רוצים ללמוד מהם על המשחק ואופן השימוש בו. פעולה זו מומלצת ביותר ומראה לילדים נוכחות הורית והתעניינות בהם ובעולם הווירטואלי בו הם נמצאים.
  7. מומלץ להגביל את זמן הגלישה או המשחק לזמן סביר ולאחר שיחת תיאום עם הילד.