בניתוח בלעדי שערך אתר mako בשיתוף עם אתר מדלן, נחשף דירוג מפתיע של האקלים החברתי בבתי הספר ברחבי הארץ. הניתוח מתבסס על נתוני מבחני ה"אסיף" שפרסם משרד החינוך היום (ה').

על פי הממצאים, טבריה מובילה את הדירוג, כאשר דימונה ממוקמת במקום השני. באופן מפתיע, הערים הגדולות נמצאות בתחתית הרשימה. הניתוח מתייחס לבתי ספר יסודיים במגזר היהודי בערים בהן פועלים יותר מחמישה בתי ספר, זאת כדי לאפשר השוואה מהימנה.

הניתוח התמקד בשתי קטגוריות עיקריות של אקלים בית ספרי: "תחושת מוגנות התלמידים" ו"יחסים ושייכות לבית הספר". מומחי אתר מדלן עיבדו את הנתונים המילוליים שהוצגו על ידי משרד החינוך, במטרה להבין היכן תלמידים חווים תחושה חזקה יותר של קשר ומוגנות בבית הספר.

"מנתוני משרד החינוך עולה כי בניגוד למה שנהוג אולי לחשוב, אין מתאם ישיר בין הרמה הסוציו אקונומית של השכונה לבין האקלים החברתי בבית הספר המקומי", אומר טל קופל, מנכ"ל מדלן. "אנחנו רואים שלא מעט בתי ספר שנמצאים בשכונות שנחשבות לפחות טובות מצליחים בכל זאת להעניק לתלמידיהם רמות גבוהות של תחושת שייכות ומוגנות, ולהוות מעין מפלט מהמציאות שבחוץ. עם זאת, חשוב לזכור שאין בידנו דאטה אמפירי שיכול לתמוך בתחושות האלו של התלמידים, בייחוד לגבי רמת האלימות בבית הספר".

חשוב לציין כי הנתונים מבוססים על תחושות התלמידים ולא על מדדים אמפיריים. כמו כן, ישנן ערים רבות החסרות בנתוני משרד החינוך, כמו למשל אשקלון.

ויתרו על הציונים המספריים

מבחני ה"אסיף" שפורסמו היום הם התחליף למבחני המיצ"ב הוותיקים. במתכונת החדשה, הנתונים נמסרים באופן מילולי ללא ציונים מספריים, ומתייחסים לחוזקות ולחולשות של כל בית ספר ביחס לבתי ספר דומים מבחינה סוציו-אקונומית.

אלו נתוני "מצב החינוך" באתר ראמ"ה - וזהו הקובץ המלא, עם נתונים מכל בית ספר.

ניתן לחפש בקובץ את שם בית הספר שבו אתם מעוניינים, ולקבל את כל הנתונים עליו.

ההחלטה לעבור לציונים מילוליים נועדה להפחית את הלחצים ואת המרוץ אחר טבלאות ליגה והשוואות בין בתי ספר, דבר שיצר בעבר התנגדות בקרב מנהלים ומורים. עם זאת, נשמעת ביקורת על כך שמשרד החינוך מנסה לשנות את המציאות על ידי הצגת נתונים מעורפלת במכוון, מבלי להעניק ציונים קוהרנטיים.

הנתונים שפורסמו היום מתייחסים לבתי הספר היסודיים ולחטיבות הביניים לשנת תשפ"ג, טרם המלחמה. המבחנים נערכו בקרב כיתות ד' ו-ח', והסקרים בהיבטים השונים בקרב תלמידי כיתות ה' עד י"א'.

המתכונת החדשה כוללת שיקוף של מצב בית הספר בתחומים כמו שפת אם, מיומנויות דיגיטליות, חברתיות ואישיות, וכן אקלים בית ספרי והיבטים בתחומי מעורבות חברתית.