הורים רבים חשים אשמה לגבי התזונה של ילדיהם. הם יודעים כמה חשוב להאכיל את ילדיהם במזון בריא, אבל הם פשוט לא יודעים איך לעשות זאת. הסוכר, השמן והמונסודמיום גלוטמט הם אכן יריבים עיקשים בקרב על הלב של הילדים.
בכל זאת, אנו חייבים להשיב פייט, ילדים זקוקים לתזונה מאוזנת כדי לגדול ולהתפתח בצורה בריאה. אגב, המזון שהילדים שלנו אוכלים משפיע לא רק על התפקוד הפיזי שלהם אלא גם הנפש. למעשה, תזונה לקויה עלולה לגרום לבעיות מנטליות כדוגמת חרדה ודיכאון.
כך תעשו את זה נכון
אז מה עושים? האתגר של הורים לעודד ילדים לאכול בריא הוא מורכב ודורש גישה יצירתית ומשכנעת. כל ילד שונה, אך מציאת דרכים להפוך את האכילה הבריאה לחוויה חיובית יכולה להיות מפתח להצלחה. הדרך שבה אנו מציגים את המזון, כמו גם ההשתתפות הפעילה של הילדים בתהליך הבישול ובבחירת המאכלים, יכולה לעודד אכילה נבונה ובריאה.
תהפכו את זה למשחק
כאשר מדובר בילדים, הצגת המזון בצורה מעניינת ומשחקית יכולה לעשות פלאים. יצירת פנים מחייכות מירקות ופירות או הנגשת המזון באמצעות דמויות שהילדים יכולים להתחבר אליהן (למשל, גיבורי על) יכולה להפוך את האכילה לחוויה כיפית ומעניינת. כמו כן, השילוב של מאכלים אהובים עם מאכלים חדשים ובריאים יכול לעזור לילדים להתמודד עם הסקרנות והחשש מהחדש (כמו למשל, אורז מלא מבושל עם אורז לבן).
תנו להם להרגיש חלק
ההשתתפות של הילדים בתהליך הבחירה וההכנה של המזון גם היא חשובה מאוד. לילדים יש נטייה להעריך יותר מאכל שהם עצמם היו שותפים להכנתו. זו יכולה להיות פעילות משפחתית מהנה שמלמדת אותם על חשיבות המזון הבריא וגם מעניקה להם כישורים בסיסיים בבישול.
תנו דוגמה אישית
לבסוף, חשוב לזכור שהדוגמה האישית של ההורים היא המודל החזק ביותר. כאשר ילדים רואים את הוריהם נהנים ממזון בריא ומשתפים אותם בחוויה, הם יותר נכונים לחקות ולאמץ הרגלים דומים. התהליך של למידה והסברה מחייב סבלנות והתמדה, אך התוצאה - ילדים בריאים ומאושרים - שווה כל מאמץ.
לא פחות חשוב- "כללי אל תעשה"
התניות עשויות להיראות ככלי יעיל, אך הן עלולות לטפח בקרב הילדים שלנו הרגלים שגויים מן היסוד. אל תבטיחו לילד שיוכל לקבל קינוח אחרי שיסיים לאכול את הברוקולי. אם אתם משתמשים במתוקים כדי לשכנע ילד לאכול משהו, הוא מקבל את המסר שהממתקים הם הגזר (אירוני אה?) והירקות הם המקל, העונש, או לכל הפחות מטלה, מטלה כל כך קשה, שהיא מייד מזכה אותו בקינוח אם עמד בה. למעשה, עדיף אפילו לחכות לפעם ו\או למתכון אחר כדי לחשוף את הילד לברוקולי אם הוא מסרב לאכלו בפעם הראשונה, מאשר להציע לו קינוח בתמורה.
אגב מקל וגזר, אל תשתמשו בממתקים כגזר גם כשמדובר בחינוך בתחומים אחרים. אל תגידו לו שאם יתנהג יפה, תתנו לו חטיף (הוא ילד, העולם הפנימי שלו יותר מורכב מעולמו הפנימי של כלב). למה חשוב שתימנעו מזה? כי זה עוד צעד שיעלה את הערך של המתוקים בעיניו של הילד (אל תדאגו, הוא יעריך אותם מספיק גם בלי העזרה שלכם ).
הכלל הכי חשוב: לא להכריח, ולא להיגרר ל"מניפולציות רגשיות"
אף פעם אל תאמרו לילד: "אתה חייב", זה רק ייצור אנטי וישניא עליו את המזון, הילדים שמכריחים אותם לאכול ברוקולי ומונעים מהם ממתקים באופן הרמטי, הם הראשונים לחסל את שולחן החטיפים ביום ההולדת הכיתתי, כשהם הרחק מהישג ידם של אימא ואבא.
ומה הכוונה ב"מניפולציות רגשיות"? אל תגידו לילד "תאכל, בבקשה!" או "בשבילי", כי שוב, אתם תחדירו לו תפיסה שגויה מהיסוד. הילד לא אוכל בריא כדי לרצות אתכם, הוא אוכל בריא כי א. הבריאות שלו מעל הכל, ו-ב. כי יש דרכים שמשלבות גם טעים וגם בריא.
במשפט אחד: הכול מתחיל ונגמר בחינוך
כמו שהרגלי ההתנהגות שתנחילו לילדיכם ילוו אותם בהמשך חייהם, כך גם הרגלי האכילה שיאמצו בגיל צעיר, יגדירו את התזונה שלהם שנים קדימה. בארץ ובעולם מבינים כבר את החשיבות של חינוך תזונתי – הקניית ידע בתחום התזונה כבר בגיל צעיר, וטיפוח הרגלי תזונה נכונה. חלק מבתי הספר אף משלבים כחלק מתכנית הלימודים שיעורי חינוך תזונתי, ויש גם קורס דיגיטלי שנועד להנגיש את הנושא להורים ולהקל עליהם את התהליך שעשוי בהתחלה להיראות לנו בלתי אפשרי, אך באמצעות מספר טכניקות, גישה נכונה ומעט רצון טוב – הוא אפשרי בהחלט.
הכותבת היא מורה לחינוך תזונתי ומחברת תוכנית הלימודים "אוכלים בריא" למשרד החינוך, ומנחת הקורס המקוון "ילדים אוכלים בריא ואוהבים את זה" המעניק ארגז כלים מעשיים להורים