"שנינו מהנדסים, ויולטה מתחום ביו רפואה ומכשור רפואי ואני מגיע מתחום התקשורת והסייבר, אבל גם כשהתחלנו את דרכנו בתעשיית ההייטק, תמיד שמרנו על קשר עם עולם החינוך וידענו שאנחנו הולכים להגיע לשם", מספר נאור ציוני מאשדוד (31) הנשוי לויולטה (31), ואב לאביגיל בת ה-2.7 ובעוד כחודשיים תצטרף אליהם תינוקת נוספת.
לאחר מספר שנים של עבודה בהייטק, החליטו יום אחד שהם קופצים למים, עוזבים את הביטחון הכלכלי, המשכורת הגבוהה והקבועה, הרכב עם הדלקן, ועוברים לעסוק רק בחינוך. "הלכנו על משהו שבער בנו לעשות", אומרת ויולטה, "כילדים לאו דווקא קיבלנו כלים להצלחה ולהכנה לעתיד טוב יותר, רכשנו אותם תוך כדי ניסיון וטעיה ומהמורות בדרך. היום כשיש לנו ילדים אנחנו רוצים שמערכת החינוך תכין אותם לחיים. להורים שלנו לא היו הכלים לתת לנו חינוך פיננסי וחינוך למצוינות, ההורים שלנו גרושים וחד הוריים".
ובכל זאת הצלחתם במושגי ההצלחה של ימינו, הגעתם להייטקס
"הגענו לפה אחרי הרבה כישלונות, שקמנו מהם".
זו לא הדרך ללמוד? להיכשל ושוב להיכשל ובסוף להצליח?
"בבית ספר הכרתי הרבה חברים טובים, בילינו שם הרבה זמן ויכלנו לקבל כלים שקשורים להצלחה, לדעת לבצע מחקר איכותי, להבחין בין מידע רלוונטי לפייק, לעבוד עם חברים בצוות על פרויקט והגשמת מטרה, במקום לשנן".
נאור מספר שלפני כשנה כאמור החליט לעזוב את ההייטק, לאחר שויולטה עזבה גם היא לפני כחמש שנים, והתחיל ללמד קורסים. "פנינו לבתי ספר, התחלנו דרך אנשי קשר לגשש את דרכנו וראינו ששיטת הלמידה שפיתחנו והתחומים שהתמקדנו בהם: פיתוח מוצר, עולם הרפואה, צוברים תאוצה".
איך פיתחתם שיטות למידה?
"פשוט התחלנו ללמד. ניגשנו לבתי ספר ואמרנו שאנחנו מהנדסים תנו לנו הזדמנות וככה התחילה דרכנו. היינו בשיעורים בזמני צהרון, ראינו איזה קורסים ופעילויות העשרה יש במערכת החינוך ביסודי ובחטיבה. יש הרבה מסגרות ותוכניות שלא דורשות תואר בהוראה, וככה מצאנו את הדרך להשתחל פנימה. התחלנו מתחומים טכנולוגיים ומדעיים כמו רפואה ואסטרונומיה, יזמות ובניית אתרים, לימדנו ביסודי וחטיבות ביניים.
חוויה חינוכית שלא קיימת בבית ספר
בתקופה האחרונה התמקדו השניים בתלמידים מחוננים ומצטיינים. "אנחנו גם היינו מחוננים", אומר נאור, "הקמנו מרכז משלנו בפתח תקווה בשילוב עם עיריית פתח תקווה, מרכז למצוינות על שם אילן רמון שם לוקחים את כל הניסיון והשיטה שלנו מורים שהעסקנו, שמעבירים את השיטה. יש קורסים סימסטריאליים למדעים ותלת ממד אבל מה שמיוחד זו הדרך בה הם מועברים, העקרונות שמנחים את הצוות שלנו, התלמיד מכיתה א' הופך מבחינתנו לסטודנט".
מה מיוחד בשיטה שלכם?
"השיטה שלנו משלבת ארבעה עקרונות: התוכן שאנחנו רוצים ללמד, מיומנויות שרוכשים תוך כדי הפעילות - אישיות ובין אישיות, כמו מחקר באינטרנט ועמידה מול קהל, חשיבה ביקורתית, ואיך אני מתקשר מסר, איך אני עובד בקבוצה, מחלק תפקידים, רק אם אני לומד לעבוד עם שניהם אני מממש את הפוטנציאל שלי כתלמיד. העבודה שלנו היא לא לימוד תוכן אלא הגשמה של פרויקט, כל נושא שמלמדים יש הקמה של פרויקט יזמי או יריד שאנחנו עושים להורים, רכישת ידע היא תוצר לוואי של העשייה".
מה ההבדל ביניכן לבין שיטת PBL שאותה מיישמים בלא מעט בתי ספר? במה אתם מחדשים?
"יש פה שילוב של הרבה מיומנויות ששמים עליהם דגש, אנו שמים את התלמיד במרכז ולא את החומר. אנו משלבים את השיטה עם קבוצות קטנות ואיש צוות מיומן, וחושבים מה הפוטנציאל של כל ילד, ועוזרים לו להקים פרויקט משל עצמו. אם לדוגמא ילד טוב בציור, עוזרים לו להקים אתר סקיצות. השיטה שלנו מתבססת על עקרונות קיימים - קבוצות קטנות ואנשי צוות נכונים זוהי חוויה חינוכית שלא משנה מה יגידו, בבתי ספר היא לא קיימת".
לדברי בני הזוג ציוני, הקורסים שלהם מיושמים בכ-20 בתי ספר בין אשדוד לקריות, כאשר בכל סמסטר לומדים כ- 3,000 תלמידים בשעות הבוקר ואחה"צ. מבין הקורסים שנלמדים: מדעים וטכנולוגיה, מדעי כדור הארץ, פרויקט קיימות, פרויקט הצלת כדור הארץ, מכשור רפואי, מבנה הלב ועוד. מחיר הקורסים במרכז נע בין 250-500 שקלים.