ל"ג בעומר הוא ללא ספק אחד מהחגים האהובים ביותר על הילדים. הישיבה מול המדורה, אכילת המרשמלו ואפילו השהות מחוץ לבית בשעה מאוחרת יחסית קוסמת להם. אך עבור לא מעט מילדי החינוך המיוחד, ללא הטרמה ותיווך מתאים, החג יכול להפוך להיות אירוע מורכב ומאתגר.

העובדה, למשל, שחלק גדול מילדי החינוך המיוחד, ובפרט ילדים על הספקטרום האוטיסטי, מאופיינים עם קושי בוויסות חושי עלולה לגרום להם לא להרגיש את החום הלוהט של האש עד שהם מגיעים קרוב מדי למדורה - אבל אז כבר זה עלול להיות מסוכן להם.

אז הנה כמה כללים שכדאי לשמור עליהם:

  1. לילדים שמתקשים בהבנה של דברים מופשטים חשוב להצמיד תמונות או סמלים לכללים שידוברו איתם, וכן להקפיד שהכללים יהיו קונקרטיים, ברורים וברמת ההבנה שלהם. לדוגמה: צריך לשמור מרחק של עשרה צעדים מהאש, אסור לעזוב את היד של אבא/אמא כשנמצאים סביב למדורה וכדומה.
  2. חשוב לחזור על המסר מספר פעמים ולנסות להמחיש זאת באופן הדומה למציאות האמיתית. אפשר להכין מדורה מצעצועים במרכז החדר ולתרגל איך שומרים מרחק נכון ממנה, אפשר ממש לספור צעדים יחד עם הילדים ולתרגל איתם מראש את כללי הזהירות.

קושי נוסף שעלול להעלות הוא ההתקהלות. הוא אינו מסוכן אך לחלוטין יכול לגרום אי נעימות גדולה לילד ולסובבים אותו. ילדים על הרצף לעיתים קרובות נרתעים מהמולה, וללא הכנה מתאימה הם יכולים להיכנס לאי שקט שיתבטא בבכי, בצעקות או בתזזיתיות - או להתכנס פנימה, להיות שקטים מהרגיל, ולא לקחת חלק פעיל בפעילות.

כדי להתגבר על כך יש ארבעה דברים שאפשר לעשות:

  1. הטרמה: חשוב להכין את הילד לקראת המאורע, לתאר לו מי יהיו המשתתפים, איפה יתקיים האירוע ומה יעשו בו.
  2. סדר פעולות: ככל שנפרק את האירוע ליותר חלקים בהכנה המוקדמת, כך יהיה לילד קל יותר. למשל:
    א. אנחנו הולכים מהבית להדליק מדורה.
    ב. במדורה יהיו הרבה ילדים והורים, יהיה רעש שאולי יהיה קצת לא נעים אבל יהיה לנו כיף.
    ג. במדורה נאכל מרשמלו.
    ד. נשיר מסביב למדורה כמו ששרתם בגן.
    ה. אחרי זה נחזור הביתה.
    ייתכן ויש מקום לפירוט נוסף, תלוי בילד ומה מתאים עבורו.
  3. אסטרטגיות ופתרון בעיות: רצוי לתכנן עם הילד מראש איך אפשר להתגבר על הקשיים. אפשר למשל להגיד שאם יהיה רועש מדי אפשר לשים אוזניות שירגיעו את הרעש, או שאם הילד לא יאהב את האוכל שיחולק במסיבה הוא יוכל לבחור אוכל שתביאו אתכם בתיק האישי מהבית.
  4. סמלים: רצוי גם כאן להשתמש בסמלים, ציור נחמד של אנשים יושבים מסביב למדורה בהחלט יכול לסייע להפחית את החרדה מהאירוע.
הכותבת היא רכזת תחום אוטיזם ברשת פרח לחינוך מיוחד