מה משותף לגזירה, הרכבת פאזלים וציור? מלבד העובדה שהן נחשבות לפעולות שגרתיות בחיי היומיום של פעוטות וילדים רבים, הן עונות להגדרת המושג "מוטוריקה עדינה" ויש להן חשיבות רבה בהתפתחות הכרונולוגית של הילד. "מוטוריקה עדינה היא למעשה היכולת לבצע תפקודים שונים באמצעות הידיים", מסבירה סמדר סבן, מרפאה בעיסוק התפתחותית מחוזית בקופ"ח מאוחדת ירושלים.
* רוצים לזכות בחופשה משפחתית מפנקת על חשבוננו? ענו על סקר בריאות הילד
מדן מוסיפה שכיום כבר לא נהוג לאבחן את העניין רק בהיבט הפיזיקלי, או בהתאם לטבלאות התפתחות, אלא ע"י ראייה רחבה יותר המתייחסת למעורבות הילד - בעשייה, בחיי החברה, בשיחה ואינטראקציה, בלמידה וביכולת המצאה ודמיון. בהתאם לכך, ניתן לאתר בעיות שגורמות לעיכוב התפתחותי בתחום. "לצורך העניין, יכול לקרות מצב שבו יכולת הציור או הדיוק של הילד לא תהיה אופטימלית, אך מנגד קיימת אצלו יכולת להביע את עצמו וליזום משחק חברתי. תחושת המסוגלות הזאת תחזק אצלו גם את המוטיבציה להתנסות בציור וגם ליהנות ממה שהוא עושה. במקרה כזה סביר להניח שהילד ישתפר לאט גם בתחום המוטורי ואף 'ידביק את הפער'. לעומת זאת, יכול להיווצר מצב שבו ילד עם תחומי חוזק תקשורתיים ותפיסתיים יעדיף להימנע מהתנסות בתחומי הקושי, יחווה תסכול ויפתח התנגדות לפעילות, כגון יצירה למשל. במקרה כזה כדאי להתערב, כדי לאפשר התנסות ולחזק את תחושת המסוגלות", אומרת סבן.
>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?
ממה נובע עיכוב מוטורי?
"לא תמיד קיימת בעיה. חשוב להבין שקיים שוני רב בין ילדים ולעיתים הדרישה אינה מותאמת לשלב התפתחותי או לקצב הלמידה ולתחומי העניין של הילד. חשיפת הילד לאתגרים, לפתרון בעיות, להתנסויות מגוונות ולמשחקים זמינים, מהווה סביבה תומכת. מנגד, אוירה של תחרות, תובענות לתוצרים, קצב שאינו מותאם או שיפוטיות עשויים לעכב התנסות".
מגיל שנתיים עד שש: שלבי התפתחות המוטוריקה העדינה
עוד לפני שהילד מגיע לגיל שנתיים, הוא מתחיל לשחק בכלים בחול, לצייר בעזרת אצבעות וליהנות מן ההתנסות החושית הזאת.
* בגיל שנתיים – שלוש: לא ניתן להבחין בתוכן ברור בציור. לקראת גיל שלוש הפעוט מתחיל לייחס משמעות לציור, ומסביר מה הוא מנסה לצייר. לתגובת הסביבה למה שיוצר ועושה יש משמעות רבה עבורו. בנוסף, הרכבת פאזל פשוט, שרבוט על דף ושיחה משותפת גורמים לו הנאה רבה.
מתי צריכה להידלק נורה אדומה? "מצב של הימנעות זה אור אדום", מסבירה סבן. "למעשה, התנועה המתבטאת בריצה, בקפיצה ובריקוד יכולה להעיד על יציבה ועל יכולת תכנוניות של הילד. זה למעשה גם הבסיס לפיתוח יכולות לתפקוד מוטורי עדין. כאשר הוא נמנע מאלה, גם האינטראקציה היומיומית שלו עם בני גילו פוחתת ועשויה להשפיע על הקליטה, על יכולת הלמידה שלו מהסביבה ועל הגיוון בהתנסויות".
עוד בביקור בריא:
>> בואו לגלות: האם הילדים שלכם בריאים?
>> איך לא נדבקים בשפעת? או בצינון? מדריך חורף
>> מתי הוא ישב כבר? מדריך התפתחות לתינוקות
* בגיל שלוש - ארבע: ניתן להבחין בעיצוב קווי היסוד היוצרים צורות ברורות, אך רק לקראת גיל ארבע הציור מתחיל לקבל משמעות ויזואלית. הילד יצייר למשל עיגול עם חוט במטרה לצייר בלון או משהו שנראה כמו כלי רכב, התחלה של דמות או חיה ועוד. בגיל זה משתכללת אחיזת כלי הכתיבה, ומתחיל ביסוס של שליטה בכלי הכתיבה ובתוצר. בנוסף, הילד מתחיל להתנסות בגזירה, אך ללא שליטה מלאה ודיוק על קוים.
מתי צריך לחשוד בבעיה? כאשר הילד נמנע ממשחקי חוץ תנועתיים, כדור, טיפוס ומתקנים תלויים, איטי יותר מבני גילו ולא מסכים לצייר או לצבוע. לדברי סבן, אמנם מצב זה יכול להעיד על קשיים מוטוריים אך כאמור, חשוב להביט על המצב בראייה התפתחותית כוללת ולבחון את יכולות ההתמדה והקשב, את היכולת לתכנון משימה חדשה או להיענות לדרישה, היכולות לקיים אינטראקציה חברתית ויכולות שפה ותקשורת.
* בגיל ארבע וחצי – חמש: האחיזה יותר דינמית ומזכירה את זו שלנו, המבוגרים. הילד מרגיש שביכולתו לייצר צורות ברצף או לעצור כאשר הוא מתכוון לכך. יכולת העתקת צורות והפקת ציור מרעיון משתפרת לאיטה. הילד מתנסה יותר בצביעה וגזירה, והיצירה הופכת לחוויה מדויקת יותר.
הילד משתמש בשתי ידיו לביצוע פעולות כמו ציור כאשר יד אחת מייצבת את התנועה. הוא מצייר אלמנטים רבים יותר כמו כיסים וכפתורים. זה הזמן עבורו להתנסות גם בבניית דגמים מורכבים יותר במגוון משחקי הרכבה ודמיון.
מתי צריך לחשוד בבעיה? כאשר הילד לא גיבש יד דומיננטית (לא ידוע אם הוא ימני או שמאלי), האחיזה שלו מאוגרפת או שאינו יכול לשלוט בגודל ובעיצוב צורת יסוד. הוא לא מצייר תוכן או דמות, חושש מלטפס או לבצע פעולות עצמאיות. אלו יכולים להעיד על קשיים מוטוריים ובסיס יציבתי, אך צריך לבחון גם את היכולות של הילד לעכב תגובה, לתכנן, לפתור בעיות ולהתמודד עם קושי ואתגר.
* בגיל חמש - שש: בציור ניתן לראות תוכן עשיר צבעוני ומפורט, המכיל גיבורי על ופיות, ציורי סיטואציה ורגשות. הילד מתחיל להתנסות בכתיבה של אותיות וספרות וכותב את שמו. בנוסף, הוא מצליח לדייק בגזירה ובצביעה. משך זמן העיסוק ביצירה גדול יותר מבעבר.
מתי צריך לחשוד בבעיה? כאשר הילד מתנגד לעסוק בפעילות של יצירה, נמנע מכך או מתוסכל מפעילויות טרום כתיבה המוצעות בגן, או כאשר מבחינים בפער בין התכנון הרעיוני לבין ההוצאה לפועל של משימות. גם החלפת ידיים לעיתים קרובות תוך כדי מטה יכולה להעיד על עייפות השריר תוך כדי ביצוע, אם כי גם האופציה שעדיין לא גובשה יד דומיננטית קיימת.
כך תפתחו מיומנויות מוטוריות אצל הילדים
אז נכון שאנו חשים לעיתים כי חסר לנו זמן או ידע, אבל הנה כמה דברים שכל אחד יכול לעשות עם הילד שלו:
1. שחקו איתו: "ידוע שככל שההורה משחק עם הילד ובא איתו באינטראקציה יומית, כך משתפרת ההתפתחות הטבעית של הילד. משחקי תנועה, מילים, סיפורים ופעילויות יומיות. הכל הולך", מסבירה סבן.
2. העשירו אותו בחוויות: לא צריך לטפס ביחד את האוורסט, מספיק שתקלפו איתו ביחד קלמנטינה ותיהנו מהריח, מהמרקם ומהטעם או שתעזרו בו בעת שטיפת הכלים. הילד ירוויח גם זמן איכות אתכם, גם הרגשה שאתם סומכים עליו וגם תגרמו לו להפעיל מיומנויות.
3. עזרו לו לפתח עצמאות ודמיון: כמה פעמים שמעתם את המשפט "משעמם לי"? או "אני לא מצליח לסגור את המעיל לבד". כדאי לתת לילד להתנסות בחוויה העצמאית וגם אם אנחנו מסייעים לו במהלך החשיבה או בעזרה פיזית והוא מנחה אותנו במילים, זו כבר חצי מהדרך.
4. עודדו אותו לצייר: לדברי סבן, כל נקודה יכולה להיות התחלה של ציור. אפשר לצייר ציורים משותפים, אפשר לשאול ולהביע התעניינות בציור או לשקף במילים את מה שהילד צייר. אז נכון שלא כל אחד יהיה פיקאסו בסוף, אבל מעבר לשיפור מיומנויות מוטוריות הציור הוא כלי לביטוי רגשות, לשיפור תחושת בטחון , תפיסת העצמי המתפתחת ושליטה.
>> הכתובת על הקיר: כך תדעו אם הילד סובל מבעיה חברתית