אביבה רחמני ז"ל, תושבת רמת גן בת 80, הייתה מנויה למוקד 'אנוש'. בביתה היה לחצן מצוקה שהחברה התקינה, שאמור לתת לה מענה במקרה חירום – הזמנת רופא ואמבלונס.

לפני כשלוש שנים רחמני חשה ברע ולחצה על לחצן המצוקה, אבל איש במוקד לא ענה לה. בסופו של דבר כשהמוקדנית ענתה, היא שאלה אותה שאלות שלא קשורות לפנייתה ופטרה אותה בכך שרופא יתקשר אליה. הרופא לא התקשר, איש לא הגיע, וכעבור זמן קצר רחמני נפטרה.

לפני כשנתיים דו"ח של משרד הבריאות מצא כשלים חמורים בהפעלת המוקד וקבע כי החברה מטעה את ציבור לקוחותיה שיש לה יכולת  לתת שירות רפואי בזמן מצוקה. בפגישה עם נציגי משרד הבריאות אנשי החברה ניסו להסביר כי המוקד נותן למינוייו גם שירות להזמנת אינסטלטור, שוטר, פיצה ועוד.

"נציג של החברה היה אצל אמא בבית בעת התקנת לחצן המצוקה ואמר לה: 'תלחצי על לחצן המצוקה ונציג החברה יענה לך מיד, ישאל מה את מרגישה  וישלח אלייך רופא או אמבולנס לפי הצורך', על סמך דברים אלה היא עשתה מינוי לחברה", טוענים בני המשפחה.

ביום המקרה האם לחצה על לחצן המצוקה ולחשה: "מהר, מהר". המוקדנית, שאינה בעלת ידע ברפואה, שאלה אותה שאלות במקום לשלוח לביתה אמבולנס עם צוות רפואי, והבטיחה שרופא יתקשר אליה אך זה לא קרה. רק כעבור שעה התקשרו לעופר בנה לעדכן אותו שאמו התקשרה ושייגש לביתה לבדוק מה מצבה.

"כשהגעתי לבית אמא הייתה שרועה על הרצפה בסלון. גופה היה חם. חשבתי שהיא בחיים. התקשרתי למד"א ובמקביל עשיתי לה החייאה במשך 15 דקות", שחזר הבן.

צוות נט"ן שהגיע לביתה של רחמני ביצע בה החייאה, אבל כל מאמציו עלו בתוהו והוא נאלץ לקבוע את מותה.

עוד ב-mako בריאות:
>> ההרגל המגונה שהפך למסוכן יותר בזמן הקורונה
>> התחסנה והניקה במקביל – ועוררה סערה
>> 4 מזונות מאסט לתוחלת חיים ארוכה 

באמצעות עורכי הדין הילה בודיק-קוכמן ורועי טובל הגישו ילדיה של רחמני תביעה נגד מוקד אנוש לבית משפט השלום בתל אביב והם תובעים פיצוי של מיליוני שקלים עקב המחדלים והכשלים שגרמו למותה.

בכתב התביעה נטען כי המוקד מטעה את הציבור בהבטחות שהוא מפזר לו במתן שירותי רפואה, ושהלכה למעשה למוקד אין יכולת לתת שירותים רפואיים למנוייו וגם נציגי השירות הפועלים בו נעדרים הכשרה רפואית.

עורכי הדין הילה בודיק-קוכמן ורועי טובל  (צילום: רן זירי)
עורכי הדין הילה בודיק-קוכמן ורועי טובל |צילום: רן זירי

"אמא שלנו גססה בביתה כשהיא בודדה וחסרת אונים ממתינה למושיע שלא בא. מוות טרגי. מבלי שאיש מבני המשפחה היה לצידה ברגעיה האחרונים... מדובר ברשלנות פושעת" , טוענים בני המשפחה בכתב התביעה.

 

ממוקד אנוש נמסר בתגובה לכתב התביעה: "התביעה לא הומצאה לידינו. החברה תתייחס לתביעה לאחר שתימסר לה ובמסגרת ההליך המשפטי. מוקד אנוש פועל זה כ-30 שנה ומעניק שירות לעשרות אלפי לקוחות בכל רחבי הארץ. טענות התובע אשר מנסה כבר שנים לפגוע בחברה בכל דרך בן היתר באמצעות התקשורת הן שקריות, מופרכות ומשוללות כל יסוד, ואנו בטוחים כי במידת הצורך נוכיח זאת בבית המשפט".