האם הרוקחים בבתי המרקחת של סופר-פארם ממליצים לנו על סוגים ספציפיים של תרופות ללא מרשם ותוספי תזונה, מכיוון שבאמת מדובר בפתרונות הרפואיים הטובים ביותר עבורנו - או כדי לזכות בתגמולים שמציעה להם הרשת? מייל פנימי שהגיע לידי TheMarker מגלה כי הנהלת סופר-פארם קיימה תחרות בין העובדים, בהם הרוקחים, על מכירת מוצרים, כולל תרופות ללא מרשם ותוספי תזונה, בתמורה לתגמולים בדמות פרסים.
בדיקת TheMarker העלתה כי לא מדובר בתחרות חד־פעמית, אלא בנוהל קבוע ברשת, המתקיים אחת לחודשיים בערך, ולוקחים בו חלק מגוון רחב של ספקים, בהם ספקי תרופות ללא מרשם ותוספי תזונה.
המדד לזכייה בתחרויות הוא גידול במכירות המוצר או המוצרים המשתתפים בתחרות. בתחרויות לוקחים חלק גם מוצרי בית מרקחת - כמו תרופות ללא מרשם, תוספי תזונה ומוצרים פרא רפואיים (מודד חום, מכשיר למדידת לחץ דם, בדיקות הריון וכדומה). קבוצת העובדים שהציגה את הגידול במכירות שנדרש על ידי ההנהלה היא הזוכה בתחרות.
עוד נודע כי התמריץ של סופר-פארם להציע את התגמול לעובדים על עמידה ביעדי מכירות מסוימים הוא סכומים נכבדים שהיא מקבלת מהספקים השונים עבור קיום התחרות בקרב עובדיה. לפי מקורות בענף, סופר־פארם מקבלת מהספק עשרות אלפי שקלים עבור כל תחרות, וחלק מהכסף שמתקבל מועבר לעובדים בדמות פרסים.
400 שקל לטובת פעילות מפנקת
במייל ששלחה הנהלת הרשת לעובדיה, שחשף את נוהל התגמול, חולקו עובדי סופר-פארם ל-12 קבוצות שונות, ונכתב בו כי קבוצה שתציג גידול של 10%-20% לפחות במכירות מוצרי לייף (המותג הפרטי של סופר־פארם) תקבל סכום של 400 שקל לכל איש צוות לטובת פעילות מפנקת לבחירת העובדים.
תחתית המייל נכתב כי "חשוב להדגיש כי אין בתחרות זו להשפיע על שיקול הדעת המקצועי של הרוקח. על כל רוקח לנהוג על פי אמות המידה המקצועיות בלבד ולטובתו של הלקוח". ואולם כאמור, גם הרוקחים ומוצרי בית מרקחת, ובהם תרופות ללא מרשם, משתתפים בתחרות.
בין התרופות ללא מרשם של לייף ניתן למנות את פראמול, איבופרופן, אף טיפה, N־אלרגיה, נפרוקסן סודיום, N־כאב, פונגידרם, רגולקס, אציקלוביר, קלירוצין, View ועוד. לפי הערכות בענף, שוק תרופות המרשם מגלגל 10 מיליארד שקל בשנה; שוק תרופות ללא מרשם מגלגל 1.2 מיליארד שקל בשנה; ויטמינים ותוספי תזונה - 900 מיליון שקל בשנה; ועזרים וחבישה - 500 מיליון שקל בשנה. השחקנים המובילים בשוק התרופות ללא מרשם הם בין היתר טבע, דקסון, לייף, רקיט בנקיזר ופריגו. השחקנים המובילים בשוק תוספי התזונה הם אלטמן, סולגאר, פלוריש ולייף.
משרד הבריאות התריע בעבר כי פעילות של קידום מכירות באמצעות רוקח היא פסולה. באפריל 2013 שלח מנהל אגף הרוקחות במשרד הבריאות לרוקחים הראשיים בבתי המרקחת וברשתות הפארם, ובהן סופר־פארם, מכתב בנושא תחת הכותרת "קידום מכירות על ידי רוקח/עוזר רוקח - פעילות אסורה". המכתב נשלח גם לרוקחים הראשיים בקופות החולים, למנהלים הראשיים בקופות החולים, להסתדרות הרוקחים ולארגון הרוקחים.
מכתב נכתב כי "הובא לידיעתנו כי מציבים בפני הרוקח או עוזר רוקח יעדי מכירות של תרופות ללא מרשם, תוספי תזונה, תמרוקים ואביזרים רפואיים, ואף מתנים את השתכרותו בכך. הרוקח או עוזר רוקח מוגדר על פי הוראות החוק כמטפל, ותפקידו לתת שירותי מידע תרופתי וניפוק תרופות למטופל, על פי מיטב שיפוטו המקצועי ומטעמים של טובת המטופל בלבד. אנו רואים פעילות קידום מכירות על ידי רוקח או עוזר רוקח כפסולה". במשרד הבריאות אף ציינו כי הם יבצעו ביקורות ופעולות פיקוח בנושא זה.
בתגובה לפניית TheMarker, מסרו במשרד הבריאות כי "כפי שנכתב במכתב בעבר, עמדת המשרד לא השתנתה. חובתו של הרוקח היא בראש ובראשונה לטובת המטופל, וניסיון לכאורה להשתמש במעמדו המקצועי של הרוקח על מנת לקדם אינטרסים מסחריים החורגים ממערך השיקולים שעל הרוקח להפעיל — אינם תורמים למטופל, שמקבל המלצה לתכשיר שאינו נדרש לו בהכרח, ומשיקולים שאינו ער להם".
עוד ב-mako בריאות:
>> 6 דברים מפתיעים שהמראה החיצוני אומר עליכם
>> סיוט שהתגשם: הובהלה למיון עם ג'וק בתוך האוזן
>> אכלה יותר ארוחות ביום - והשילה 30 ק"ג
"הרוקחים לא ידחפו סתם אקמול"
בסופר-פארם אישרו את קיום התחרויות, כמו גם את השתתפות הרוקחים בהן, אך מסרו כי הם פועלים בהתאם לחוק ובהתאם לנהלי משרד הבריאות, תוך ייעוץ משפטי, וכי למכתב שנשלח על ידי משרד הבריאות אין תוקף חוקי. בסופר־פארם אף טוענים כי התנהלותם לא פסולה, שכן לא מדובר בתגמול אישי לרוקח או בתוספת לשכרו - אלא בתגמול שניתן לכלל החנות.
"יש בהחלט נוהל תחרויות בסופר־פארם והוא מתקיים אחת לחודשיים בערך. זה יכול להיות עם טבע, עם אלטמן או עם כל ספק אחר שרוצה שיקדמו מכירות של מוצרים שלו על פני מוצרים אחרים. זה מביא לרשת הרבה מאוד כסף, כי הספקים משלמים לה בשביל שהיא תעשה את התחרויות האלה", מספר מקורב לסופר־פארם - ואולם הוא טוען כי אין פסול בכך: "אני לא רואה בזה בעיה, כי להערכתי הרוקחים לא ידחפו סתם לאנשים אקמול או ויטמין סי של חברה מסוימת אם הקונה לא באמת צריך לקחת את המוצר הזה. הם אנשים מקצועיים. בנוסף, בסופר־פארם מקפידים לא לתת פרסים אישיים לעובדים, כמו נסיעה לחו"ל או בונוס כספי למשכורת, אלא מתגמלים דרך פרסים שיחולקו בין כל המחלקה, כמו יום כיף, יום ספא, ארוחה וכדומה".
רשת סופר־פארם מונה כ–236 סניפים, ובכולם פועלים בתי מרקחת. היא מעסיקה כ-1,000 רוקחים. בנוסף, פועלים בשוק בתי מרקחת פרטיים ושל קופות החולים. הרשת נמצאת בבעלות ליאון קופלר (75%), בנק לאומי מחזיק 15% ממנה באמצעות זרוע ההשקעות לאומי פרטנרס, ובנק דיסקונט מחזיק 10% באמצעות דיסקונט קפיטל. הרשת סיימה את 2017 עם מכירות של כ-5 מיליארד שקל בישראל ובחו"ל.
מסופר־פארם נמסר בתגובה: "סופר-פארם מייחסת חשיבות עליונה למקצועיות הרוקחים, ופועלת תמיד בהתאם לחוק ולהנחיות משרד הבריאות, כמו גם במקרה זה. הרוקחים הונחו לפעול אך ורק בהתאם לאמות המידה המקצועיות ולטובת הלקוח. התגמול שניתן אינו אישי, אלא לכלל החנות, העובדת כצוות. ההחלטה איזה תכשיר לרכוש היא של הלקוח בלבד, לאחר קבלת ההסברים הנדרשים מהרוקח".
הכתבה פורסמה לראשונה ב-TheMarker
לעוד כתבות באתר:
>> חוקרי מכון וולקני נגד הקיצוץ בתקציב
>> תעריפי הטלפון של בזק יוזלו בחודש הבא