מרוב מידע שרץ באינטרנט, כבר קשה לדעת מה נכון ומה לא. האם אוכל חריף באמת תורם לירידה במשקל? האם גבינה גורמת לחלומות הזויים? ומה הקשר בין מלפפון חמוץ לשרירים שלנו? הנה כמה מיתוסים שאולי נשמעים שקריים, אבל המדע הוכיח שהם נכונים. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אפשר להשלים שעות שינה בסופ"ש

אנחנו כבר יודעים מה ההשלכות הבריאותיות של חוסר שינה – מבעיות בריכוז ועד לסיכון מוגבר לסוכרת ומחלות לב. עד כה, הסברה הרווחת בקרב מומחים הייתה שלא ניתן לפצות בסוף השבוע על שעות שינה שאיבדתם באמצע השבוע, אבל יש קבוצת חוקרים משוודיה שטוענים אחרת. הם חקרו ומצאו שאנשים שישנו 5 שעות או פחות בלילה, היו בסיכון גבוה יותר ב-65 אחוז למוות מוקדם, בהשוואה לאנשים שישנו במשך 6-7 שעות. אולם, אנשים שישנו חמש שעות בימי חול, אבל ישנו יותר בסוף השבוע, נהנו מתוחלת חיים זהה לאנשים שישנו טוב כל לילה. למרות זאת, אנחנו עדיין היינו ממליצים להקפיד לישון טוב בכל לילה ולא להסתמך רק על הסופי שבוע כדי לישון כמו שצריך.

אישה ישנה (צילום: LuckyImages, Shutterstock)
אפשר להשלים בסופ"ש, אבל לא להתרגל לזה יותר מדי|צילום: LuckyImages, Shutterstock

לא לבשתם בגדים חמים? תהיו חולים

אז מתברר שהאמירה הנפוצה הזאת בקרב אימהות היא נכונה, לפחות חלקית. זה לא הקור שיעשה אתכם חולים, אלא הקור הופך אתכם לרגישים יותר לחיידקים – שהם אלה שגורמים לכם לחלות. ממחקר שפורסם בכתב העת המדעי Proceedings of the National Academy of Sciences מצא כי תאים השייכים למערכת החיסון באף ובדרכי הנשימה העליונות מתפקדים פחות טוב בטמפרטורות נמוכות. נוסף על כך, וירוסים נעשים מדבקים יותר בחורף. מזג אוויר קר גורם לקרום התא של הווירוס להיות מוצק יותר, עמיד יותר וקל יותר להעברה, כלומר מידבק יותר. לכן אנחנו נוטים להיות חולים יותר בחורף – וזו גם הסיבה למה בחודשי החורף מומלץ לפתוח חלונות ולאוורר מקומות סגורים.

אכילה מאוחרת גורמת לעלייה במשקל

המיתוס הזה הוכח במחקרים שונים כנכון – אנשים שנוהגים לאכול בשעות מאוחרות נוטים לשקול יותר ובעלי BMI גבוה יותר בהשוואה לאנשים שאוכלים בשעות מוקדמות יותר. ישנן כמה סיבות שונות לכך שזה קורה. אחת מהן היא הבחירות שאנשים נוטים לעשות כשהם רעבים בשעות מאוחרות. לפי כמה מחקרים, נראה שאנשים שאוכלים מאוחר לרוב אוכלים יותר (בבינג') ולפיכך צורכים יותר קלוריות. חוקרים אחרים סוברים כי אכילה לילית משבשת את השעון הפנימי שלכם ולפיכך משבש גם את היכולת של הגוף שלכם לווסת רמות סוכר בדם.

אישה אוכלת מהמקרר (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
מומלץ להשאיר את הנשנושים לשעות המוקדמות יותר|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אם לא משתמשים במוח, הוא מתנוון

קבוצת מחקרים הוכיחה שאם אתם מאתגרים את המוח שלכם – תוכלו להדוף ולדחות התדרדרות קוגניטיבית, דמנציה ואף אלצהיימר. מחקר אחד שנעשה על אנשים בגילים 55-75, מצא כי גם הדבר הפשוט ביותר כמו משחקי מחשב יכולים לשפר את תפקוד המוח ולהגביר את כמות החומר האפור בהיפוקמפוס. מחקר אחר הסתכל על מבוגרים שלקחו חלק בפעילויות כמו קריאה או עשיית תשבצים – ותוצאותיו הראו שמבוגרים אלה מראים יכולות מנטליות חדות יותר.

>> 14 תרגילים פשוטים ומעולים למוח

מיץ מלפפון חמוץ טוב לשרירים

נכון הנוזל שאתם תמיד שופכים לכיור בלי לחשוב פעמיים כשאתם פותחים שימורים של מלפפונים חמוצים? אז מתברר שהוא מועיל הרבה יותר ממה שחשבתם. מחקר שפורסם לאחרונה הראה שמיץ מלפפון חמוץ שיכך התכווצויות שרירים תוך כדקה וחצי, כמעט 50 אחוז מהר יותר מאנשים שלא לקחו דבר. החוקרים סבורים כי הסיבה לכך היא שהמיץ גורם לרפלקס בשריר, עקב תגובה עצבית ולכן עוזר להתכווצות שרירים. מחקר אחר הראה שעקב כמות המלח הגבוהה במיץ מלפפון חמוץ, הוא עוזר לשיקום השריר לאחר אימון.

מלפפונים חמוצים בצנצנת (צילום:  Valerie Tonu, shutterstock)
לא הכי טעים, אבל יעיל|צילום: Valerie Tonu, shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> מפחיד: ליטפה חתול רחוב ונדבקה בזיהום מחריד
>> מדענים ישראלים טוענים שהם מצאו תרופה לסרטן
>> מדהים: גילינו מה סודה לשתייה יכולה לרפא
 

אוכל חריף מעודד ירידה במשקל

אז נכון שלהעמיס בסחוג בפלאפל לא יהפוך אותו לדיאטטי ונכון שאין דיאטה שמורכבת כולה ממאכלים חריפים, אבל מתברר שיש קצת אמת במיתוס הזה. מחקר שנעשה לאחרונה הראה כי מרכיב המצוי בפלפלים (קפסאיצין) עוזר בירידה במשקל בכך שהוא מעודד תרמוגנסיס – ייצור של חום בגוף שמעודד שריפת שומן. מחקר אחר הראה שפלפל מסוג קאיין עוזר להרגיע רעב, תורם לתחושת שובע ומפחית חשקים למזונות שומניים, מתוקים ומלוחים.

פלפל חריף (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
חריף, אבל עוזר לירידה במשקל|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אכילת גבינה לפני השינה גורמת לחלומות מוזרים

נשמע הזוי? מתברר שזה נכון. מחקר שנעשה על ידי מועצת הגבינה הבריטית מצא כי שסוגי גבינה שונים יכולים לגרום לחלומות שונים ומשונים. 85 אחוז מהנשים שאכלו גבינת סטילטון (גבינה כחולה בריטית), חוו חלומות משוגעים וצבעוניים. ואילו 60 אחוז מהמשתתפים שאכלו גבינת לסטר אדומה (הדומה לצ'דר האמריקאית) חלמו על הילדות שלהם. ייתכן שזה קשור לטריפטופן שבחלב, המעודד שינה ומפחית רמות סטרס.

גזר טוב לעיניים

כן, כולנו שמענו שאכילת גזר עוזרת לשמור על העיניים. אבל נראה שלא מדובר בשיטה מתוחכמת של ההורים שלנו לגרום לנו לאכול יותר ירקות – אלא מדובר באמת. גזר מכיל בטא-קרוטן, קרטנואיד שלא רק מעניק לו את צבעו הייחודי, אלא גם הופך בגוף לוויטמין A. הגוף שלנו משתמש בוויטמין זה כדי לבנות חלבונים לתאי העיניים. ממחקר שפורסם בכתב העת הרפואי JAMA Ophthalmology עולה כי אנשים שאכלו יותר קרטנואידים היו בעלי סיכון מופחת ב-40 אחוז לפתח ניוון מקולרי, מחלת עיניים המתפתחת לאורך שנים.