זה היה ברור שנשלם על זה איכשהו: בני אדם לא אמורים להתעסק עם מזג האוויר, ולכן כשהם יוצרים לעצמם באופן מלאכותי תנאים שהטבע לא יצר עבורם, הוא מתעצבן. זה מעגל שמזין את עצמו: ככל שהעולם הולך ומתחמם, מיליונים על גבי מיליונים של אנשים מפעילים יותר ויותר מזגנים, ובכך תורמים להתחממות הגלובלית, שגורמת לעוד אנשים להפעיל מזגנים וכן הלאה.

כעת, מחקר שנערך באוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון שבארה"ב והתפרסם במגזין PLOS Medicine טוען כי ההשלכות לכך יכולות להיות הרסניות, ולגרום למותם של מאות אנשים עד שנת 2050. החוקרים למדו את ההשלכות של הפעלת מזגנים שמבוססים על תעשיות הפחם, הגז והנפט, וטוענים שככל שנשתמש בהם יותר, כך נגדיל את הזיהום החלקיקי באטמוספירה, שיוביל לקורבנות בחיי אדם.

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

כאמור, עד אמצע המאה הנוכחית, ההערכה היא ש-654 אנשים בממוצע יאבדו את חיים בארצות הברית כתוצאה מזיהום בחלקיקי האוויר, ועוד 315 נוספים כתוצאה מרמות גבוהות של גז האוזון באוויר. "מיזוג אוויר אולי מציל חיים של אנשים מגלי חום, אבל אם החשמל שנדרש להפעלת המזגנים ימשיך להגיע מתחנות כוח שמתבססות על פחם - יש לנו בעיה", אומר אחד החוקרים ג'ונתן פז.

כדי להמחיש עד כמה חמורה הבעיה, החוקרים השתמשו במודל מספרי כדי לנסות ולחזות את העלייה בצריכת האנרגיה ואת רמות הזיהום החלקיקי באוויר כתוצאה מכך. המודל שקלל את עליית הטמפרטורה הממוצעת בעולם ב-30 השנים הבאות ואת התמודדות הבניינים עם זה. המספרים הסופיים הם אמנם עדיין בגדר הערכות, אבל אין ספק שהם מפחידים. כך למשל, עלייה ממוצעת של 3.5 מעלות צלזיוס בקיץ יכולה להוביל לקפיצה של כמעט 30 אחוז בצריכת החשמל של כל בניין. זאת בנוסף למחקרים קודמים שחזו כי עד שנת 2050, צריכת החשמל של מזגני האוויר תשלש את עצמה.

כתוצאה מכך, הפקת האנרגיה מגז, פחם ונפט תעלה, וכך גם רמת זיהום האוויר מתחנות כוח. כל מי שאי פעם החנה רכב באזור רדינג בתל אביב יכול להבחין בכך: אנחנו אמנם לא רואים בהכרח אותו, אבל זיהום חלקיקי מתבטא בנקודות קטנות של אבק, פח או טיפות נוזל קטנות שנישאות באוויר. ואלה יכולים להשפיע לרעה על בריאות האדם, כמו למשל החמרה של מחלות לב וריאה, החמרה של מצבי אסתמה, הידרדרות מערכות הנשימה והדם וכן הלאה.

עוד ב-mako בריאות:

>> עשתה פדיקור דגים - ואז קרה הדבר המחריד הזה
>> אתר בחו"ל מוכר ערכות התאבדות והישראלים קונים
>> הדיאטה שמאפשרת לכם לאכול מה שאתם רוצים

החוקרים מדגישים שמטרת המחקר שלהם היא לא לשכנע אנשים לא להפעיל מזגן, אלא לנסות לשנות את היעילות שלהם או את הדרך שבה הם צורכים אנרגיה. הפתרון, כמובן, הוא למצוא מקורות אנרגיה נקיים יותר, או לשפר את מקורות האנרגיה הקיימים. זה כמובן לא חדש, לזאת מטיפים כל האנשים שמנסים למנוע את תופעת ההתחממות הגלובלית. "מעבר מהיר לאנרגיה ירוקה ומתחדשת בהחלט יכול לעזור", מסכמים החוקרים, ומקווים שעד שנת 2050 התמונה תיראה אופטימית יותר.