הביוץ מתרחש בגוף האישה באמצע המחזור החודשי. במהלכו ביצית בשלה משתחררת מהשחלה לעבר החצוצרה ומשם נודדת לרחם. לרוב כשבועיים לאחר הביוץ יגיע הדימום הווסתי. ישנן נשים שכלל לא מרגישות את שלב הביוץ ואילו אחרות ממש יודעות כבר לזהות שהן מבייצות, לפי תחושת הנפיחות והכבדות שהן מרגישות בחלל הבטן. אז אם גם אתן מרגישות ככה בימים שלפני הדימום הווסתי ולא הייתן בטוחות מה עומד מאחורי זה, אתן לא לבד. מתברר שהביוץ בהחלט יכול להשפיע על מערכת העיכול שלנו, אבל יש גם פתרונות. 

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

כדי להבין מדוע אנחנו סובלות מנפיחות ומגזים בזמן המחזור, כדאי להכיר קודם את המונח "מיטלשמרץ" (mittelschmerz). מדובר במונח רפואי בשפה הגרמנית שמשמעותו "כאב אמצעי" והוא מתאר את כאב הביוץ, אותו כאב קשוח שאנחנו מתמודדות איתו בכל פעם שביצית יוצאת לנו מהשחלה. "שחרור הביצית (מהשחלה) הוא למעשה קרע של ציסטה. נוזל הציסטה מגיע לחלל הבטן, יחד עם מעט דם שמשתחרר גם כן ויכול לגרום לגירוי בדופן חלל הבטן. כל זה יכול לגרום לתחושת אי-נוחות", מסבירה ד"ר מארי ג׳יין מינקין, גינקולוגית מיילדת לאתר Romper.

נוסף לכך, הנוזל שמשתחרר לחלל הבטן יכולים להוביל לתסמינים לא נעימים נוספים. "נשים מסוימות אכן מגיבות לנוזל ולדם שגורמים לגירוי בחלל הבטן", מוסיפה ד״ר מינקין.

אישה יושבת בשירותים עם כאבים (צילום:  aslysun, shutterstock)
יכול לגרום לבעיות במערכת העיכול|צילום: aslysun, shutterstock
עוד ב-mako בריאות:
>> בעלי עיניים חומות? יש לנו חדשות רעות בשבילכם 
>> חוק ה-50 אחוז עזר לג'ן להשיל 30 ק"ג
>> הסיבה שאסור להשתין בכריעה בשירותים 

מלבד חוסר הנוחות שאתן עלולות להרגיש באזור הבטן, ישנה סיבה נוספת שגורמת לגזים ולבעיות בעיכול באמצע המחזור החודשי - פרוגסטרון, הורמון המיוצר בגוף במהלך הביוץ. "ישנן נשים שמרגישות לא טוב במהלך השלב הלוטאלי (כשישנה נוכחות של פרוגסטרון)", מסבירה ד"ר מינקין. אחת  ההשפעות של הפרוגסטרון יכולה להיות מעבר איטי יותר של מזון בוושט. אז הנה עוד סיבה לתחושת הכבדות, נפיחות ועצירות בימים שאחרי הביוץ.

לפני שאתן מתבאסות מכל הדבר הזה שנקרא מחזור חודשי ונכנעות לכאב, יש כמה דברים שאתן יכולות לעשות כדי להקל אותו. שתו הרבה מים, והפחיתו בצריכת מלח. חלקכן יכולות ליטול תוסף מגנזיום (באישור רופא בלבד). לפי מחקר שפורסם בכתב העת הרפואי European Review for Medical and Pharmacological Studies, אם אתן מתמודדות עם גזים אתן יכולות לאכול ג’ינג’ר, שמסייע לתפקוד תקין של מערכת העיכול, כך שהגזים ייצאו מהמערכת שלכם מהר יותר.