לא שאפשר להפריד את מגפת קורונה מהשנה החולפת, במיוחד לא כשמתעסקים בכל אספקט שקשור איכשהו לבריאות, ועדיין, בין גיגול על הסימפטומים של הזן החדש לחיפוש על מתחם החיסונים הקרוב לבית, היו לנו עוד כמה שאלות בריאותיות שעניינו אותנו בשנה האחרונה. זה המקום להזכיר שגוגל מוצפת בכמויות של מידע שכולל לעתים רבות חצאי מידע במקרה הטוב והטיות מכוונות במקרים אחרים - בפרט בכל מה שקשור לבריאות שלנו, חשוב לשים לב מה אנחנו קוראים ועל מי אנחנו מסתמכים. 

על פי הדו"ח השנתי של גוגל, אלו 10 החיפושים המובילים בתחום הבריאות בשנה האחרונה שאינם קשורים ישירות ל-COVID-19:

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

ילדה חולה במיטה (צילום: Didecs, shutterstock )
ילדה חולה במיטה|צילום: Didecs, shutterstock

  1. מה זה RSV?

    RSV הוא וירוס נשימתי שגורם לתסמינים דמויי הצטננות כמו נזלת, שיעול והתעטשות. הווירוס מתפשט באוויר דרך הנשימה או באמצעות מגע ישיר עם משטחים מזוהמים או אנשים. הוא מופיע בעיקר בסוף הסתיו, וכן במהלך החורף והאביב. RSV אחראי לרבע מהאשפוזים של תינוקות ופעוטות בגלל דלקת ריאות וכמעט שלושה-רבעים לאשפוזים בגלל ברונכיטיס (דלקת סימפונות). כשמבוגרים נדבקים זו לרוב מחלה מאוד קלה, אך אצל קשישים ואנשים חולים הוא יכול לגרום למחלה מאוד קשה. הוא אחראי לעד 500 מקרי מוות בשנה בילדים מתחת לגיל חמש ול-14,000 מקרי מוות בשנה בקרב אלו מעל גיל 65.

    מה שעומד מאחורי ההתעניינות הגוברת במחלה בשנה האחרונה, היא העלייה הדרמטית בקיץ האחרון במקרי RSV בקרב ילדים. בחודשים יוני-יולי של שנת 2021 מאות ילדים בישראל אושפזו מידי שבוע לאחר שנדבקו בווירוסים שונים. 2 מקרי מוות נדירים של ילדים בני 3 ו-12 שלקו בווירוס נשימתי תרמו אף הם לפאניקה, ובוועדה המייעצת למחלות זיהומיות המליצו על הקדמת החיסון לנגיף ה-RSV, שניתן מידי שנה בנובמבר.

    למה זה קרה? במהלך חודשי החורף של שנת 2021 כמעט ולא נרשמו מקרים של וירוסים, ככל הנראה כתוצאה מעטיית המסכות שמנעה העברה של וירוסים בין ילדים ומבוגרים כאחד. בקיץ האחרון, מספר שבועות אחרי שבוטלה חובת עטיית המסכות, נרשמה עלייה במספר מקרי הווירוסים הנשימתיים שמופיעים בקרב ילדים. לפי אחת התאוריות, ייתכן כי מדובר בסוג של 'תחרות ביולוגית' שהווירוסים מקיימים ביניהם. כשהקורונה השתלטה היא דחקה את הווירוסים האחרים, ברגע שהיא דעכה הם חזרו ואף התנהגו ביתר אגרסיביות.

    הסבר נוסף לעלייה הדרמטית קשור להרגלי הריחוק ועטיית המסכה אליהם הורגלנו בתקופת הקורונה, שגרמו לדעיכה משמעותית בווירוסים אחרים. באופן טבעי, מערכת החיסון שלנו נחשפה פחות לווירוסים ולמחוללי מחלות שונות. לאחר החזרה לשגרה הווירוסים ה'רדומים' חזרו להתפשט. מכיוון שהילדים לא חידשו את ההגנה החיסונית שלהם כפי שקורה במהלך שהות בגן או בעת חשיפה לאחים חולים למשל, מערכת החיסון שלהם הגיבה בהתאם.

    חיסכון בקלוריות, מתוקים החוצה (צילום: ginger_polina_bublik, shutterstock)
    גם אתם סופרים כל קלוריה שנכנסת לפה?|צילום: ginger_polina_bublik, shutterstock
  2. כמה קלוריות אני צריך לאכול?


    שום וריאנט לא יעלים את העיסוק היומיומי שלנו במשקל ובהרגלי התזונה שלנו. אז סגר או לא סגר, כמה קלוריות אנחנו באמת צריכים לאכול מידי יום? יש לא מעט מחשבונים (RMR ,DRI) שמשקללים משתנים כמו גובה, משקל, גיל, מין ורמת הפעילות הגופנית כדי לספר לכם כמה תכלס מותר לכם לאכול מידי יום. יש גם אפליקציות שמעבר לחישוב הבסיסי של הקלוריות, גם יעזרו לכם לעקוב אחרי כל מה שאתם מכניסים לפה, יעזרו לכם לבנות תפריט אישי ויספקו לכם ציון יומי שידרג את ההצלחות (והכשלונות).

    העיקרון הבסיסי הוא די פשוט - נשים זקוקות ל-22-30 קלוריות לכל ק"ג וגברים זקוקים ל-25-35 קלוריות לכל ק"ג במשקל. שמירה על יחס מאוזן בין המשקל לצריכה היומית יבטיח שמירה על משקל קבוע לאורך זמן.

    10 שיטות לשיפור חילוף החומרים

    העייפות בקרב הח
    כולנו היינו עייפים השנה|צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
  3. למה אני תמיד עייף?

    בעוד שהאשם הסביר ביותר לעייפות מתמדת הוא שינה לא מספקת של פחות מ-7-9 שעות בלילה, יש עוד כמה סיבות אפשריות שחשוב לשים לב אליהן:
    * הרגלי חיים, כמו אי פעילות גופנית מספקת או בחירות מזון פחות מזינות.
    * אנמיה, ספירת תאי הדם האדומים נמוכה ולכן אינה נושאת מספיק חמצן לאיברים, מה שבדרך כלל נובע מרמות נמוכות של ברזל.
    * דיכאון או מצבים נפשיים אחרים, כמו חרדה.
    * בעיות בבלוטת התריס, כי בלוטת התריס מייצרת הורמונים הקשורים לאנרגיה.
    * דום נשימה בשינה, הגורם לדרכי הנשימה להיסגר במהלך השינה, מה שגורם להתעורר באמצע הלילה.

    האם יש לכם הפרעת שינה או שאתם סתם לא ישנים טוב?
    5 בעיות בריאותיות שגורמות לעייפות

    מודד לחץ דם (צילום:  VILevi, shutterstock)
    חשוב למדוד לחץ דם גם כשמרגישים טוב|צילום: VILevi, shutterstock
  4. מה גורם ללחץ דם גבוה?

    הדבר הכי מסוכן בלחץ דם הוא שקשה לזהות אותו, לא סתם הוא נקרא "הרוצח השקט". רוב האנשים מפתחים יתר לחץ דם מעל גיל 45, ולחץ דם בגילים צעירים יותר נחשב לנדיר. כל מי שנמצא בקבוצות הסיכון - חשוב להיות עם היד על הדופק (תרתי משמע) ולבצע בדיקות שגרתיות כל כמה חודשים כדי לוודא שלחץ הדם תקין. מלבד בדיקות תקופתיות, חשוב לבצע פעילות גופנית ולהקפיד על תזונה נכונה.

    הרוצח השקט: כך תזהו לחץ דם גבוה


    גורמי סיכון ללחץ דם גבוה הקשורים לאורח חיים:
    *
    משקל עודף. אנשים שמקפידים על משקל גוף תקין נמצאים בסיכון נמוך יותר לפתח יתר לחץ דם עם העלייה בגיל
    *צריכת יתר של מלח
    *עישון סיגריות
    *העדר פעילות גופנית סדירה
    *שתיית אלכוהול מופרזת
    *מתח נפשי ודיכאון. מתח קבוע עלול להוביל להתפתחות מצב כרוני של יתר לחץ דם

  5. איך להוריד לחץ דם?

    14 מאכלים לאזן את לחץ הדם


    כוס מים עם קרח ולימון (צילום: shutterstock)
    חוסר שתייה מספקת מגבירה את הסיכון לאבנים בכליות|צילום: shutterstock

  6. מה גורם לאבנים בכליות?


    קיימים מספר גורמים שיכולים להוביל להיווצרות של אבנים בכליות, לרבות גורמים גנטיים, סביבתיים, תזונתיים (כמו שתייה מופחתת וצריכה מוגברת של מלחים וחלבון מהחי) וגורמים אנטומיים (בעיות מולדות במבנה מערכת השתן). כאשר מצטברים בכליות חומרים שאינם נמסים הם עלולים להתגבש וליצור גושים.

     

    אבנים בכליות: כל מה שצריך לדעת

    ישנם גורמים המגבירים את הסיכון להתפתחות אבנים בכליות. אחת הסיבות העיקריות היא הפרשה מוגברת של סידן אשר עשויה לנבוע ממגוון סיבות וביניהן רמה גבוהה של ויטמין D לאורך זמן, פעילות יתר של בלוטת התריס, דלקת בבלוטות הלימפה ועוד. גורמים נוספים המגבירים את הסיכון להתפתחות אבני סידן בכליות הם מיעוט שתיית מים, חוסר בפעילות גופנית, נטילת תרופות כגון אספירין ונוגדי צרבת ותוספי סידן.

    כאב בטן תחתונה (צילום: beeboys, shutterstock)
    צילום: beeboys, shutterstock

  7. איך להקל על עצירות?

    עדות נוספת לשנה המאוד לא רגועה שעברה על כולנו. מתחים רגשיים משפיעים גם על הגוף ועל מערכת העיכול, וככל שזה מתמשך כך התקיעות מתעצמת. עצירות רגשית: כשהנפש משפיעה על מערכת העיכול

    מה שאנחנו באמת צריכים במצבים כאלו הן עצות מעשיות מכל סוג שיעזרו לנו לשחרר ולהשתחרר: 
    שיטות טבעיות לטיפול בעצירות
    5 מאכלים שיקלו על העצירות שלכם


    שיהוק - בחורה מופתעת (אילוסטרציה: Shutterstock, מעריב לנוער)
    אילוסטרציה: Shutterstock, מעריב לנוער

  8. איך להיפטר משיהוקים?

    אין שום טריק חסין תקלות כדי לנצח שיהוקים, ורוב הזמן הם יחלפו מעצמם תוך מספר דקות. עם זאת, בזמן שהם מתרחשים קשה לסבול אותם גם לא לזמן קצר. בפעם הבאה שמערכת העיכול תתחיל לעשות בעיות, לכו על האופציות היצירתיות הבאות:
    אחת ולתמיד: איך להיפטר משיהוקים?
    השיטה הכי יעילה לעצור שיהוקים כוללת את הישבן שלכם

  9. מה גורם לשיהוקים?


    אכילה או שתייה מהירה מדי, לגימת משקאות מוגזים או התרגשות יתר - עלולות לגרות את הסרעפת או את העצבים הסובבים אותה, וכתוצאה מכך לשיהוקים. בנוסף, שיהוקים יכולים להתרחש כתופעת לוואי של תרופות מסוימות, כמו תרופות לחרדה בנזודיאזפינים, או של מצבים רפואיים כמו ריפלוקס חומצי.

    גבר רוחץ ידיים (אילוסטרציה: Ingram Publishing, Thinkstock)
    בחורף ובכל השנה. |אילוסטרציה: Ingram Publishing, Thinkstock
  10. האם דלקת ריאות מדבקת?

    כן. דלקת ריאות הנגרמת על ידי נגיפים או על ידי חיידקים היא מחלה מדבקת. החיידקים והנגיפים מועברים בקלות באמצעות טיפות רסס (התעטשות) או באמצעות מגע ידיים.

    איך אפשר למנוע הידבקות? 

    חיסון לשפעת. לעיתים קרובות דלקת ריאות יכולה להיות סיבוך של שפעת, לכן יש להקפיד לקבל חיסון שפעת שנתי. 
    הקפדה על היגיינה. כדי להגן מפני זיהומים בדרכי הנשימה המובילים לעיתים לדלקת ריאות, יש לשטוף ידיים באופן קבוע או להשתמש במחטא ידיים על בסיס אלכוהול.