אירוע רפואי מדאיג או בעיה אסתטית מטרידה? הקרחת הגברית כבר קנתה לה שם כתופעה ישראלית מובהקת בעלת מפרצים והלוואות אך גם נשים רבות סובלות מנשירת שיער ברמות שונות. 40% מהנשים סובלות מאובדן שיער אבל הבושה סביב הנושא עדיין קיימת. לרגל יום הקרחת הבינלאומי שמצוין היום (14.10), בדקנו את הטיפולים הבטוחים והאם יש סיבה להיכנס ללחץ מול כל שערה במקלחת.

ד"ר אלכס גינזבורג, מומחה לרפואת עור ושיער ואוטוריטה בתחום השתלות השיער בארץ, מציין סיבות רבות ומגוונות שעלולות לגרום לנשירה אצל נשים, ביניהן: שינויים הורמונליים לאחר לידה, הפסקת שימוש בגלולות, וגם – תחזיקו חזק: שימוש בהתקן הורמונלי. בנוסף לסיבות הורמונליות, יש גם לא מעט סיבות רפואיות ותזונתיות כמו למשל עודף או יתר פעילות של בלוטת התריס וגם מחסור ברכיבים תזונתיים כמו ברזל ו-12B.

"לא רבות מודעות לכך, אך גם איסוף הדוק מידי של השיער ע"י שימוש בגומייה או בעת השימוש במייבש שיער עלול לעודד נשירה", הוא שוב מפתיע. "לכן, אני תמיד ממליץ למטופלות להימנע ממתיחת יתר של השיער בקוקו ואם חייבים אז אפשר לאסוף אותו בצורה יותר מרושלת. גם בלילה לא מומלץ לישון עם שיער אסוף".

עקבו אחרינו בפייסבוק ותקבלו את כל הכתבות ישר לפיד >

קרחת (צילום: adrian fernandez, unsplash)
אין מה לעשות מול הגנטיקה|צילום: adrian fernandez, unsplash

נשירה והתקרחות – מצאו את ההבדלים

נשמע מלחיץ? רגע, לפני שאתן ממהרות לספור את השערות על המברשת, שימו לב – ד"ר גינזבורג מבהיר שבאופן טבעי אובדן של 100 שיערות ביום הוא דווקא נורמלי ותקין.

כמו כן, לדבריו לא כל נשירה בהכרח מעידה על התקרחות. "אמנם נשירה עלולה להוביל בסופו של דבר להתקרחות, אבל להתקרחות נשית יש מאפיינים ברורים. בניגוד לגברים שאצלם ההתקרחות מתבטאת בעיקר באזור ה'מפרצים', אצל הנשים היא לרוב מתבטאת בהתדלדלות של השיער".

ומה אומרת הסטטיסטיקה? ובכן, לדברי ד"ר גינזבורג בערך 40 אחוז מהנשים מעל גיל 40 מתחילות לאבד שיער, ובגיל 60 כבר למעלה מ 70 אחוז מהנשים סובלות מהתופעה. אגב, ד"ר גינזבורג מציין שבארץ המספרים אף גבוהים מכך, בשל העובדה שהתופעה נפוצה יותר בקרב האוכלוסייה היהודית.

אבל אחת הסיבות השכיחות ביותר שבגינן נשים מתקרחות היא – מה לעשות, הגנטיקה שלנו. "אישה שחושדת שהיא מתחילה להקריח, צריכה להביט סיבה ולראות אם בני משפחתה סובלים מהתופעה – אבא, אמא, סבא – אם הם מקריחים יש סיכוי טוב שגם היא תסבול מכך", מציין ד"ר גינזבורג.

לדבריו, אותו הגן שמשפיע על הסיכוי שלנו להקריח, מושפע מסיבות שונות - סטרס, טראומה ואפילו גיל המעבר, במהלכו ההורמון הנשי (אסטרוגן) פוחת וההורמון הגברי (טסטוסטרון) מתגבר. "מה שחונק את שורש השיער הוא למעשה תהליך הפירוק של ההורמון הגברי שמעורר את הורמון הדיהידרוטסטוסטרון DHT, אשר כאמור בפועל מדכא את צמיחת השיער. המעבר מטסטוסטרון ל-DHT  נוצר ע"י אנזים בשם 5 אלפא רדוקטאז, והוא מושפע כאמור משינויים הורמונליים, כמו למשל בגיל המעבר".

עוד ב-mako בריאות:
>> כל היתרונות הבריאותיים של הדבש
>>מה תורם לקמטים על הפנים?
>>נגמלים ממתוק: כל התחליפים הבריאים לסוכר

קרחת (צילום: annie spratt, unsplash)
לא מעט שיטות חדשניות יחזירו את השיער לשיאו|צילום: annie spratt, unsplash

הטיפול

החדשות הטובות לדברי ד"ר גינזבורג הן שבהחלט יש מה לעשות כדי לטפל בהתקרחות המופיעה על רקע תורשתי. "אחד הטיפולים היעילים ביותר הוא טיפול בכדורים שמטרתם היא להפחית את כמות הורמון הדיהידרוטסטוסטרון, אשר כאמור בפועל מדכא את צמיחת השיער.

מעבר לכך, ישנן תמיסות המכילות חומר בשם -  מינוקסידיל, המיועדות להתזה יומית על הקרקפת – אם כי אלה לרוב רק מאטות את הנשירה באופן מוגבל, וברגע שמפסיקים את השימוש המצב חוזר לקדמותו. כמו כן, במקרים מסוימים ניתן להתאים טיפול באמצעות מכשיר שמפעיל לחץ אוויר. הרעיון הוא להחדיר את נוזל המינוקסידיל לקרקפת באמצעות הלחץ ובכך לעודד את הצמיחה. אחד היתרונות המשמעותיים בשיטה זו נובע מכך שהיא אינה כרוכה בכאבים".

בנוסף לאלה, ד"ר גינזבורג מציין כי בשנים האחרונות נכנסה לשימוש גם שיטת הפלזמה, שעד כה יועדה בעיקר למטרות חידוש עור הפנים. הרעיון העומד בבסיסה הוא לקיחת דם מהאישה והזרקת הטסיות לקרקפת, מה שבפועל מסייע לעודד את הצמיחה באזור ההזרקה. במקרים קיצוניים, כששיטות אחרות כשלו או שאינן רלוונטיות – כמו למשל במקרים שבהם האישה סובלת מאזורים של קרחת מלאה, עומדת לרשות האישה האופציה להשתלת שיער. ד"ר גינזבורג מציין כי השיטה הרלוונטית מותאמת לכל אישה בהתאם למאפיינים האישיים ולסוג ההתקרחות ממנו היא סובלת. הטיפול מותאם לסוג הבעיה ולמצב חומרתה. 

מתי כדאי לגשת לייעוץ?

עכשיו בואו נדבר רגע תכל'ס – ד"ר גינזבורג מעניק טיפ חשוב שיעזור לכן להבין מתי לגשת לבדוק את הנושא: "ראשית, אני מציע לנשים לא להסתכל על הבגדים ולא על השיער שנושר במקלחת. אם מישהי מעוניינת להבין האם היא אכן סובלת מבעיה, היא צריכה לבחון את הכרית שלה. כאשר רואים יותר משש שערות אחרי שנת לילה, סימן שיש בעיה וצריך לגשת לאבחון אצל רופא עור. סיבה נוספת לפנות לייעוץ היא במקרים של התדלדלות בשיער – כלומר כשמבחינים בכך שהשיער נעשה פחות צפוף; וכמובן – נשים שמבחינות בהתקרחות באזורים שונים בראש".

"נשים רבות מתוסכלות מאוד כאשר הן עוברות שינויים שמשפיעים על כמות השיער שלהן" אומר ד"ר גינזבורג לסיום. "אחרי הכול, מדובר באחד הפרמטרים החשובים ביותר שקובע את המראה הכללי ומחסור בשיער עלול להיות מלווה בהשפעה משמעותית על האישה, על מצב רוחה ואפילו על מצבה הנפשי. לשמחתי, היום ישנם כלים רבים ושונים שלא היו קיימים לפני כעשור, שמאפשרים לנו להציע טיפולים יעילים שמסייעים לפתור את הבעיה. אגב, אני ממליץ לפנות רק לרופאי עור ולא למכונים שונים שמציעים טיפולים מעין אלה".