הקור והיובש החורפיים ניכרים קודם כל בשפתיים שלנו, אבל הם ממש לא הסיבות היחידות שגורמות ליובש בשפתיים. הנה כל הסיבות הפחות ידועות לשפתיים יבשות וסדוקות. 

 >> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

שפתון לחות

חלק משפתוני הלחות מכילים מרכיב נפוץ שנקרא ג'ל פטרולאום (או בשמו המסחרי, וזלין), המופק מנפט גולמי. רבים משתמשים בשפתוני לחות המכילים ג'ל פטרולאום, אך מתברר שהוא לא ממש עוזר. הוא למעשה רק מושך מים מהשכבות העמוקות של העור, אך במגע עם הג'ל פטרולאום המים מתאדים וזה בעצם מה שמצריך אתכם למרוח את השפתון כל פעם מחדש כדי להרגיש שהשפתיים מלאות לחות. אם השפתיים שלכם סדוקות, ג'ל פטרולאום לא ירפא אותן והוא אף עשוי להחמיר את המצב. במקום זאת, מרחו שפתון לחות שעשוי מחומרים טבעיים בלבד כמו חמאת שיאה, שמן שקדים, ויטמין E, חמאת קקאו ועוד.

via GIPHY

משחת שיניים

יש לא מעט כימיקלים במשחת השיניים שלכם, שבאה במגע עם השפתיים שלכם מדי יום. מרכיב בשם SLS (sodium laurel sulphate) המצוי במשחת השיניים (וגם בסבונים ובשמפו), הוא למעשה חומר שמסלק לכלוך וגם אחראי לקצף שסבונים מייצרים. אך הוא גם מפרק שומן מהעור, מה שיכול להוביל בשימוש תכוף ליובש בעור. "אנשים יכולים לפתח רגישות יתר למשחת שיניים, שיכולה להוביל לשפתיים סדוקות", מסביר ד"ר ניל סדיק, פרופ' קליני לרפואת עור, למגזין "סבנטין". "לעתים יכולה להתפתח אלרגיה ל-SLS או למרכיב שנקרא סינאמאלדהיד".

מחסור בוויטמינים

שפתיים יבשות וסדוקות עשויות להיות סימן למחסור בוויטמינים מסוימים, כמו ויטמין B2 ו-B6. ויטמין B2 חיוני לתפקוד תאי הגוף ולמטבוליזם של שומנים והוא גם מסייע להגנת הגוף מפני זיהומים, כל אלה חשובים לשמירה על העור. מחסור בוויטמין B2 יכול להוביל לשפתיים נפוחות וסדוקות, אז מומלץ לאכול מזונות עשירים בוויטמין זה, כמו שקדים, ביצים ופטריות. ואם גיליתם שיש לכם מחסור בוויטמין B6, כדאי לאכול חומוס, טונה ותפוחי אדמה.

עוד ב-mako בריאות:
>> טיפים לירידה במשקל מנשים שעשו זאת והצליחו
>> אלה 5 החומרים הממכרים בעולם
>> מאילו דגני בוקר אתם חייבים להתרחק?

כוויית שמש

מתי בפעם האחרונה מרחתם קרם הגנה גם על השפתיים? רבים לא יודעים שהשמש יכולה להזיק גם לשפתיים – וכלל לא חושבים על מריחת קרם הגנה גם באזור הזה. כמו בכוויות שמש שמופיעות באזורים אחרים בגוף, גם בשפתיים הן יכולות לגרום ליובש ולסדקים. אבל גם אם השפתיים שלכם נראות מושלמות, אל תשכחו למרוח שפתון לחות שמכיל SPF במהלך היום, כדי למנוע נזק עתידי, במיוחד בשמש הישראלית החזקה.

פירות הדר

רמת החומציות הגבוהה שבפירות הדר יכולה להזיק לשכבות העור החיצוניות בשפתיים. זה אמנם לא יגרום לנזק בלתי הפיכך, אך אם אתם מאוד אוהבים תפוזים ויש לכם עור רגיש, כדאי לכם להיזהר. ואם השפתיים שלכם כבר סדוקות, אז כדאי להימנע בכלל מצריכת פירות הדר, מאחר שרמת החומציות הגבוהה יכולה לגרום לצריבה.