מתכננים לחגוג את הוולנטיינס בנטפליקס וצ'יל על הספה, להתכרבל ולחלוק פופקורן? אז מתברר שהדבר הכי רומנטי שאתם יכולים לעשות בשביל הפרטנר שלכם – הוא לסרב לחלוק אתו פופקורן. על הדרך, כדאי גם שתמנעו מלחלוק משחת שיניים, אוזניות ומגבת ידיים. הנה כל החפצים שכדאי לכם לשמור לעצמכם

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?

אוזניות

אם יש לכם אוזניות מהסוג שמוחדר לתוך תעלת האוזן (In-Ear), מומלץ שתשתמשו בהן רק אתם. לרוב יש בהן שעוות אוזניים, שיכולה להכיל לכלוך וחיידקים – שעשויים להיות פתוגניים (מחוללי מחלות). ממחקר שנעשה, נמצא כי שימוש משותף באוזניות מגביר סיכון להעברת חיידקים, ככל שמשתמשים יותר באוזניות. נוסף לכך, הוא מגביר סיכון לדלקת האוזן החיצונית. מומחים סבורים כי שימוש תכוף באוזניות, שמכסות חלק מהאוזניים, מוביל לחום ולחות באזור, שני דברים שמהווים קרקע פורייה להתרבות של חיידקים.

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
שעוות האוזניים מכילה חיידקים מחוללי מחלות|אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

משחת שיניים

כמעט כל זוג או משפחה חולקים משחת שיניים אחת או לפחות שתיים. זה הרגל נפוץ שנראה על פניו מאוד לא מזיק, אך מתברר שהוא אחד שכדאי שניגמל ממנו. ד"ר נייג'ל קרטר, מנהל בכיר בעמותה לבריאות הפה באנגליה מאוד לא ממליץ לחלוק משחת שיניים. "משחות שיניים אוגרות כמות גדולה של בקטריות ווירוסים מהפה ומחדר האמבטיה; הם עוברים למברשת השיניים, שנשארת חמימה ולחה". באופן פרטני, חיידקים הקשורים לדלקת בחניכיים ולמחלות המועברות בדם עשויים לעבור דרך משחת השיניים. ואם אתם חולים בדלקת גרון או בווירוס אחר – מומלץ במיוחד לא לחלוק משחת שיניים.

פופקורן ומרק

כולנו מוצאים את עצמנו חולקים מזון עם אנשים, בין שזה פופקורן בקולנוע, נשנושים במסיבה או שאריות שהילדים השאירו. "לפני שאתם חולקים אוכל, שאלו את עצמכם: 'האם הייתי חולק רוק איתו?'", אומרת ד"ר מנאל מוחמד, מרצה למיקרוביולוגיה באוניברסיטת ווסטמינסטר. "כשאנחנו אוכלים, טיפות רוק שלנו עוברות למזון ולסכו"ם שלנו", היא מוסיפה. רוק יכול להעביר וירוסים כמו אלה הגורמים להתקררות ולשפעת – ובקטריות שגורמות לדלקת גרון.


אם חיידקים אלה עוברים דרך האוויר, הם בהחלט יכולים לעבור גם דרך טיפות רוק – כך טוען בריאן שלדון, פרופסור אמריטוס למיקרוביולוגיה של מזון באוניברסיטת צפון קרוליינה. אם אתם חולקים מרק, שהטמפרטורה שלו היא מעל 50 מעלות – אתם בטוחים, בעיקר כי רוב החיידקים לא שורדים בטמפרטורה כזאת. עם זאת, ברגע שהמרק יורד לפחות מ-37 מעלות, אתם מסתכנים בלחלוק גם המון חיידקים.

הבעיה עם פופקורן, מאכל שרבים נוהגים לחלוק אותו – היא שאנחנו מכניסים את ידינו לפה ואז מחזירים אותה לתוך הקערה ואיתה גם לא מעט חיידקים שלנו. גם בפה וגם ביד שלנו ישנם לא מעט חיידקים. "עד שתגיעו לתחתית שקית הפופקורן, אתם כבר יכולים באותה מידה להתנשק עם האדם שאתם חולקים איתו את השקית", ציינו חוקרים במחקר שחשף את כמות החיידקים המועברים כאשר חולקים שקית פופקורן.

מרק עוף (צילום: Oksana Mizina, Shutterstock)
עדיף בקערות נפרדות|צילום: Oksana Mizina, Shutterstock

עוד ב-mako בריאות:

>> הקשר בין גלולות למניעת היריון לבין דיכאון
>> גילינו שלימון מעביר תופעה בריאותית מעיקה 
>> איזה קופסאות שימורים אתם חייבים להעיף מהבית?

וזלין בקופסא

מזג האוויר אילץ אתכם להצטייד בקופסת וזלין? רק אל תחלקו אותה עם עוד אנשים. יש לא מעט חיידקים סביב הפה ולכן הרעיון של לחלוק קופסת וזלין ושאנשים שונים יטבלו אצבעותיהם באותה קופסה, הוא כנראה לא הכי טוב. וירוס ההרפס, למשל, יכול לשרוד על גבי העור במשך שעתיים מבלי שתשימו לב – במצב הזה הוא עדיין יכול להיות מידבק. "בגלל הסיכון להידבקות בווירוס הזה או בווירוסים אחרים שיכולים להישאר רדומים על גבי העור מבלי להראות תסמינים – אני בחיים לא אחלוק ליפסטיק או שפתון לחות", מסבירה ד"ר ג'סטין הקסטל, רופאת עור לדיילי מייל. אחת הבעיות בווזלין, היא שמשתמשים בו לרוב על שפתיים סדוקות, מה שמאפשר לחיידקים ולזיהומים לחדור לגוף.

וזלין (צילום: Jasni, Shutterstock)
במיוחד בחורף: את הווזלין תשמרו לעצמכם|צילום: Jasni, Shutterstock

איפור (במיוחד מסקרה ואייליינר)

כל דבר שיש לו קשר ישיר עם הפנים שלכם, כדאי לכם לשמור לעצמכם ולא לחלוק – במיוחד מסקרה ואייליינר. מברשות איפור יכולות לאגור בתוכן לא מעט חיידקים, שיכולים לגרום לאקנה ולדלקת עיניים. כולנו סוחבים עמנו חיידקים רבים על גבי העור, שבמגע עם אדם אחר, בעל מערכת חיסונית חלשה יותר, יכולים לגרום להם למחלות. כאמור, לא מדובר במחלות מסכנות חיים, אך הן יכולות בהחלט לגרום לאי-נעימות.

מגבות ידיים

"אחרי יומיים, אם ניגבתם את פניכם במגבת ידיים, אתם ככל הנראה קיבלתם יותר חיידקי אי-קולי על פניכם מאשר אם הייתם דוחפים את ראשכם לתוך אסלה", אומר צ'ארלס גרבה, פרופסור למיקרוביולוגיה ומדעי הסביבה באוניברסיטת אריזונה. בשנת 2017, פרופ' גרבה ערך ניסוי, במהלכו נאספו 500 מגבות ידיים מאנשים. לאחר בדיקות, נמצאו חיידקי קוליפורם צואתי בקרוב ל-90 אחוז מהן. ב-14 אחוז מהן נמצאו חיידקי אי-קולי וב-4 אחוז מהן חיידקי סלמונלה. הבעיה שעומדת מאחורי הימצאות חיידקים אלו במגבות ידיים, היא אנשים שלא רוחצים ידיים היטב אחרי ביקור בשירותים. לאדם ממוצע, מגבת ידיים שורצת חיידקים לא תהווה סכנה לחייו, אך אם יש לכם פצע פתוח או שריטה, זו כבר עשויה להיות בעיה. בבית, הקפידו להפריד מגבות ולא לחלוק אותן כלל.

מברשת שיער של ילדים

מובן שאם יש לכם ילדים קטנים בגן, שעלולים לסחוב בשיערם כינים, לא כדאי לחלוק איתם מברשת שיער. אבל מתברר שיש סיבה נוספת למה כדאי להחזיק במברשות שיער נפרדות: רמת החומציות בקרקפת של ילדים שונה משל מבוגרים. לפיכך, בקרקפת של ילדים עשויים להיות פטריות וזיהומים מסוימים שאמנם לא פוגעים בילדים, אך יכולים לפגוע במבוגרים. "לאחר הבגרות המינית, רמת החומציות של הקרקפת משתנה והופכת אותה לפחות חשופה לזיהומים פטרייתיים", אומרת ד"ר הקסטל.