שער שיבה מקושר אצלנו לזקנה, וכל מי שאי פעם גילה שערה לבנה או אפורה איפשהו בגופו ודאי יוכל להזדהות עם הפאניקה שמתלווה אליה: שעון החול הולך ואוזל. נכון שברוב המקרים שיער מאפיר טוב יותר משיער לא נוכח, אבל עדיין, מדובר בסנונית שמבשרת את בואו של הגיל המבוגר, בין שאנחנו מרגישים בכך או לא. אבל גם אתם מכחישים, צובעים או מקבלים את המציאות כפי שהיא, סביר להניח שאתם לא הכי יודעים את כל מה שיש לדעת על התופעה האפורה הזו, ואם אי אפשר באמת למנוע אותה, אולי אפשר לפחות להבין אותה למען שלום בית ביניכם ובין הגוף שלכם. באתר Healthline קיבצו 15 עובדות די מפתיעות שאפשר ללמוד מהן. 

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

מדובר בשיער אחר לחלוטין

שערה לבנה היא שערה שחסרים בה פיגמנטים (כלומר, מלנין), ולכן גם המבנה שלה שונה משל כל שער השערות: היא בדרך כלל מחוספסת יותר, דקה יותר ופחות "ניתנת לסירוק", אם כי יש מוצרי שיער שאמורים לעזור עם זה.

זה תורשתי

גנטיקה היא לרוב הגורם העיקרי שקובע מי מאפיר בגיל מוקדם ומי בגיל מאוחר יותר. כדאי לבדוק עם בני המשפחה שלכם מה מצבם בתחום, ובאיזה גיל זה התחיל להשפיע עליהם, כדי לראות את הנולד.

גם סגנון החיים משפיע

יש גם גורמים סביבתיים ותזונתיים שמסוגלים לקחת חלק בתהליך ההאפרה, ובייחוד בגיל מוקדם. "לחץ, עישון ותזונה לא מאוזנת יכולים להיות כמה גורמים לכך שאנשים מתחילים לגלות שערות לבנות בגיל מוקדם יותר", אומר התזונאי כיילב בק, כי כשהגוף שלנו מגיב ללחץ הוא נוטה להרוס תאים בריאים. במסגרת אחד המחקרים בנושא התגלה כי ללחץ יש השפעות מצטברות על הרס תאי דנ"א בעכברים, אם כי עדיין לא הוכח קשר ישיר בין לחץ להופעת שער שיבה.

אישה עם שיער מאפיר (צילום: natasha-brazil-on-unsplash)
יכול להיות יפהפה|צילום: natasha-brazil-on-unsplash

עישון מעודד שער שיבה

מחקרים אחרים, לעומת זאת, מצאו קשר בלתי ניתן להכחשה בין עישון לבין הופעת שער שיבה לפני גיל 30, מה שהופך אותו לאחד הגורמים הסיבתיים הוודאיים ביותר, וגם בקרב עישון פסיבי (אם כי הרבה פחות). בשנת 2012 דיווח המרכז למניעת מחלות בארה"ב כי ב-25 מתוך 100 אנשים שלא מעשנים נמצא החומר קוטינין בזרם הדם, שהוא אחד התרכובות שנוצרות בגוף בעקבות פירוק הניקוטין.

וכמובן, גם תזונה לקויה

חוסר בוויטמינים וחומרי מזינים משחק תפקיד חשוב בהאפרה: לפי אחד המחקרים שנערכו, מחסורים בסידן, ויטמין D-3 וחלבון בשם פריטין משפיעים כולם על הופעת שער שיבה, בעוד מחקר אחר הסיק כי מחסורים בברזל, אבץ ונחושת משפיעים גם הם.

>> 6 דרכים למנוע שער שיבה
>> האם שער שיבה בגיל צעיר הוא סימן לבעיה בגוף?

עד גיל 50, כחצי מהשיער עלול להאפיר

כאמור, הגנטיקה היא המפתח: אנשים לבנים, למשל, יאפירו לרוב לפני אנשים ממוצא אפרו אמריקאי או אסייתי. אבל באופן כללי, מחקר מ-2006 מצא כי לאנשים בני 50 יש לפחות 50 אחוז של שיער אפור או לבן.

שינוי באורח החיים יכול להפוך שער שיבה לרגיל 

קודם כול, אם אתם מעשנים אז רצוי להפסיק, מה שבהחלט עשוי לדחות את כל תהליך ההזדקנות כולו. כמו כן כדאי לשלב בסדר היום פעילויות מרגיעות כדי להפחית את רמות החרדה והמתח.

אגוזים, דגים ואבץ יכולים לסייע

זוכרים שדיברנו על תזונה? בק ממליץ להוסיף מזונות מסוימים לתפריט כדי לסייע בהשלמת חוסרים בגוף: "אגוזים הם מקור מצוין לנחושת שמסייעת בהוספת פיגמנטים לזקיקי השיער", הוא אומר, ואף מציע להוסיף דגים, גרעינים ומזונות ירוקים כמו קייל או ברוקולי, שהם מקור מצוין לחומצות שומן אומגה-3 ולאבץ, "אשר חיוניים לחיזוק ובריאות השערה, ואפילו להשבת הצבע".

וגם ויטמין B

עוף, למשל, הוא מקור מצוין לוויטמינים מסוג B-12 ו-B-6, אשר לפי בק הצליחו להפחית את הופעת השיער הלבן. אבל גם אם אתם צמחונים או טבעוניים, אפשר להשלים את החוסרים הללו באמצעות סיבים תזונתיים, עלים ירוקים והרבה מים.

זוג צעיר גבר עם שיער מאפיר (צילום: shutterstock)
לא רק גנטיקה. גם גורמים סביבתיים ותזונתיים |צילום: shutterstock

לא חייבים לרוץ מיד למספרה

אם גיליתם שערות אפורות בשורשים וזה מפריע לכם, לא חייבים להילחץ ולהתחיל לצבוע מיד, אפשר פשוט לסרק את השיער בצורה שונה מכפי שאתם רגילים כדי להסתיר אותן, לפחות בהתחלה.

אפשר גם לשים מייק אפ על השיער

מדובר בתכשירי טיפוח שמטרתם להסוות את השיער האפור באמצעות מריחה זריזה של חומר שצובע אותו באופן זמני. כלומר, אם גיליתם בלהט הרגע כמה שערות סוררות, אפשר להסתיר אותן על ידי מייק אפ או אפילו צלליות איפור מיוחדות.

ואפשר גם לקלוע את השיער לצמות או לתלתל אותו

מתברר שגם שיער גלי ונפוח יחסית יכול להסוות שורשים אפורים, ואפשר אפילו לקלוע אותו בצמות או לאסוף בקוקו כדי ליצור שכבות של שערות זו על זו.

שיער אפור זה טבעי

עם כל הכבוד לניסיונות ההסתרה, מדובר בתופעה טבעית ונורמלית של התבגרות וכדאי לקחת אותה בפרופורציות. שיער כסוף יכול להיות גם יפהפה ולהעיד על בגרות, בשלות וניסיון. כמו כן, מספרות וספרים יכולים לסייע דווקא להדגיש את השיער האפור ולהפוך אותו לבחירה סגנונית מודעת.

עוד ב-mako בריאות: 

>> מצאתם פסים לבנים בעוף? אל תאכלו אותו
>> אין חשק לסקס? כך תגבירו את רמת הטסטוסטרון
>> "נמנעתי מהמזון הזה וירדתי 28 ק"ג"

חשוב לטפח שער שיבה

אם לא מטפחים אותו, השיער האפור יכול לשנות לעתים צבע ולהפוך לצהבהב או מוזנח. לכן חשוב לשמור עליו מבריק, בהיר ובריא באמצעות תכשירי שיער מיוחדים כמו שמפו, מרכך, קונדישינר ומסכה שמטפלים במיוחד בשיער אפור.

שער שיבה חשוף לקרינת UV

המלנין הוא בדרך כלל פיגמנט שבולע קרינה אולטרה סגולה ומסוגל להגן על הגוף מפניה. אך מכיוון שהשיער האפור נטול פיגמנטים, זה הופך אותו לחשוף בפני נזקי השמש ומחקרים אחרונים הוכיחו כי קרינת UV מסוגלת לגרום נזק לקלפת המוח ולהפוך את השיער לשברירי ופגום. לכן כדאי להגן עליו מפני השמש בדיוק כפי שעושים עם העור, באמצעות תכשירי הגנה שונים בקיץ.