לאחרונה כמעט ולא עובר בישראל שבוע בלי שתצוץ כותרת חדשה שעוסקת בשסע העדתי, ולא מפתיע שהמוזיקה תופסת מקום מיוחד בדיון הזה. הסערה סביב השידורים בגלגל"צ, ההתבטאויות של אפרים שמיר והתגובות של מירי רגב מנגד, כל אלו ממשיכים לעשות לא מעט רעש תקשורתי, אבל בפינה אחת בדרום הארץ, הופכים בינתיים את הרעש למוזיקה מעולה, ועושים לכולנו בית ספר.

לפני כשנה שוחחו יום אחד בטלפון שני מוזיקאים ישראלים ותיקים ופעילים. השניים, יאיר דלאל ועמיקם קימלמן, שגם מנהל את מגמת המוזיקה בכפר הנוער "ביכורים", התגלגלו במקרה לרעיון שהם אפילו לא הבינו באותו רגע כמה הוא חדשני: פתיחת מסלול לימודי מוזיקה מזרחית. הרעיון הזה הפך למשימה, וכמה חודשים אחר כך לתכנית לימודים לבגרות, שקיבלה ממש לאחרונה את ברכת הדרך ממשרד החינוך.

קימלמן, סקסופוניסט ומעבד ותיק, ידוע בין היתר כאחד ממקימי ומנהלי בית ספר רימון, הוא מנהל מגמת המוזיקה בכפר הנוער "ביכורים" בקיבוץ מגן. המגמה היא אחד משני מסלולי הלימוד המרכזיים בבית הספר, ולדבריו של קימלמן, היא אחת מהטובות ביותר שקיימות כיום בארץ. למגמה המובילה הזו יתווסף בספטמבר הקרוב מסלול המוזיקה המזרחית, ומבחינתו של קימלמן זה היה רק טבעי שזה יקרה: "יש ברימון קורסים ללימוד מוזיקה מזרחית כבר שני עשורים, אז למה שלא ילמדו את זה גם בתיכון לבגרות?"

מי שינהל את המסלול החדש הוא יאיר דלאל, מוזיקאי פעיל מאוד, איש חינוך ואחד המובילים בתחום המוזיקה המזרחית בישראל. כמו בשאר המסלולים של מגמת המוזיקה בכפר הנוער, גם במסלול המוזיקה המזרחית ייגשו התלמידים לבגרות של 5 יחידות במוזיקה, ויוכלו לעשות 5 יחידות לימוד נוספות אם ינגנו ברסיטל אישי. לדברי קימלמן, יש כיום תיכונים ספורים בארץ שפיתחו בעצמם תכניות לימוד ייחודיות למוזיקה, שאינן תואמות את התכנית הרגילה של משרד החינוך. "התלמידים במגמת המוזיקה שלנו לומדים הלחנה, עיבוד, נגינה, אלתור, הרמוניה, והרבה מאוד שיעורי העשרה. המסלול למוזיקה מזרחית לא יפסח על הלימודים המקבילים של שאר המגמה, והתלמידים יחשפו כמובן גם ללימודי המוזיקה הלא מזרחית, אבל העבודות, המשימות, והבגרות שלהם יתמקדו במוזיקה המזרחית, על כל האלמנטים והפרמטרים שלה".

עמיקם קימלמן (צילום: עידו באוברג)
עמיקם קימלמן|צילום: עידו באוברג

"למירי רגב אין בעלות על התרבות המזרחית"

אמנם המושג "מוזיקה מזרחית" מעורר בנו אסוציאציות די מיידיות לעומר אדם, אייל גולן ועדן בן זקן, אבל מדובר בעולם רחב מאוד שאליו יצללו התלמידים במסלול החדש.

למה אתה מתכוון כשאתה אומר מוזיקה מזרחית?
"מוזיקה שמגיעה מהמזרח התיכון – טורקיה, עיראק, תימן, וגם מה שקורה פה בשנים האחרונות. יש למוזיקה עקרונות שניתן לבחון אותם לפי קריטריונים ופרמטרים – כך גם מגישים את התלמידים בסופו של התהליך לבגרות לפי אותם הפרמטרים האלה. כמו שפופ או ג'אז הם סגנונות עם היסטוריה ומקורות השפעה, גם המוזיקה המזרחית, שמגיעה בעיקר מארצות ערב, מובחנת במקצבים, צליליות, כלים וסגנונות שונים. יש לה אלמנטים מסוימים כמו סלסולים למשל, אבל היום יש המון עירבוב, ויש אלמנטים מזרחיים בהרבה שירי מיינסטרים".

למה החלטתם להקים מגמה כזו דווקא עכשיו? זה קשור לעובדה שיש המון עיסוק בנושא הזה בזמן האחרון?
"אני לא מתעסק בפופוליזם ולא נכנס לדיון התרבותי הרווח על גלגל"צ או זה של השרה רגב. אני עוסק במוזיקה ובהוראת מוזיקה, ורוצה לתת לתלמידים את מקסימום היכולות והכלים כדי שיוכלו ליצור מוזיקה טובה ואיכותית ממקום של מנעד ידע רחב ככל הניתן. בגלל שמירי רגב עשתה כל כך הרבה רעש, אנשים חושבים שמוזיקה מזרחית היא כל דבר שיש בו קצת סלסולים. השיר של נטע ברזילי באירוויזיון הוא מוזיקה מזרחית? לא, יש בו אלמנטים ומוטיבים מעט מזרחיים, אבל מדובר במוזיקה הכי מודרנית ומערבית. כשאני מתייחס למוזיקה מזרחית אני מתכוון לכל מה שקשור לעולם המקורות התרבותי של ארצות ערב השונות. למירי רגב אין בעלות על התרבות המזרחית. מלמדים ברימון מוזיקה מזרחית כבר למעלה מעשרים שנה".

חיבור בין מזרח ומערב

אז יכול להיות שיבוא יום ונראה גם את עומר אדם מעביר שיעורים במגמה? "כרגע אנחנו מתעסקים בלצאת לדרך. הכלים, הכישורים והרזומה שלנו מספיק משכנעים ומדברים בעד עצמם", אומר קימלמן, "אני לא יודע מה יוליד יום ולא רוצה להתנבא, אבל שיתופי פעולה וחיבורים קרו, קורים וכמובן שיקרו בעתיד, כך שאני לא פוסל, אבל גם לא מתכנן כרגע שום דבר מעבר ללימוד המוזיקה עצמו. אנחנו אוהבים לשלב בלימודים דוגמאות עכשוויות, אם למשל יש סולם מוזיקלי מסוים שמופיע בשיר שבדיוק יצא לרדיו, יש סיכוי טוב שהוא יעלה בכיתה, אבל את זה כמובן אי אפשר לתכנן מראש. זה אחד מהדברים הכי יפים במוזיקה – החיבורים השונים, ישן וחדש, מזרח ומערב".

מה החזון שלך לעתיד מהמסלול החדש?
"מוסיקה מזרחית סוף סוף מקבלת הכרה במשרד החינוך וזה בפירוש הישג וכבוד לכולנו שזה קורה. התלמידים במסלול של המוזיקה המזרחית יחשפו גם למוזיקה מערבית ומודרנית, ילמדו יחד עם תלמידי המגמה כולה ויפעלו איתם בשיתוף פעולה. החיבור הזה עשוי לייצר פיוז'ן ומוזיקה חדשה, וזו בשורה מרגשת, כי זה פתח ליצירה של ז'אנר חדש של מוזיקה שישפיע גם על התרבות. אני מתרגש בשביל התלמידים מהקסם שהם הולכים ליצור".


גם לכם יש חדשות טובות?