בשנים האחרונות הדירוג בפייסבוק נכנס לרשימת השיקולים שלנו כשאנחנו מתלבטים לאיזו מסעדה ללכת. הרי מה מהווה דירוג אותנטי ואמיתי יותר מזה של לקוחות שהם בדיוק כמונו, שמעניקים דירוג למסעדה על בסיס החוויה בה, ועוד כותבים לרוב מה היה טוב או לא טוב במקום? אז זהו, שלא תמיד הדירוג הזה אותנטי כמו שנדמה.
בתקופה האחרונה מסתמנת מגמה של קבוצות טבעונים המדרגות נמוך מסעדות של בשר, על מנת לפגוע בהן. כך, למשל, כתב בשבוע שעבר המסעדן אבי שרעבי ממסעדת עראייס במתחם שרונה מרקט, בחשבון הפייסבוק שלו: "לכל החברים, גם אלו שאנחנו לא מכירים בחיי היום יום, אבקש עזרה: לאחרונה קבוצה של טבעונים התחילה לדרג לי את הדף העסקי של המסעדה בדירוג הכי נמוך על מנת לפגוע. אבקש מכל מי שאוכל בשר ולא מאמין בכפייה לעזור לי להתגבר על החבורה הזאת שמנסה להזיק ולכפות את האידיאולגיה שלהם בצורה אגרסיבית, אז דרגו אותי בבקשה. חברים, תתחברו לצד הנדיב ותעזרו".
לכל החברים גם אלו שאנחנו לא מכירים בחיי היום יום אבקש עזרה לאחרונה קבוצה של טבעונים התחילה לדרג לי את הדף העיסקי של המסע...
Posted by Avi Sharabi on Saturday, February 6, 2016
שרעבי אינו היחיד שחווה הסתת דירוג שכזאת, שמלווה על פי רוב גם במילות נאצה נגד אוכלי בשר והגשת בשר במסעדות. גם מסעדת ההמבורגרים המוכרת איוו בירושלים עברה בעבר חוויה דומה, וכך גם רשת מסעדות הבשר הארצית אל גאוצ'ו.
ההשפעה של דירוגים בפייסבוק היא משמעותית ומהווה אפשרות ללחץ לגיטימי של צרכנים על בתי עסק. ראינו זאת בעבר עם הורדת הדירוג של רשת ההמבורגרים אגאדיר כשזאת השיקה קמפיין פרסומות סקסיסטי, וגם במקרה של החרמת מוצרים מההתנחלויות על ידי הכלבו קה דה ווה בברלין (במקרה האחרון הכלבו חזר בו אחרי שצרכנים רבים הורידו את דירוגו בפייסבוק).