"ביום רביעי שעבר פתחנו את הדלת עם אפס פרסום, הצבנו את השלט קפה בחמישה שקלים בכניסה ותוך שניות התחילו להגיע אנשים. ימים ספורים לאחר מכן זה כבר הגיע לתקשורת", כך מספרת טלי חמדי, אחת מבעליה של רשת בתי הקפה החדשה "קופי אקספרס", שזכתה לכינוי "הקופיקס החדש" ופתחה בנתיים סניף ראשון ברחוב אבן גבירול בתל אביב, בלונדון מיניסטור.
חמדי, שותפתם של אביב ואסף בוכבינדר, נשמעת מופתעת עדיין מהפרסום ומציינת כי המקום החל לעבוד באינטנסיביות יוצאת דופן. "המוצר שנמכר יותר מכל הוא הקפה. אנחנו מוכרים מאות כוסות קפה ביום. אין לנו דקה לנשום. ממש כיף לשמוע שהלקוחות מביעים המון תמיכה ברעיון של 'הכל בחמישה שקלים', מפרגנים ואומרים 'נביא חברים ונתמוך בכם כדי שזה יתרחב'", היא מספרת בשביעות רצון.
"אין פה קסם, המודל בנוי על מכירות גדולות"
הרשת החדשה אימצה, למעשה, את הרעיון שמאחורי רשת "קופיקס" - המציעה קפה, סנדוויצ'ים ועוד בחמישה שקלים. לטענתה של חמדי, מדובר אפילו בגרסה משופרת: "לא התפשרנו על כלום", היא אומרת ומספרת שהקפה המוגש במקום הוא קפה איטלקי של לוואצה שנעשה על ידי ברמנים מנוסים, והכריכים מובאים ממפעל "בא לי סנדוויץ''.
בנוסף לקפה, המוגש בכוסות "Take Away", מציעים בסניף היחיד שפתחה הרשת עד כה שייק פרי ואייס קפה בכוס של 330 מ"ל, גלידות, וופל בלגי ועוד במחיר קבוע של חמישה שקלים, כשליש ממחירם של מוצרים מאותו סוג בבתי קפה אחרים.
איך זה מתאפשר מבחינה עסקית, אם האיכות גבוהה כפי שטוענת חמדי? "ברור שמרוויחים פחות", היא מסבירה, "אין פה קסם. נתח הרווחים שלנו הרבה יותר קטן, אבל המודל שלנו בנוי על מכירות גדולות, של אלפי פריטים ביום. ואין סיבה שלא יקנו את הכמויות האלה". ברשת מתכננים לפתוח עוד שני סניפים בזמן הקרוב: סניף ברמת גן שעתיד להיפתח בינואר וסניף נוסף שטרם מפרסמים את מיקומו.
אבי כץ: "הסוד יצא מהקופסה, השינוי בלתי הפיך"
מי שהחל, כזכור, את הקונספט של "הכל בחמישה שקלים" היה אבי כץ, בעליה של רשת קופיקס, שעתידה בשבוע הבא לפתוח את הסניף החמישי שלה בנתניה. "בקניון רגיל יש ארבעה בתי קפה שמוכרים ב-15 שקל כוס קפה, אז למה שלא יהיה מקום בארץ להמון בתי קפה שמוכרים בחמישה שקלים?", הוא אומר ומספר כי אינו מוטרד מהרשת החדשה.
"בצד המסחרי – כל תחרות גורמת לנו להיות טובים יותר. בחיי התקדמתי בעיקר בזמנים שבהם הייתה לי תחרות", הוא מסביר, "בצד האידאולוגי יש בי סיפוק והנאה מסוימת בלראות ש'וואלה, אני כבר לא לבד, צדקתי'. אין שעה שאני הולך ברחוב ולא רואה משהו שמציעים בחמישה שקלים. הלכתי עכשיו בכפר סבא וראיתי שלט: 'המהפכה הגיעה לכפר סבא – גלידה בחמישה שקלים'. גם בתחנות הדלק של סונול ראיתי שמוכרים כוס תה בחמישה שקלים. לכל בנאדם, ובטח במקום שאני נמצא בחיים מבחינה כלכלית, אישית וחברתית, הצד האידאולוגי כבר מזמן גובר על הפאן העסקי. ולכן הסיפוק כאן הוא שגובר על התחרות".
כץ מסביר כי לדעתו השינוי רק ימשיך ויתרחב, ואולי בעתיד נספיק לשלם סכום של 15 שקלים על כוס קפה. "יש שינויים שנעשו לזמן קצוב ויש שינוי שנעשה לתמיד. זה שינוי שאי אפשר להחזיר אחורה. הסוד יצא מהקופסא: אפשר למכור סנדוויץ' וקפה בחמישה שקלים".
הרשתות המוזלות מבורכות, אך הן אינן היחידות שמאפשרות לנו לרכוש את הקפה שלנו במחיר מוזל. רשת מקדונלד'ס החלה כבר מזמן להציע קפה במחיר של 4.90. גם אפליקציית "CUPS" הישראלית, הפועלת בינתיים בתל אביב בלבד, מציעה רכישת מנוי בעלות חודשית קבועה או כרטיסייה שניתן לממש ב-60 בתי קפה שונים בתל אביב, וכך מוזילה את עלות הקפה למחיר של עד 3.5 שקלים.