מוצרי כחול לבן – היכן נמצא אותם?
בסקר אינטרנטי שנערך לפני כשנה, נמצא כי 75% מהנדגמים מכירים את תו מיוצר בישראל המסמל מוצרים מתוצרת הארץ (כחול-לבן). רוב הנדגמים העידו על העדפה בולטת של קניית מוצרים עם תו "מיוצר בישראל" על פני רכישה של מותגים מחו"ל, בייחוד כאשר מדובר במוצרי מזון ובחומרי ניקוי. בזמנים בהם יש שפע של אפשרויות על המדף, וכל היצרנים מתחרים על כיסו של הצרכן, איזו חשיבות יש למוצר בעל זהות ישראלית?
תו מיוצר בישראל – כלי עזר לצרכן
ראשית, חשוב להבחין: חלק מהמותגים שנחשבים בעינינו למותגים ישראלים כמו "פוקס" ו"קסטרו" מיוצרים במדינות זרות, לעומתם, מותגים ישראלים אחרים כמו "אלקטרה" מייצרים חלק מהמוצרים שלהם בארץ. זאת ועוד - ישנם מותגים בינלאומיים, כגון קנור, שמיוצרים בישראל והם מוצרים כחול לבן לכל דבר ועניין. מוצר "כחול לבן" הוא לא בהכרח מוצר שעבר את כל תהליך הייצור שלו בארץ, וכל חומרי הגלם שלו יוצרו בישראל, אלא מוצר ש35% מהערך שלו מיוצר בישראל. במקרים רבים, חומרי הגלם מיובאים מארצות שונות.
בעולם שבו הגלובליזציה הולכת ותופסת תאוצה, ומפעלים רבים עושים מיקור חוץ (אאוטסורסינג) ומעבירים את אמצעי הייצור למדינות אחרות, תו מיוצר בישראל – תוצר של שיתוף הפעולה של התאחדות התעשיינים, ההסתדרות החדשה ומטה כחול לבן של משרד הכלכלה, משמש ככלי עזר לצרכן על מנת ליצור בידול ממוצרים ומותגים אחרים.
מטרת התו להיות כלי ברור ובולט המראה לצרכן בסקירת מוצרים רבים מי מהם ישראלי מבלי להידרש לאותיות הקטנות של מקום הייצור ע"ג האריזה.
איך נרשמים לתו מיוצר בישראל?
מטה כחול לבן מעודד יצרנים להטביע תו "מיוצר בישראל" על אריזות המוצרים ולהבליטו בפרסומים של העסק, באתר האינטרנט או בדף הפייסבוק העסקי שלהם. בשנים האחרונות התו נחשף בקמפיינים באמצעי המדיה השונים, ונעשו שיתופי פעולה לסימון מוצרים עם אתרי מסחר באינטרנט כמו "זאפ", "מיי סופרמרקט" ואתר "דירה". עם החשיפה, עוד ועוד יצרנים מצטרפים ומסמנים את מוצריהם.
חשוב לדעת, כי זכות השימוש בתו היא ללא תשלום ודורשת עמידה בתנאי סף, מילוי טפסים ותהליך הרשמה קצר. בחינת הזכאות לתו מתבצעת ע"י נציגים של מטה מיוצר בישראל של התאחדות התעשיינים. גם אם היצרן הישראלי אינו חבר בהתאחדות התעשיינים, הוא עדיין יכול להירשם לקבלת זכות השימוש בתו. היום, כבר מעל אלף יצרנים קיבלו את הזכאות לסמן את התו.
>> יצרנים המעוניינים להירשם לתו מוזמנים ללחוץ כאן
צרכנות נבונה מעל הכל
מוצרי כחול לבן קיימים הן במוצרים לתעשייה והן במוצרי צריכה. רוב המוצרים שאותם אנו מכירים ומזהים כבעלי התו הם מוצרי מזון כמו: תלמה, שוקולד השחר, ויטה פרי גליל, חלב של תנובה , הסלטים של שטראוס ואחלה, ומוצרים לבית של ורדינון, כתר, רב בריח ועוד רבים. באתר "קונים כחול לבן" של משרד הכלכלה ניתן למצוא קטלוג של היצרנים הישראליים בעלי התו. בחנויות רבות, בכל רשת קמעונאית וכמובן באתרי אינטרנט רבים ניתן למצוא היום מוצרים כחול לבן.
משרד הכלכלה אמנם מעודד את הצרכן הישראלי לקנות כחול לבן אך עם זאת מדגיש כי המטרה היא צרכנות נבונה, קנו כחול לבן רק אם מדובר במוצר איכותי שעלותו מתאימה לכיסכם. מומלץ תמיד להכניס את השיקול של רכש מקומי במגוון השיקולים בעת הרכישה. אחד האתגרים העומדים בפני משרד הכלכלה הוא לפתוח את התחרות בשווקים סגורים גם ליצרנים קטנים על מנת להביא להורדה במחירים לצרכן, על ידי יצירת תחרות בריאה מבית. בתחום החלב לדוגמא, נעשה ניסיון ליצור מהפכה על ידי נתינת מענקים למחלבות קטנות על מנת שאלו יוכלו להתחרות עם השחקנים הגדולים והותיקים בשוק. חשוב לדעת שמונופול לא קיים אך ורק בקרב היצרנים הגדולים אלא גם בקרב היבואנים וחברות דומיננטיות במדינות זרות המאתגרות את החברות המקומיות המתחרות. משרד הכלכלה רואה אף חשיבות רבה בחינוך הדור הבא לצרכנות נכונה ומודעות לתו כחול לבן, בקייטנות הקיץ של משרד החינוך לכיתות א'-ג' ישולבו הנושאים הללו, וזאת בנוסף לסדנאות יזמות שמועברות בבתי ספר יסודי ותיכון.