האם רשת קופיקס תהפוך לגולן טלקום של הקפה ותביא להורדת המחירים כוללת בשוק בתי הקפה בישראל? לפי תגובתן של רשתות הקפה בקניון רחובות, נראה שהתשובה נוטה להיות חיובית. באקט שיווקי גייסה אתמול הנהלת הקניון את רשתות קפה ג'ו, קפה קפה, קפה גרג, מאפה נאמן ופרש קיטשן למשימת הקפה המוזל. כולן הבטיחו להציע כוסות קפה בטייק אוויי ב-5 שקלים בלבד לתקופה מוגבלת בת שבועיים (1-15 באוקטובר).
"אם זה באמת יתפוס ויעבוד טוב, יכול מאוד להיות שאזרום עם זה ואמשיך עם המחיר החדש", אומר הראל עוזרי, מנהל קפה גרג. "זה משהו שמושך לקוחות. אנשים באמת באים וקונים יותר קפה לקחת, מתעניינים ובאים יותר. גם ב-5 שקלים יש עדיין רווח, רק קטן הרבה יותר".
על רקע המחירים המופקעים ברבות מרשתות הקפה, שבחלקן הגיע מחירו של קפה הפוך לסכום של 16-18 שקלים, בשורת ההוזלה מחירי הקפה משמחת ביותר עבור חובבי הקפאין שמבדילים היטב בין נס משרדי לאספרסו טוב, וגם מבחינים בהבדלי המחירים ביניהם.
מי שבירך על הרעיון במיוחד הוא ברק פז (33), בלשן מחיפה שהקים את הבלוג "קפה בזול" לפני יותר משנה, במטרה לנער את זכייני בתי הקפה שממשיכים להעלות את המחירים ולעשות רווח של מאות אחוזים, כמו גם את הצרכנים שממשיכים לשלם. "אני חושב שהרשת החדשה, כמו גם ההתגייסות של סניפים נוספים להוזיל את מחירי הקפה, היא מבורכת ואני מאחל להם בהצלחה", אומר פז עכשיו בתחושת ניצחון, "אני מאמין שזאת איזושהי תגובה או פתיחת עיניים של בתי העסק בעקבות המחאות השונות: שלי, של גבי גזית ואחרות בתחום".
במקדונלד'ס כבר מזמן אפשר להשיג קפה ב-4.90
אבל רגע לפני שאתם מתרגשים ורצים לקנות את כוס הקפה המוזלת הראשונה שלכם, נזכיר שלא מדובר בהצעה חדשה. רשת מקדונלד'ס מציעה את אותם המחירים ואף זולים מהם כבר מזמן - קפה הפוך נמכר במקדונלד'ס ב-4.90 שקלים בלבד ואספרסו ב-3.90 שקלים, כשליש ממחירי הקפה בחלק מהרשתות כשטיב הפולים לא נופל מבתי קפה רבים אחרי - הקפה נטחן מפולי הקפה האיטלקיים "מאורו".
עד כמה הקפה שמציעות קופיקס ומקדונלד'ס זול יותר? בדקנו.
ארומה: קטן - 11-12 ש"ח, גדול - 14 ש"ח.
לפני חודשים בודדים הודיעה "ארומה ישראל" על העלאת מחירי הקפה בטייק אוויי ברשת והשוואתם למחירים בישיבה.
ארקפה: קטן - 16 ש"ח, גדול - 18 ש"ח
קפה ג'ו: קטן - 13 ש"ח, גדול - 18 ש"ח
קפה קפה: קטן - 13 ש"ח, גדול - 16 ש"ח
אילנ'ס: קטן - 14 ש"ח, גדול - 16 ש"ח
קפה גרג: קטן - 13 ש"ח, גדול - 18 ש"ח
"זה יכול לתפוס"
במרבית רשתות בתי הקפה שאליהן פנינו מעדיפים שלא להתייחס לתחרות החדשה בשוק ומעדיפים שהכותרות יירגעו. כנראה שבימים הקרובים נשמע על עוד קניונים שקופצים על ההזדמנות לעוד פרסום חינם שעולה בהפסדים קטנים מאוד.
"כרגע מדובר בסך הכל בסניפון קטן בתל אביב שהחליט למכור קפה בחמישה שקלים", מסכם עוזרי, "אם יהיו סניפים ומקומות נוספים שיורידו את המחירים - זה יכול לתפוס לאורך זמן. רשת גדולה יכולה להחליט שהיא מורידה את המחיר. צריך גב כלכלי כדי לעשות דבר כזה, אבל מבחן הזמן יגיד".
בחלק מהרשתות מדגישים כי לא ניתן להשוות בין חוויה של קפה TO GO לחוויית הישיבה בבית הקפה, השירות והאיכות. אבל לא כולם משתכנעים מההסבר. "שמעתי כבר את כל ההסברים האלה ולא קניתי אותם", אומר פז, "לקחת עוד שקל או שניים על כיסא נוח ומלצר זה יכול להיות הגיוני, אבל להוסיף מאות ואפילו אלף אחוזי רווח לכוס קפה זוהי חזירות מצד הבעלים, והתנהגות פרייארית מצד הצרכנים. המחירים החדשים, גם אם לא ישנו את השוק לחלוטין, לפחות יפקחו את העיניים של הצרכנים לגבי הפער בין הרצוי והמצוי".