הוועדה המחוזית חיפה אישרה בשבוע שעבר את התוכנית לאזור תעסוקה צפוני באור עקיבא, לאחר שהתקיימו כל התנאים הדרושים ולאחר שנדחתה עתירת מועצת בנימינה-גבעת עדה נגד התוכנית, כמעט שלוש שנים לאחר שהופקדה. התוכנית מתפרסת על שטח של 460 דונם ומשנה את ייעוד הקרקע משטח חקלאי למתחם הכולל ייעודי תעסוקה, מסחר, מבני ציבור, ספורט ונופש, וכן פארק פתוח לאורך נחל עדה.

המתחם ממוקם על קרקע שהועברה מתחום השיפוט של בנימינה-גבעת עדה לאור עקיבא. הוא ממוקם בצפון מזרח העיר, וגובל בכביש מס' 4 ממזרח, בבית חנניה בצפון, נחל עדה ואזור התעשייה הקיים במערב, ובכביש 653 ושכונות מגורים חדשות הנמצאות בשלבי תכנון בדרום.

התוכנית מציעה בנייה עיקרית לתעסוקה בהיקף של כ-366,341 מ"ר, שטחי ציבור בהיקף של 32,853 מ"ר, שטחי מסחר בהיקף של 61,876 מ"ר, ושטחים לספורט ונופש בהיקף של 2,100 מ"ר.

המתחם מופיע בתוכנית המתאר הכוללנית של אור עקיבא, הכוללת גם הסכם חלוקת הכנסות לפיו 50% מההכנסות יועברו לאור עקיבא ו-50% לבנימינה. למתחם ישנם שני צירים מרכזיים: ציר מזרח-מערב, המחבר את מתחם תחנת הרכבת החדשה בסמוך לצומת ברניצקי לפארק נחל עדה ולאזור התעשייה הקיים; וציר דרום-צפון, המקשר בין שכונות המזרח של אור עקיבא והכניסה החדשה ליישוב (מצומת ברניצקי), לבין האצטדיון והשטחים הפתוחים בחלק הצפוני של היישוב.

השופטת תמר נאות פרי מבית המשפט המחוזי בחיפה דחתה את עתירת מועצת בנימינה-גבעת עדה והטילה עליה לשלם הוצאות משפט בסך 9,000 שקלים לוועדה המחוזית ולוועדת המשנה לעררים. העתירה הוגשה בעקבות החלטות של ועדת המשנה להתנגדויות וועדת המשנה לעררים, שקבעו כי סוגיית חלוקת ההכנסות מאזורי תעסוקה אינה נושא תכנוני.

הדיון סביב התוכנית החל באוגוסט 2022, כאשר הוגשו 15 התנגדויות, בהן מטעם המועצה האזורית חוף הכרמל ועיריית בנימינה. המחלוקת התמקדה בחלוקת ההכנסות מאזור התעסוקה בהתאם להמלצת ועדה שמונתה על ידי שרת הפנים דאז, איילת שקד. הוועדה המליצה על חלוקה של 65% מההכנסות לאור עקיבא, 21% לבנימינה ו-24% לג'יסר אל-זרקא. למרות זאת, טרם התקבלה החלטה סופית על המלצות הוועדה.

בעתירה שהוגשה לבית המשפט טענה מועצת בנימינה-גבעת עדה כי היא סובלת ממחסור בשטחי תעסוקה מניבים, מה שמקשה על איזון תקציבי, וציינה כי המועצה נמצאת בגירעון מצטבר של כ-9 מיליון שקלים. היא דרשה להחזיר את התוכנית לוועדה המחוזית לשם קביעת שלביות בביצועה, ולהפחית או להגביל את זכויות הבנייה עד לחלוקת ההכנסות. לחלופין, ביקשה לוודא את קיומו של הסדר חלוקת הכנסות.

השופטת נאות פרי דחתה את העתירה, וקבעה כי ועדות התכנון בחנו בצורה יסודית את סוגיית חלוקת ההכנסות והעושר התכנוני. היא ציינה כי לפי החוק, רק שר הפנים מוסמך להורות על הסדר חלוקת הכנסות, ושבנסיבות הקיימות, לא ראוי לשלב מנגנון שלביות במימוש התוכנית מטעמים תכנוניים מובהקים.

נכתב על ידי כתב מרכז הנדל"ן