על רקע משבר הקורונה המתמשך ומצוקתם של העסקים הקטנים בישראל, מיזם פילנתרופי חדשני מייסודם של ענת ואמנון שעשוע, יעניק כ-100 מיליון שקלים ליזמים ועסקים קטנים בתחילת דרכם שנפגעו כתוצאה מהמשבר.
כ-2,000 עסקים מבין אלה שיירשמו למיזם יוכלו לקבל מענק בגובה של כ-50 אלף שקל, אשר יחולק בשלושה שלבים, תוך ליווי אישי של אנשי המיזם, בהובלת ענבר שעשוע בר-ניר ועדי אטון, מנהלות שותפות בבית לסולידריות חברתית.
המיזם, WE-19 שמו, הוקם כדי לשמור את הרוח היזמית הישראלית, להפיח תקווה בעסקים שנולדו לתוך מגפת הקורונה ולהעניק להם הזדמנות מחודשת להצמיח את עסקיהם, חרף כל הקשיים.
על אף הקשיים האובייקטיביים, עם התנהלות כלכלית נכונה, בעלי עסקים קטנים יכולים "לשמור את הראש מעל המים" – ואפילו להתחיל לצמוח מחדש. שי צדוק וליאור לוינשטין (עו"ד רו"ח) מחברת קוגנום ייעוץ כלכלי בע"מ המתפעלת את המיזם, מציעים כמה טיפים פשוטים ויעלים.
זמנים קשים מחייבים הכרעות קשות – השתדלו לעצור "דימום" מזומנים בהקדם, והיו במעקב שוטף על קצב שריפת המזומנים שלכם והשלכותיו. צמצום הוצאות ועצירת השקעות הן כורח המציאות כאשר ההכנסה אינה יציבה ואין אפשרות לתכנן קדימה, אף לא לזמן קצר. סגירת העסק לתקופה, הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום ואפילו פיטורין הן כולן החלטות קשות מאד, הן עסקית ובעיקר רגשית. עם זאת, מדובר לעיתים בצעדים הכרחיים בכדי שהעסק ישוב להתקיים, ושלאותם עובדים יהיה מקום לחזור אליו. בטווח הקצר זה קשה, בטווח הארוך זה הכרחי.
זכרו מי אתם – אל תתפתו להשקיע בנושאים שבהם אתה לא מתמחים, רק כי הפעילות שבלב העסק שלכם נפגעה כתוצאה מהמצב. שאלו את עצמכם באופן מפוכח האם אתם מבינים לעומקן את השלכות וסיכויי ההשקעה שאתם שוקלים לבצע, והאם יש לכם הידע הנדרש בכדי להצליח בהשקעה זו. אי אפשר לייצר ברגע מומחיות בתחום חדש או משיק, ובעתות משבר קשה אף יותר מהרגיל להצליח בתחומים חדשים.
דעו לאן אתם הולכים – זכרו, המשבר הוא זמני. לכן, נסו להשקיע בתחומים שיקדמו את העסק שלכם ויפתחו לכם ערוצי שיווק ומכירה חדשים גם לתקופה שלאחר הקורונה. דוגמה בולטת היא השקעה בנוכחות אונליין, באתר או באפליקציה, המאפשרים מכירה מקוונת. השקעה משתלמת נוספת היא ברכישת כלים מקצועיים נוספים שיאפשרו את הצלחתכם בעתיד. נצלו את הזמן בו היקף העבודה נמוך (או לא קיים) בכדי ללמוד עוד על הענף שבו העסק שלכם פועל, לרבות דרכי שיווק ותפעול חדשות, ואופן פעולת המתחרים.
אסור לבזבז משבר – המשבר הוא הזדמנות להסתכל בעיניים מפוכחות על העסק שלכם ועל רווחיותו. האם כל ההוצאות אכן נדרשות? האם כל האפשרויות להגדיל מכירות ממוצות? האם ניתן לשפר תנאים מול ספקים, משכירים ועוד? זכרו, תנאים שהיו "סטנדרטיים" בתעשייה עד כה לאו דווקא יימשכו כסדרם לאחר המשבר, וזהו הזמן לעצב מחדש את התנאים המסחריים לשנים שאחרי המשבר.
נצלו הטבות שונות – לאור המשבר מציעים המדינה וגופים שונים שלל הטבות ואפשרויות סיוע ובהן הלוואות מסובסדות, מענקים משמעותיים, קורסים אונליין, הכשרות מקצועיות ואף ייעוץ מקצועי המוצע בחינם או בעלות סמלית. חפשו באופן אקטיבי אפשרויות סיוע והטבות אשר עשויים להועיל לכם, ונצלו אותן לצורך צליחת המשבר.
רחוק מהעין רחוק מהלב – הקשר עם הלקוחות מתערער מטבעו בתקופת הסגר, וחשוב לחזק אותו. שליחת הודעות אחת לתקופה, תליית שלט "אנחנו מתגעגעים" בפתח החנות, ואפילו שיתוף "מתכונים סודיים" או טיפים מקצועיים אחרים, הן כולן דרכים אפקטיביות שאינן כרוכות בהוצאה משמעותית להזכיר ללקוחות שלכם שאתם שם.
מעוניינים להירשם לפרויקט W-19 ולקבל מענק צמיחה של עד 50 אלף שקלים? לחצו כאן.