"אני לא נושמת", "אין לי זמן לכלום", "למה להורים אין חודשיים חופש כמו לילדים?" , "איך אשלם על הקייטנות היקרות, אם אני כל היום מג'נגל בין הילדים לעסק שלי?"  

אלה משפטים שנשמעים מידי יום מפי בעלי עסקים עצמאיים, עם תחילת החופש הגדול כאשר מרבית העצמאיים מתחילים להרגיש מועקה נפשית, לחץ בחזה ופרפרים בבטן , ולא מהתרגשות, אלא מפחד של איך לעבור את הקיץ בשלום.

"הקיץ זו תקופה מאתגרת עבור העצמאיים והעצמאיות שבנינו, שמשנה לשנה רק מתרבים", אומרת גרסיאלה שפירו- גולדמן, מנטורית עסקית בעלת מרכז גרייס. " רבים מעצמאים מתלבטים האם עליהם "לשחרר" מעט את המחוייבות והמשמעת העצמית המחמירה, שעבור רבים מהם זה עלול לסכן את מה שהשיגו עד עכשיו, לטובת זמן רגוע יותר, כדי להנות מחופשה משפחתית ובילוי עם הילדים".

הצורך לסנכרן ולתמרן בין העסק שדורש השקעה, משאבים וזמן, אל מול המציאות של ילדים (והורים) שזקוקים לזמן איכות ביחד ולחופשה מנקה את הראש וילדים קטנים שמייצרים הוצאות גדולות, היא דווקא הזדמנות מעולה לעשות סדר בעסק ולשנות את אורח החיים. שפירו- גולדמן נותנת 4 כללי זהב שיעזרו לכל עצמאי לצלוח את הקיץ בשלום.

איך עצמאים מצליחים לתפקד בקיץ ?

תכנון וניהול לוח זמנים. "הכינו טבלה מסודרת ומוקפדת שתפרוט את ימי החופש הארוכים", היא אומרת. "טבלה אחת לבית שכתוב בה איפה הילדים בכל יום. מי מסייע, מקפיץ, מחזיר, מכין ארוחות, מעסיק אותם אחה"צ וכו. אם צריך, בקשו וגייסו עזרה".

הטבלה השנייה היא טבלה לעסק שתכלול תכנון יומי, שבועי וחודשי, המאפשרת לחלק את הזמן בין שלל פעילויות העסק. " הכינו טבלה מפורט בה מצוין למשל כתיבת תכנים לאתר או לבלוג שלכם ולרשתות החברתיות, מענה למיילים וטלפונים, משובים לשיחות, פגישות עם לקוחות, וכנסים. אם תארגנו את לוח הזמנים מראש , תצליחו לנצל את הזמן שלכם בצורה היעילה ביותר ואף תכניסו ליומן יום או אחר הצהריים בהם תהיו בחופש", היא מייעצת

תהיו חכמים ולא צודקים. " חשובה גם ההבנה שצריך להיות גמישים קצת יותר, ולא תמיד מצליחים לעבוד בתפוקה מלאה, כמו במהלך שאר חודשי השנה", אומרת שפירו- גולדמן. "  חלוקה בין בני הזוג מי עם הילדים בכל יום, יציאה לעבוד במקום שקט וכדומה היא חשובה. נסו להיות יצירתיים ועם ראש פתוח לפתרונות טובים ולא יקרים. קייטנה הורים לילדים לפחות לתקופה הראשונית עם כמה חברים או שכנים היא פתרון מעולה וחסכוני, וגם סבא סבתא פנויים שיכולים לסייע לכמה ימים או שעות בשבוע".

גם בעסק תצטרכו להתמודד עם בעיות כמו עובדים בחופשה,  תחלופת עובדים, תחרות קשה על כל לקוח בשל מבצעים ופיתויים של קיץ, מחלוקות עם שותפים מי מחויב יותר או מי יוכל לנסוע לחופש ומתי והתלבטויות לגבי תמחור.

 

כך בעלי עסקים משתפים פעולה - ומוזילים עלויות (צילום: חדשות 2)
מתחמי עבודה משותפים|צילום: חדשות 2

"המפתח לפתרון הבעיות והמכשולים הוא קודם כל לנשום עמוק, ולזכור כי בחודשים החמים במיוחד חשוב להקפיד על תקשורת טובה ופתוחה מול  השותפים בעסק", היא אומרת. "היו אסרטיביים, עקביים,  תאצילו על עובדים סמכויות ופנו לייעוץ רלוונטי במידת הצורך".

נהלו תקציב. חשוב לתכנן מראש מסגרת תקציבית של סך העלויות של הפעילויות של הילדים בקיץ, קניות וארועים ובילויים שיתרחשו בקיץ. וכמובן לבדוק באופן שוטף את מצב ההוצאות וההכנסות מידי שבוע , כדי  להבין איפה אתם עומדים , מתי יש לחסוך ולהדק חגורות (לבשל יותר בבית ופחות ללכת למסעדות) ומתי אפשר לנצל את יתרת החודש ולהנות מבילוי כיפי לילדים.

גם בעסק חשוב לעקוב אחר תזרים המזומנים ולפעול להגדלת ההכנסות לעומת ההוצאות. "יתכן שזה הזמן להשקיע בגיוס לקוחות חדשים, לבצע פעולות שיווק כמו מבצעים והנחות או דווקא להעלות את המחירים לקראת החגים" אומרת שפירו- גולדמן .

הציבו מטרות. שבו לתכנו עם כל בני הבית. מהם היעדים שלכם כמשפחה בתקופה זו? מהן המשימות השוטפות והפעילויות החשובות שמוטלות עליכם כלפי הבית והילדים?

"גם בעסק חשוב להציב מטרות כמו למשל הרחבת מעגל הלקוחות, יצירת מוצרים חדשים, הקמת צוות איכותי. המטרות והערכים שלנו מתווים לנו את הדרך והפעולות שלנו נגזרות מהן, למשל: טיולים לגיבוש משפחתי, או קביעת פגישות צוות והדרכה", היא אומרת.

 

סופרמן לא גר כאן יותר. "שיתוף פעולה  זו מילת המפתח", קובעת שפירו- גולדמן. "יש כאלו החושבים שהם יכולים לנהל הכל בעצמם אבל אל תהיו גיבורים - הטילו סמכויות או העזרו באנשי מקצוע, ותתחילו לנשום לרווחה".  

"הגדירו כמה זמן אתם מעניקים לעסק,  כמה למשפחה וכמה לעצמכם. בדקו האם בקשות יוצאות דופן של לקוחות, סובלות דיחוי לאחרי החופש. חשוב להיות אסרטיביים , לענות בחיוך ובלי לפגוע, שלא, אתם לא יכולים לסיים זאת עוד היום. לא פעם, בעלי עסקים שמשנים דבר אחד קטן בקיץ, דובקים בו הלאה באופן קבוע. רבים מהם מרגישים שהפכו משבר להזדמנות נהדרת של צמיחה והתפתחות, היא מסכמת.

 

גרסיאלה שפירו- גולדמן היא מנטורית עסקית,בעלת מרכז גרייס™-יעוץ, שיווק ומיתוג לעסקים.