כרמל אסור מערד, בעלת עסק להדרכת הורים הנקרא "הורות בגובה העיניים", הקימה את העסק ב-2008. כדי לשווק אותו היא כיתתה רגליים בפגישות אישיות וחלוקת פליירים, ופעלה באזור מצומצם. העניינים לא התרוממו יותר מדי, עד שאסור הצטרפה לפרויקט "סטארטר דיגיטלי".  

"בזכות הליווי שקיבלתי, ניתנו לי כלים דיגיטליים ליצור נראות אפקטיבית ומשמעותית, המנטור שלי מעתידים, מיכאל משען, ממש עזר לי לפרוץ מחסומים דיגיטליים. היום אני מרגישה חופשית יותר לכתוב ברשת וליצור תכנים. ערד זה מקום די קטן אבל הרבה אנשים לא הכירו אותי כמדריכת הורים אלא בכובעים אחרים שלי, בעקבות החשיפה הדיגיטלית שלי, יותר אנשים מכירים את העסק שלי".

פרויקט "סטארטר דיגיטלי" ביוזמת עמותת עתידים, Google ו- Wix, הושק אתמול (ג') בקמפוס של גוגל בתל-אביב בנוכחות שר האוצר משה כחלון וגילה גמליאל, השרה לשוויון חברתי. הפרויקט נועד לסייע לעסקים קטנים בצפון ובדרום להקים ולבסס פעילות דיגיטלית. במסגרת הפרויקט 600 מתנדבים יכשירו וילוו 10,000 עסקים קטנים בצפון ובדרום באימוץ כלים דיגיטליים כמו אתר אינטרנט, ניוזלטר ועוד, לצמיחת העסק.


"מחקרים שעשינו בארץ ובעולם הראו באופן מובהק שעסקים קטנים אשר מאמצים כלים דיגיטליים ויש להם נוכחות ברשת, צומחים יותר מהר, יציבים יותר ומעסיקים יותר עובדים, יש לכך השפעה משמעותית על העסק עצמו אבל גם על הכלכלה והחברה", אומר מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל וסגן נשיא גוגל העולמית.

הפיילוט לפרויקט שנעשה בערד, ירוחם ומצפה רמון החל במרץ 2016 עת פנו נציגי גוגל ליואל רובין, מנהל יחידה אזורית לפיתוח כלכלי בנגב, על מנת להתחבר לעסקים קטנים בדרום, ולבדוק מהם הצרכים שלהם. "כששאלנו בעלי עסקים איך הם משווקים את העסק שלהם, הם אמרו שהדבר נעשה בשיטה המסורתית, מפה לאוזן, אך זו השיטה היחידה שאין לבעל העסק שליטה בה. אם אין נוכחות ברשת לעסק מקומי בדרום, אין כמעט סיכוי שמישהו יגיע אליו או ימצא אותו", אומר רובין.  

עסקים שמאמצים כלים דיגיטליים יצמחו יותר מהר

ממחקרים שנעשו בחברת גוגל, עלה כי קיים פער דיגיטלי משמעותי בין הנראות של כלים דיגיטליים במרכז הארץ לעסקים קטנים בפריפריה. "מתוך כ-200 אלף עסקים קטנים בפריפריה, הסיכוי שעסקים בפריפריה ישתמשו בכלים דיגיטליים כדי להצמיח את העסק נמוך בכ-40% מעסקים במרכז", אומר ברנד.

מטרת הפרויקט, בין היתר, היא להקטין את הפער הזה. לאתגר כה גדול נדרש שילוב כוחות עם גורמים במגזר הפרטי, המגזר השלישי וגם הממשלה. ברנד מספר כי לאחר הפיילוט שנעשה עם 250 בעלי עסקים, הבינו שליווי אישי יכול להשפיע על צמיחת העסק. "חשוב להבין שבעלי עסקים קטנים עושים את כל התפקידים, וקשה להם להתמחות גם במכירות וגם בניהול. מצד שני נראות דיגיטלית היום היא בסיסית והכרחית כמו קו טלפון שהיה לעסק לפני 10 שנים, זו הדרך שלהם להביא לקוחות חדשים ולתקשר איתם".

הפיילוט שהחל במרץ עם 250 בעלי עסקים בשלוש ערים בדרום יתרחב ל-44 ערים ו-10,000 עסקים קטנים. גם המגזר הערבי לא מקופח, וברשימת הערים בהן תפעל התוכנית יש ייצוג מכובד של ערים ויישובים ערבים כמו מג'דל שאמס, אבו סנאן וסכנין.  

ומה יוצא לגוגל מהפרויקט הזה?
"בגוגל אנחנו מאמינים שבסופו של דבר כשכל החברות עושות טוב, כולם מרוויחים. כשעסקים קטנים עוברים לדיגיטל, זה מתבטא בסוף בכלכלה יותר חזקה, כלכלת אינטרנט יותר חזקה, וצמיחה של עסקים קטנים. גוגל שחיה בעולם הזה וחלק ממנו, נהנית מהצמיחה והגדילה שלו".

לדברי נורית רדר, מנהלת וויקס האב - מרכז לעסקים קטנים בנמל תל אביב, המטרה היא חברתית נטו. "יש לנו 100 מיליון משתמשים, ורק חלק קטן מהם בישראל, יש כאן אפשרות לתת ערך לקהילה. לצורך הפרויקט נדריך 600 תלמידים ונרתום את העובדים שלנו לטובת פגישות עם בעלי העסקים. גילינו שיש ואקום אדיר בתחום הזה, כולם מדברים על כך שעסקים קטנים הם מנוע הצמיחה של המשק אבל אין היום בפועל גוף שמעניק את התמיכה הזו. דרך המפגש עם בעלי העסקים, אנחנו לומדים יותר על המוצר שלנו, אם הוא משרת את הלקוח, וגם מלווים את בעל העסק, כך שיש כאן תועלת הדדית".