יד מחזיקה מדליית ניצחון (צילום: Shutterstock)
אל תחשבו שאתם יכולים להרוויח כסף מייד|צילום: Shutterstock


1. התירס

או יותר נכון, תירס משימורים, "אוכל העניים". עקרון זה שואל את השאלה :"מה אתה מוכן לעשות בשביל העסק על מנת שהוא יצליח"? לעיתים רבות בעלי העסקים שוגים באשליית העצמאות וסוברים כי אם יש להם עסק, הם יכולים לבזבז כמה שהם רוצים, להעסיק צוות עובדים כדי לא לעבוד בו, להכביר בהוצאות ובכלל לעשות ככל העולה על רוחם. בעלי העסקים שוכחים כי עליהם לשרת את העסק מספר שנים עד שיצמח לפני שיוכל לשרתם חזרה ויוכלו ליהנות מפירותיו. בתקופה זו עליהם לאמץ את "עקרון התירס" - כלומר להסתפק במועט ו"לאכול תירס משימורים".  כלומר, לוותר על חיי המותרות ולהשקיע את הזמן הנדרש גם כשזה בא על חשבון דברים אחרים.

2. המנוע

בעלי עסקים רבים משקיעים זמן ותקציבים רבים על מנת לפתח את המוצר בו הם מאמינים, או לייבאו לארץ, אבל חוסכים באמצעים המסייעים לקהל הלקוחות הפוטנציאלי לדעת כי המוצר קיים בכלל. כך למשל מעלים אתר מכירות שלא ישרת אותם כי בחרו מעצב זול, או מחפשים סוכן מכירות בעלות נמוכה, ולא מבצעים יחסי ציבור. עליהם לזכור כי אי אפשר לבנות את הרכב בלי מנוע שיסיע אותו. כך גם אי אפשר לפתח מוצר, אך לא להשקיע זמן ומשאבים בשיווק.


3. האדם השמן במראה

 עסקים  לא נקלעים לקשיים ברגע, אלא יש שורה של אירועים המביאים אותם למצב כזה. מאוד קל להסתכל במראה ולראות את התוצאה, למשל אין מכירות או הגענו לסף המכירות האפשרי. ממש שמאוד קל להסתכל במראה ולראות חזות שמנה. הרבה יותר קשה להגיע לשורש הבעיה כדי לנסות להבין מה הביא אותנו לשם. ישנן עקבות עסקיות שמייצרות מציאות כזו, והמכירות הן רק התוצר העסקי של התנהלות העסק. מציאה וטיפול בשורש הבעיה במקום בתוצאות יכולות להוביל את העסק בכיוון צמיחה.

אחסון קופסאות שימורים (צילום: PB&Jstories)
זה ההווה שלכם|צילום: PB&Jstories

4. הפירמידה ההפוכה

עסק הבנוי על לקוח אחד או על שני לקוחות גדולים המייצרים  כמעט את כל ההכנסות הנו עסק לא בריא הנמצא במצב של חוסר יציבות כלכלית. לקוח גדול דורש תשומת לב רבה, עלויות גבוהות והוא גם בעל ציפיות ודרישות גבוהות. כל אלה פוגעים בזמן הדרוש על מנת לפתח עסק קטן ולדאוג ללקוחות הקטנים. במקרה ואחד הלקוחות הגדולים עוזב, אחוז ניכר מההכנסות הולך אתו, ויכול להביא את העסק לקריסה. ההתלהבות שיש כאשר ברשותנו לקוח גדול עלולה להיות לרועץ. לכן עדיף ריבוי לקוחות קטנים שמכניסים הכנסה קבועה יחסית, אשר עליהם ניתן להוסיף לקוח גדול. כך אם הלקוח הגדול יעזוב או ידרוש דרישות רבות מדי, המערכת לא תפגע.

5. כמות טעויות מינימלית

עסקים קטנים מתקשים לעבוד בצורה שיטתית, אבל אם יוכלו לאמץ שיטות עבודה קבועות ולהנחיל תהליכי עבודה ריטואליים מספר הטעויות יצטמצם, וכך גם משאבי הזמן, העבודה והכסף. עסקים מצליחים עובדים בצורה מאורגנת ושיטתית, המסייעת להם להוריד את רף הטעויות מתחת לתקן.

ביונסה וקים קרדשיאן (צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images)
ביונסה וקים קרדשיאן. אתם לא כמוהן|צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images

6. הסלב

ישנם לא מעט בעלי עסקים שפתחו עסק חדש לאחר קריירה ארוכה והם בעלי ניסיון רב בתחומם. הם רואים עצמם סוג של "סלב" בברנז'ה המקצועית ומרשים לעצמם לתמחר גבוה את שירותיהם. זו טעות יסודית, כיוון שכשהם יוצאים לעולם העסקי , הם לא באמת מוכרים. מה שנותר מהתקופה לפני היציאה לעצמאות הוא רק הניסיון. את השם יש לבנות מחדש,  ולהתחיל בקטן.

7. צינור הכסף

צינור הכסף בעסק מורכב מכל התפקידים המסייעים לעסק לצמוח (שיווק, מכירות ופיתוח עסקי). בחברות גדולות תפקידים אלה מנוהלים על ידי אנשים נפרדים, המתמחים כל אחד בתחומו. לעומת זאת, בעסקים קטנים שלושת התפקידים מרוכזים בידי אדם אחד, ולא תמיד כל התפקידים הללו חזקים באותה המידה אצל אותו האדם. במצב כזה יטה בעל העסק להתנהל באזורי הנוחות המתאימים לו. כך למשל, אם נוח לו יותר להתנהל בעולם השיווק הוא יטה להתעסק בבניית חומרים שיווקיים וניהול אתר, ופרסום ופחות בפיתוח מוצרים חדשים ושווקים חדשים וכמובן להפך. מצב זה פוגע ביכולת העסק הקטן לצמוח. הפתרון הוא להיות מודע לכך ולתכנן את הזמן כך "שנכריח" את עצמנו לבצע פעולות שאנו פחות מרגישים נוח איתם אבל הן חשובות לפיתוח העסק, כיוון שבלי שילוב של כל המרכיבים של "צינור הכסף" (שיווק ממוקד, מכירות כזרוע הביצועית לאסטרטגיה השיווקית והעסקית ופיתוח עסקי האמון על פיתוח העסק)  יהיה קשה לצמוח.

הכותב הוא מנכ"ל ובעלים של Excellent - פיתוח עסקי לעסקים הקטנים