אמנם מחירי הדירות עלו בכל המדינה, אבל מי שקנו דירות בערי השפלה לפני עשור, נהנים היום מעלייה בערכן שגבוהה משמעותית מהממוצע הארצי.
בעוד העלייה הממוצעת הכלל ארצית בעשור האחרון במחירי הדירות (חדשות ויד-שנייה) עמדה בממוצע על כ—46.5% הרי שבערי השפלה המחירים עלו בממוצע ב-53% (בערי השרון, לשם השוואה, נרשמה עלייה ממוצעת של כ-36% בלבד). גם במחיר ממוצע של דירות חדשות מקבלן, חלה התייקרות בערי השפלה של כ-47.8% לעומת הממוצע הארצי של דירות חדשות שעמד על 37.7%.
הנתונים האלה עולים מסקירה מקיפה המתבססת על נתוני רשות המיסים ונתוני הלמ"ס של שמוליק כהן, שמאי מקרקעין ממשרד SK שמאות מקרקעין. הסקירה בדקה התייקרות כללית (דירות חדשות ויד שנייה) ודירות חדשות בנפרד בעשור שבין 2010 ל-2020.
שלוש הערים שרשמו את שיעור עליית המחירים הגבוהה ביותר בכלל הדירות בעשור האחרון מבין ערי השפלה הן רמלה, גדרה ורחובות – שהמחירים בהן עלו ב-79.2%, ב-75.8% וב-68.7% בהתאמה, בהשוואה לעלייה של 46.5% בכל הארץ. יבנה רשמה עלייה של כ-61% ולוד 51%.
במחירי דירות חדשות מובילה יבנה את ערי השפלה עם התייקרות של כ-84%; דירת 4 חדרים חדשה עלתה בעיר ב-2010 כ-1.250 מיליון שקלים, וב-2020 – 2.300 מיליון שקלים. רכישת דירה חדשה ברחובות התייקרה בכ-79.8%, בגדרה בכ-73.7% ובלוד בכ-64.5%.
העיר הכי גדולה רשמה את ההתייקרות הכי קטנה
עוד עולה מהסקירה, כי ממוצע מחירי יח"ד בנס ציונה (הן בכלל העסקאות והן בדירות חדשות) הוא היקר ביותר מבין כל ערי השפלה, בעוד שבלוד וברמלה המחיר הממוצע הינו הנמוך ביותר. ראשון לציון, העיר הגדולה בשפלה, הפתיעה עם התייקרות קטנה ביותר של דירות חדשות – 2.8% בלבד. בכלל הדירות הייתה התייקרות ממוצעת של כ-34%, מה שמעיד כי דירות יד שנייה בעיר התייקרו הרבה יותר.
במבט קדימה, השמאי שמוליק כהן מעריך כי "מגמת עליות המחירים והביקושים הערים ליח"ד בשפלה ימשיכו ויעלו בעיקר מפני שהן מציעות כיום ברובן איכות חיים גבוהה, נגישות תחבורתית מהפכנית שתבוא לידי ביטוי בקווי המטרו, והן עקב יוקר המחיה במטרופולין ת"א שלא מאפשר לרבים לרכוש בו דירה".
חנה שוורץ, סמנכ"לית שיווק ומכירות קבוצת אבני דרך, הבונה היום שכונה חדשה בלוד שצפויה לכלול 11,500 יחידות דיור, טוענת כי: "בשנים האחרונות ממצבת לוד את עצמה כעיר המהווה הזדמנות אטרקטיבית למגורים במרכז הארץ במחיר שפוי. העיר נהנית מהגירה חיובית, תופעה שלא הייתה במשך מספר שנים, והקהל מגוון. אפשר לראות שיש חיבור של כל המדדים החשובים למגורים - לצד הקמת מתחמי תעסוקה, התפתחות אזור תעשייה והתפתחות תעשייה פיננסית כתוצאה מהגירה של כל הבנקים הגדולים נבנים מוסדות קהילה, בתי ספר והאוכלוסייה מתחזקת. יש נגישות לצירים מרכזיים כדוגמת כביש 200 , לתחנות הרכבת והעיר מצויה במרחק של 15-20 דקות נסיעה בלבד מהצנטרום של מרכז ת"א.
בעשור האחרון עליית המחירים בלוד היתה גבוהה יותר מהמחיר הממוצע בארץ, מה שהופך אותה לאחת מהערים האטרקטיביות, ואנו צופים שפוטנציאל ההשבחה העתידי עדיין גבוה בהשוואה לערים הסמוכות בשפלה. ולכן, מי שרכש דירה בלוד עשה עסקה טובה מאוד.