בימים אלו, כשאי אפשר לקבל שירות פרונטלי בסניף הבנק, גדל משמעותית השימוש המקוון בהתנהלות הלקוחות מול הבנקים. לקוחות שנזקקים להלוואות משכנתא, לאחר שהתחייבו לתשלומים על דירה שרכשו טרם משבר הקורונה, נמצאים בבעיה גדולה מאחרים.
הבשורה לאותם לקוחות יכולה להגיע מפלטפורמות דיגיטליות למשכנתא, דוגמת Walty הישראלית, שבתוך חמש דקות שולחת את הנתונים שלכם לכל הבנקים, משווה בין כולם ומתמקחת, עד שהיא משיגה את ההצעה הטובה ביותר, וכל זה בלי שאתם יוצאים מהבית.
קשה לכם לדמיין את זה? גם אם היינו אומרים להורים שלנו (לפני 20 שנים) שהם יוכלו להעביר כספים בלחיצת כפתור בלי להגיע לבנק - הם היו צוחקים לנו בפנים. אבל היום הדברים האלה חלק משגרת החיים שלנו, ככה אנחנו מזמינים טיסות ומלונות, וככה גם ניקח משכנתא.
אבל האם ניתן לסמוך על טכנולוגיה בהחלטה משמעותית כמו משכנתא?
"נכון שמשכנתא היא מוצר פיננסי מורכב ביותר, אם לא המורכב שבהם, אבל אם יש היום יכולת בינה מלאכותית לזיהוי גידולים סרטניים, ועוד רגע תהיה לנו מכונית שנוסעת בעצמה ומביאה אותנו לעבודה בזמן שאנחנו משחקים בטלפון, אז למה שלא תהיה מהפכה בדרך שבה אנחנו לוקחים משכנתא?", אומר מייסד וסמנכ"ל טכנולוגיות Walty, דור פרבר.
"לידיעתכם - המהפכה כבר כאן. בקרוב רובנו נפסיק להתרוצץ מבנק לבנק עם ערימה של ניירת בשביל לעשות סקרי שוק מפרכים. נשב על הספה הנוחה בבית, נלחץ על כמה כפתורים במחשב והטכנולוגיה תרוץ במקומנו. היא תשלח את הפרטים שלנו לבנקים, תייצר זירה תחרותית בין כולם, ותשווה עבורנו הצעות כדי שנקבל את התנאים הטובים ביותר".
דיגיטלי, אבל לא רק
מחקר ענק של פירמת רו"ח העולמית PWC, בדק בקרב כ-1,600 אנשים, רגע אחרי לקיחת ההלוואה הגדולה, מה היה חסר להם בתהליך. המחקר מצא שהשוק משתוקק ליותר טכנולוגיה שתייעל את התהליך, אבל לצד הטכנולוגיה אנשים רוצים עדיין את הבן אדם שילווה אותם.
"למה? פשוט מאוד," אומר פרבר. "בהחלטות גדולות כמו משכנתא אנחנו רוצים את היד המכוונת ואת הליווי. אנחנו רוצים להיות בטוחים שלקחנו את ההחלטה הנכונה ושיש לידינו מומחה שמוודא שאנחנו לא עושים שגיאות. Walty קמה בדיוק כדי לענות על הצורך הזה. באמצעות טכנולוגיה Walty עושה streamline לכל תהליך המשכנתא - הופכת אותו לקל, מהיר ודיגיטלי - בלי ריצות בין בנקים, ובלי מו"מ ארוך ומייגע".
איך זה מתבצע בפועל? האלגוריתם של Walty, מבוסס למידת מכונה, יודע להשוות בין אלפי אנשים החולקים פרופיל פיננסי דומה. ככה Walty בוחרת לכל לווה את המסלולים האופטימליים עבורו ומציגה את הריביות הטובות ביותר שאנשים דומים לו קיבלו לאחרונה מהבנקים (חכמת ההמונים) – "כל זה בתוך 2 שניות," מציין פרבר.
אחרי בניית התמהיל Walty שולחת את הנתונים לבנקים כדי שיתחרו ביניהם על הריביות. החברה מחוברת לכל הבנקים בישראל ובכך יוצרת זירה תחרותית רחבה, מה שעוזר לקבל הצעות טובות יותר בזמן קצר יותר.
"לצד הטכנולוגיה החכמה, הלקוחות של Walty מקבלים ליווי אישי מיועץ משכנתאות מנוסה, היועץ מלווה אותם בכל התהליך ומוודא שההצעה שתתקבל היא אכן הטובה ביותר עבורם," מדגיש פרבר.
Walty נוסדה במאי 2018 על ידי האחים פרבר (עידן ודור) וצח ברקי. החברה השלימה סבב גיוס משמעותי בפברואר 2020 וכעת מתכוונת להגדיל את היקף הפעילות שלה בישראל. מרגע השקת המוצר ועד היום נלקחו באמצעות Walty כ- 500 תיקי משכנתא.
עוקבים אחרי הדוד סם
סמנכ“ל טכנולוגיות Walty מפרט: ״מומחים טוענים שתחום הפיננסים בארה"ב מקדים את ישראל בעשור אחד לפחות; שניה לפני התלונות חשוב להבין, מדובר ביתרון יחסי אדיר! שכן, יש בידינו הזדמנות ללמוד מטעויות העבר שכבר נעשו בשוק אחר ולפתח מוצר המותאם בצורה מדויקת לשוק הישראלי.
יותר דיגיטלי. בין השנים 2010 ל- 2016 קרתה מהפכה של ממש בשוק המשכנתאות האמריקאי - 40% מהלווים עזבו את הבנקים השמרניים לטובת שחקנים דיגיטליים חדשים שנתנו חווית שירות טובה ומהירה יותר.
מנצחים גם במשכנתא. בשנת 2016 QuickenLoans השכילו להיות ה- Lender הגדול הראשון שמשיק בנק משכנתאות דיגיטלי בשם Rocket Mortgage. שנתיים לאחר מכן QuickenLoans עקפה את 5 הבנקים הגדולים בהיקף המשכנתאות והפכה להיות השחקן הכי משמעותי בשוק.
98% מהלקוחות של QuickenLoans עושים שימוש ב- Rocket Mortgage כדי לקחת משכנתא.
Rocket mortgage מאפשרת ללקוח לקבל אישור משכנתא תוך 3 דקות, כאשר כל מה שהלקוח צריך זה הטלפון הנייד שלו.
יותר מהיר: מחקר מטעם הבנק הפדרלי של ניו יורק מצא שתהליך לקיחת משכנתא באמצעות חברות טכנולוגיות קצר יותר ב- 50% מתהליך לקיחת משכנתא בבנק מסורתי.
יותר נעים: מחקר עולמי של PWC מצא קשר חיובי בין טכנולוגיה בתחום המשכנתאות לבין שביעות רצון של הלווים. בנוסף הם מצאו קשר חיובי בין שביעות הרצון לבין הנכונות לרכוש שירותים פיננסים נוספים. כלומר יש קשר חיובי מובהק בין טכנולוגיה בתחום המשכנתאות לבין ה- Life time value של הלקוח.
"משבר הקורונה ״הרגיל״ את הציבור לדיגיטציה ולפעולות מרחוק – שיחות בזום, קשר עם הבנק באפליקציה ועוד, אבל למה לעצור כאן? כבר היום Walty מאפשרת תהליך דיגיטלי מלא גם בתחום המשכנתאות, רק שבמקום לייצא את הטכנולוגיה לשווקים אחרים, Walty החליטה שהגיע הזמן שהסנדלר יפסיק ללכת יחף", מסכם פרבר.
רוצים להוציא את המשכנתא המשתלמת ביותר? לחצו כאן