נתניה הינה עיר ותיקה השוכנת לאורך מישור החוף, היא הוקמה בסוף שנות ה-20 של המאה הקודמת על החולות של אזור השרון – וצמחה כיישוב חקלאי שהתבסס בחלקו על הפרדסים באזור. לאחר קום המדינה, בדצמבר 1948 הפכה נתניה לראשונה שהוכרזה כעיר באופן רשמי. בשל מיקומה לאורך חוף הים התיכון, הפכה נתניה ליעד תיירותי מבוקש, ולא מעט מלונות נבנו בה עוד בעשור הראשון להקמתה.
לאורך השנים העיר נתניה משכה אליה מספר גלי הגירה – החל ממתיישבים יוצאי תימן בשנות ה-30, ועד לעולים רבים ממזרח אירופה, שהגיעו אליה במסגרת העלייה החמישית. בשנות ה-90 השתקעו בעיר עשרות אלפי עולים ממדינות ברית המועצות לשעבר ומאתיופיה, ובשנות האלפיים היא הפכה ליעד המועדף על עולים מצרפת.
קריית נורדאו היא אחת השכונות הוותיקות ביותר בנתניה, אשר הוקמה בשנות ה-50 של המאה הקודמת, עת הוקמו מדרום לעיר 400 צריפי בטון. בשנות ה-60 הורחבה השכונה בכ-600 דירות נוספות, ובשנות ה-70 הוקמו בה עוד אלפי דירות.
בשכונה יש בתי ספר יסודי, חטיבות ביניים ותיכון, וכן קן של הנוער העובד והלומד, וסניפים של בני עקיבא ותנועת אריאל. כמו כן יש בשכונה מתנ"ס ומועדוני נוער.
בניה
לפי טל קופל, מנכ"ל madlan, הבנייה בשכונת קריית נורדאו היא שילוב של בתים פרטיים ומבני רכבת חד-קומתיים, מבני שיכון בני מספר קומות שנבנו בשנות ה-60 וה-70 לצד מספר בנייני קומות גבוהים וחדשים יותר. בשל גילם המופלג של מרבית הבניינים בשכונה, רובה מיועדת להתחדשות עירונית. מספר מועט של פרויקטים של תמ"א 38 כבר יצא לפועל בגבולות השכונה, אך מרבית ההתחדשות עוד לפניה – וצפויה לקרות בעשורים הקרובים.
תוכניות שאושרו:
תוכנית פינוי בינוי שאושרה בשנה שעברה כוללת תוכנית מתארית שמגדירה מסגרת להתחדשות עירונית בשכונה, עם תוספת מתוכננת של כ-5,500 דירות במספר מתחמים.
תוכנית מתחם שניאור N אושרה ב-2022, וכוללת פינוי 128 דירות ב-8 מבני שיכון, והקמת 512 דירות במגדלים בני 23 קומות, וכן מבנה מסחר ותעסוקה בן 5 קומות. שלב א' עם כמחצית מהדירות צפוי לצאת לביצוע ב-2023 ולהימשך עד 2027, ושלב ב' עם יתרת הדירות צפוי לצאת לביצוע ב-2027 ולהסתיים ב-2028.
תוכנית מתחם קצנלסון אושרה השנה, וכוללת תיאור: פינוי 96 דירות במבני שיכון, והקמת 384 דירות ב-2 מגדלים בני כ-35 קומות, ושני מבנים בני כ-10 קומות, מעל חזית מסחרית וגני ילדים. הפרויקט צפוי לצאת לביצוע ב-2025, ולהסתיים ב-2029
תוכנית מתחם נורדאו אושרה ב-2022, ובמסגרתה יפונו 138 דירות ב-7 מבני רכבת, והקמת של 553 דירות ב-4 מבנים בני 9 קומות מעל קומה מסחרית, ו-3 מגדלים בני 36 קומות. תחילת בנייה 2024, סיום בנייה 2028
תוכנית פינוי בינוי נוספת שאושרה בשנת 2019 היא במתחם ש"י עגנון ,וכוללת פינוי 208 דירות במבני רכבת, והקמת של 872 דירות במגדלים. עבודות שלב א' עם כמחצית מהדירות החלו ב-2023 וצפויות להסתיים ב-2026. שלב ב' עם יתרת הדירות צפוי לצאת לביצוע ב-2025 ולהימשך עד 2028 (הערכה).
תוכניות בשלבי תכנון:
התוכנית מתחם יאנוש קורצ'אק נמצאת כרגע בשלבי תכנון, וכוללת פינוי של 256 דירות במבני שיכון ישנים בדרום השכונה, והקמת כ-973 דירות חדשות. הצפי לתחילת בנייה הוא בשנת 2027, סיום בנייה 2035 (הערכה).
גם התוכנית במתחם לבון רוטנברג נמצאת כרגע בשלבי תכנון, וכוללת פינוי 96 דירות במבני שיכון, והקמת 365 דירות חדשות. הצפי לתחילת בנייה הוא בשנת 2025, סיום בנייה 2029.
מתחם שניאור M נמצא בהליך אישור, והתוכנית הופקדה להתנגדויות 07/2023. במסגרת התוכנית יפונו 168 דירות, והקמת 672 דירות חדשות ב-4 מגדלים בני כ-27 קומות, 3 מבנים בני 10 קומות ו-2 מבנים בני 14 קומות, וכן 3 מבני ציבור. תחילת עבודות מיועדות לשנת 2027, סיום עבודות 2031 (הערכה).
מחירים
בעשור האחרון עלו המחירים הממוצעים בשכונה בכ-112 אחוזים לדירת יד שניה. בנוסף, בעשור האחרון עלו המחירים הממוצעים למ"ר בשכונה בכ-137 אחוזים, וזאת בהשוואה לעלייה של כ-95 אחוזים ברמה העירונית, עלייה של כ-89 אחוזים במחוז מרכז, וכ-63 אחוזים בישראל.
דמוגרפיה
מבחינה דמוגרפית, אוכלוסיית השכונה מצטמצמת ואיבדה כאחוז בין השנים 2008-2018. מספר הילדים בשכונה צנח בכ-13 אחוזים באותה התקופה, מספר הצעירים (20-39) איבד כאחוז אחד, ומספר בני הגיל השלישי (60+) צמח בכ-30 אחוזים. אוכלוסיית הילדים בשכונה עומדת על כ-27 אחוזים, אוכלוסיית גיל הזהב הינה כ-22 אחוזים, ובאופן כללי אוכלוסיית השכונה הצטמצמה בכ-1.1 אחוזים בין השנים 2008-2018.
תחבורה
רכבת
תחנות הרכבת "ספיר" ו"בית יהושע" רחוקות מהשכונה, וההגעה אליהן אורכת כ-10 דקות ברכב, וכ-15 דקות באוטובוס.
אוטובוסים
בשכונה עוברים קווי אוטובוס רבים למגוון יעדים בעיר ובאזור, וכן מספר קווים בתדירות גבוהה לתל אביב.