על רקע מבצעי סוף השנה ובמלאת שנה לרפורמת הניידות של מספרי הטלפון, בדק "גלובס" מה מציעות פלאפון, סלקום, אורנג' ומירס ללקוחות שרוצים לעבור (עם המספר שלהם) לחברה מתחרה. ההצעות נבדקו במתכונת של לקוח סמוי מול מוקדי השירות הטלפוני, כאשר לנציגי השירות הוצגו שני פרופילים של לקוחות - האחד כזה שמדבר כ-200 דקות שיחה בחודש ושולח כ-50 הודעות טקסט, והשני לקוח המשוחח כ-300 דקות שיחה בחודש ושולח כ-100 הודעות טקסט. על סמך ההצעות, בדקנו כמה ישלם כל לקוח בכל חברה כל חודש. במקרים בהם נמסרו מספר מסלולים, בחרנו את הזול.
ההשוואה כללה את ארבע חברות הסלולר, אף שנתח השוק של מירס קטן משמעותית משל המתחרות ועומד על כ-5%, מרביתו ללקוחות עסקיים. הסיבות לנתח שוק זה מגוונות, ונובעות בין היתר מהטכנולוגיה של הרשת ושימוש במכשירי ה"ווקי-טוקי" שרלוונטיים פחות ללקוחות פרטיים. עם זאת, היא שולבה בהשוואה בשל העובדה שבפרסומיה היא פונה ללקוחות פרטיים ומציעה חבילות למי שינייד את מספרו אליה.
בשורה התחתונה, על סמך הנחות היסוד שנבדקו, התשלום החודשי בשלוש החברות הגדולות יחסית דומה עם יתרון קל לפלאפון - כ-160 שקל עבור 200 דקות שיחה ומשלוח 50 הודעות. המתניידים למירס ישלמו כ-125 שקל.
עבור 300 דקות שיחה ו-100 הודעות טקסט הפערים היו גדולים יותר: פלאפון עם 184 שקל בחודש, סלקום באמצע עם חשבונית משוערת של 222 שקל, ואורנג' היקרה, עם חשבונית של כ-238 שקל. גם הפעם מירס היא הזולה: כ-180 שקל.
אמנם אנשי המכירות היו אדיבים, וביררו את הקווים המאפיינים אותנו כצרכנים, אבל בשורה התחתונה, נותרנו עם הצעות מעורפלות. כל שלוש החברות הגדולות מציעות מסלולים מורכבים שלא תמיד מאפשרים ללקוח להבין כמה ישלם בסוף החודש, ויוצרים מצב כמעט בלתי אפשרי להשוואה.
במסגרת המסלולים שהוצעו, כל ארבע החברות דורשות התחייבות ל-18 חודשים, כאשר קנסות היציאה מגיעים גם ל-1,000 שקל, כדי שהניוד לא יהיה כל כך פשוט.
כולן מציעות הטבות למתניידים, המתבטאות בזיכויים כספיים הגדלים ביחס ישר לגובה החשבונית, ובזיכוי על עלות המכשיר. בפלאפון מציעים, לצד זיכוי בסך 20 שקל למתנייד, גם זיכוי למכשיר עתידי, בהתאם לשדרוג טכנולוגיית הרשת.
בעוד שהמסלולים שהוצעו באורנג' ובפלאפון מסתמכים על תשלום חודשי קבוע עם בנק דקות (ובאורנג' גם בנק הודעות טקסט), בסלקום החשבונית בנויה מתשלום קבוע, שעליו מתווספות עלויות השיחות - חלקן בתעריף מוזל וחלקן בתעריף רגיל.
מירס מציעה חשבונית לא מתחכמת: תשלום קבוע, עלות קבועה לשיחות וחבילות הודעות טקסט לפי הצורך.
כאמור, שני פרופילים הורכבו לצורך הבדיקה: הראשון של 200 דקות שיחה ו-50 הודעות טקסט, עם מכשיר דור 3 בחיוב מינימאלי, והשני של 300 דקות שיחה ו-100 הודעות טקסט.
במקרה הראשון הפערים בין לקוחות החברות הגדולות קטנים, כאשר פלאפון זולה מאורנג' ומסלקום, ולקוחותיה ישלמו 157 שקל. מסלול דקות קבוע של 139 שקל בחודש מעניק אמנם מספר גדול מהדקות שביקשנו לבדוק, אולם זה המסלול שהוצע כמשתלם עבור 200 דקות שיחה חודשיות. בסלקום ובאורנג' החשבוניות כמעט זהות: 163 ו-169 שקל בהתאמה. לקוחות מירס ישלמו את המחיר הנמוך, עם חשבונית משוערת בסך כ-125 שקל.
במקרה השני - 300 דקות שיחה בחודש ומשלוח של 100 הודעות טקסט - בנק הדקות של פלאפון הוכיח עצמו כמשתלם, והיא הזולה מבין שלוש החברות הגדולות, עם כ-184 שקל.אחריה סלקום עם 222 שקל, והיקרה, לפי התעריפים שנמסרו במוקד, היא אורנג', עם 238 שקל. גם כאן לקוחות מירס ישלמו את החשבון הנמוך מבין ארבע החברות: כ-180 שקל.
סלקום
* מסלול מוצע - פשוט חברים: שיחות ל-5 יעדים ב-30 אג' לדקה ו-60 אג' לדקת שיחה לשאר היעדים (נייחים או ניידים). עלות הודעת טקסט: 49 אג' (חבילות הודעות מתחילות מ-200 הודעות חודשיות, בעלות של 50 שקל). התשלומים הקבועים כוללים 29.80 שקל ומינימום של ביצוע שיחות בשווי 15 שקל ל-18 חודשים. נטישת המסלול תחויב בהתאם ליתרת תשלומי המינימום לפי החודשים שנותרו.
*הטבה למתנייד: החזר בסך 5 שקלים בחודש, שיתפח ל-20 שקל עם ביצוע שיחות ב-100 שקל, ל-30 שקל על שיחות ב-200 שקל ול-40 שקל על 300 שקל ויותר.
*מכשיר: w595 של סוני אריקסון או נוקיה 6600 או 6500, שמחירם הרגיל הוא 45 שקל בחודש, יעלו 5 שקלים, למדברים בזמן אוויר שמעל 149 שקל בחודש. בנוסף, תשלום קבוע של 23.90 שקל בחודש לכל מכשירי הדור השלישי עבור חבילת גלישה בנפח 100MB או זיכוי על שיחות וידיאו. אם לא רוכשים מכשיר, יש לשלם 99 שקל עבור סים חדש.
פלאפון
* מסלול מוצע - משדרגים פעמיים: תשלום קבוע של 162 שקל ל-18 חודשים המכסה חבילת גלישה חודשית, 225 דקות שיחה (65 אג' עלות דקת שיחה מעבר) ו-100 דקות שיחה ל-3 יעדים בפלאפון. 48 אגורות ל-SMS. חבילת 50 הודעות: 14.90 שקל לחודש (כ-30 אג' להודעה), חבילה משולבת ב-17.90 שקל תקנה תעריף מוזל: 24 אג' להודעת טקסט. קנס היציאה: 990 ש' בנוסף להחזר היתרה על המכשיר הנרכש.
*מכשיר: המתניידים לא יכולים להביא עימם מכשיר מהמתחרות, כך שיש לרכוש מכשיר מתאים כמו סמסונג U550 שמחירו כ-20 שקל בחודש (במקום 50-60 שקל) , ל-36 חודשים. מצטרפים חדשים שביצעו ניוד, מקבלים זיכוי מלא עם ביצוע שיחות מ-149 שקל ויותר בחודש. מכשירים מסוימים ניתנים ללא תשלום.
*הטבה למתנייד: לצד זיכוי של 20 שקל בחשבונית של 149 שקל ויותר, שובר זיכוי בסך 1,430 שקל אותו ניתן לממש לשדרוג נוסף כעבור 9-15 חודשים. זאת משום שפלאפון תחל פריסה הדרגתית לטכנולוגיית ה-HSPA ובמילים אחרות מכשירים עם כרטיסי סים, והמכשיר החדש יהיה מותאם לטכנולוגיה המתקדמת. קבלת המכשיר הזה (כנגד החזרת הקודם) אינה מותנית בהתחייבות, אלא בהמשך לתנאי התוכנית. כרגע אין פירוט על המכשירים העתידיים להוציא העובדה שחלקם יהיו של נוקיה או סוני אריקסון.
אורנג'
* מסלול מוצע: 189 שקל תשלום חודשי קבוע הכולל 200 דקות שיחה (69 אג' לדקה מעבר לכך) ו-100 הודעות טקסט (52 אג' להודעה נוספת), חבילת גלישה ומכשיר דור שלישי לבחירה מתוך כמה מכשירים. במידה ומתבצע ניוד ללא רכישת מכשיר, יש להוסיף 99 שקל עבור כרטיס סים.
*מכשיר: מכשירים מתקדמים יותר הוצעו במחירי מבצע, כך למשל מ-200 שקל לנוקיה 5600, ועד 670 שקל למכשירים מתקדמים דוגמת סמסונג טאצ'. משך ההתחייבות: 18 חודשים, קנס היציאה הוא החזר תשלום עבור המכשיר - לפי תעריף רגיל ולא תעריף המבצע. במסירת מכשיר סלולרי משומש, החזרים בהתאם לגובה חשבונית.
מירס
* מסלול מוצע: עלות קבועה של כ-30 שקל לחודש הכוללת תעריף של 45 אג' לכל היעדים ו-1,000 דקות שיחה ב-0 אג' ברשת מירס. עלות הודעת טקסט: 33 אג' או בחבילות: 50 הודעות ב-10 שקלים (20 אג' להודעה), 75 הודעות ב-13 שקל (וכו'. ההתחייבות במסלול היא ל-18 חודשים שקנס יציאה נקבע בהתאם למועד הנטישה, ומגיע, לדברי המוקדן ל-1,000 שקל במקרים קיצוניים.
*הטבה למתנייד: 20 שקל החזר בתקופת ההתחייבות.
* מכשיר: הניוד כרוך ברכישת מכשיר שמתאים לרשת. כל המכשירים של מוטורולה בטווח מחירים של 15-64 שקל לחודש. גם כאן פועלת שיטת החזר כספית בהתאם למספר הדקות שדיברנו בחודש.
*מבצעים עדכניים נוספים: למצטרפים מהמגזר החרדי, שמשמעות הדבר שימוש במכשירים "כשרים" ללא גישה לאינטרנט ובאישור ועדת הרבנים לענייני תקשורת, מבצעי החזרים על דמי הליסינג בביצוע שיחות של 49-79 שקל בחודש, לפי מסלול ובהתאם למספר המכשירים הנרכש.
385 אלף מתניידים בסלולר
רפורמת ניידות המספרים החלה בדצמבר 2007. מנתוני משרד התקשורת כ-606,000 לקוחות ביצעו ניוד במהלך השנה החולפת, מתוכם כ-383,000 בענף הטלפון נייד וכ-220,000 שביצעו ניוד מול חברת הטלפון הנייחת.
במשרד התקשורת, גאים על המהלך ומדגישים כי ניידות מספרים הפכה לעובדה מוגמרת בישראל, ולחלק מהזכויות הבסיסיות של כל מנוי טלפוניה - תוך דגש על התחום הנייח, בו החלפת המספר "ההיסטורי" היווה חסם משמעותי. בנוסף מדגישים כי כיום הניידות פועלת כשורה, ללא תקלות מיוחדות, ובכך עיקר חשיבותה.
מה כדאי לבדוק לפני שמתניידים? בעיקר את קנס היציאה. בנוסף, אם רכשתם מהחברה מכשיר סלולרי תצטרכו קרוב לוודאי להשלים את יתרת התשלומים, הפרוסה בדרך-כלל ל-36 חודשים.
חשוב לדעת שמתכונת בנק דקות בתשלום קבוע טומנת בחובה חסרון הבא לידי ביטוי למשל בחודשים בהם אתם ממעטים לדבר (עקב נסיעה לחו"ל, מחלה וכד'), אלא אם מתאפשר שינוי המסלול בהתאם לנסיבות - מה שמומלץ לבדוק מראש.