למרות החששות ממיתון, הארנונה תזנק בינואר ב-4.57%. כך עולה ממכתב ששלח השבוע רני פינצי, מנהל המינהל לשלטון מקומי במשרד הפנים.
מדובר בעלייה השנתית הגבוהה ביותר מאז שנת 2000 (4.8%). ההתייקרות בשנת 2009 תתבצע בהתאם למנגנון אוטומטי של עדכון הארנונה הקבוע כיום בחוק ההסדרים ואינו מאפשר לחצים להעלאה גדולה יותר של הארנונה, בעיקר מצד רשויות מקומיות חלשות יותר ובעלות גירעון גדול בקופתן.
ההתייקרות המשמעותית ב-2009 בשיעור הארנונה, למרות המשבר הכלכלי הנוכחי, צפויה לעורר תרעומת רבה בקרב בעלי העסקים והמשרדים שגם כך מצויים בחוסר ודאות ניכר.
המנגנון קובע עדכון של הארנונה בגובה 80% מהסכום המתקבל מחיבור של מחצית שיעור עדכון מדד המחירים לצרכן ומחצית שיעור עדכון מדד השכר הציבורי.
בין 20 באוקטובר 2007 ובין 20 באוקטובר 2008 עלה מדד המחירים לצרכן ב-5.52% ומדד השכר הציבורי ב-5.9%. הכפלת מחצית מהתייקרויות אלה ב-80% מביאה לעלייה מתוכננת של 4.57% בארנונה ב-2009 לעומת 2008, למרות שההודעה על כך תופסת את המשק במצב רגיש ובעייתי.
עו"ד דפנה תמיר ממשרד עוה"ד יגנס-טויסר-בירן ושות', מומחית בתחום המשפט המוניציפאלי ולשעבר יועצת משפטית חיצונית של עיריית רעננה, מציינת כי התייקרות של 4.57% משמעותה למשל במרכז העיר תל אביב כי בניין מגורים ממוצע המשלם כיום כ-37.5 שקל למ"ר, ישלם אחרי ההעלאה כ-39.2 שקל למ"ר. בניין ממוצע שאינו למגורים במרכז העיר משלם כיום כ-208.5 שקל למ"ר וב-2009 ישלם כ-218 שקל למ"ר, כלומר על משרד של כ-100 מ"ר תחול תוספת של כ-1,000 שקל.
תמיר מדגישה כי "ההעלאה היא אוטומטית ונעשית בחקיקה ראשית של הכנסת ולא בחקיקה משנית או בחקיקת עזר של הרשויות המקומיות, כן שאין להן שיקול דעת בעניין". לדברי תמיר, השינוי יחול במידה שווה על תעריפי הארנונה השונים - מסחר ומגורים כאחד. "זו בהחלט עלייה משמעותית וייתכן שיהיו אנשים ועסקים שייפגעו מזה, מאידך, אם הארנונה לא תעלה גם העיריות, שכמובן אין להן כיס עמוק ובלתי מוגבל עלולות להיפגע וגירעונן עלול לצמוח", מציינת תמיר.