פלייסטיישן (תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2)
צמיחה מרשימה של יותר מ-25% במכירות המשחקים בארה"ב|תמונת AVI: חדשות1 ערוץ 2

תעשיית המשחקים העולמית ממשיכה להתרחב. גם השנה, למרות המשבר הכלכלי, אנחנו צפויים לראות צמיחה מרשימה של יותר מ-25% במכירות המשחקים בארה"ב. נתוני חודש נובמבר, באופן מסורתי החודש החזק ביותר בשנה בזכות בהלת המכירות של "יום שישי השחור", יפורסמו בעוד מספר ימים, אך כבר עתה מסתמן שבניגוד לציפיות המוקדמות, מכירות המשחקים שברו שיאים.
מיקרוסופט הכריזה שסוף השבוע של "יום שישי השחור" היה הטוב ביותר אי-פעם למכירות ה-Xbox 360, עם זינוק של 25% לעומת השנה שעברה; נינטנדו מסרה שבמהלך שבוע אחד נמכרו לא פחות מ-800 אלף מכשירי Wii, פי שניים מהשבוע המקביל אשתקד; והאנליסט המוביל של תעשיית המשחקים, מייקל פכטר מ-Wedbush Morgan צופה שנתוני נובמבר יראו מכירות של 1.4 מיליון יחידות ,Wii 800 אלף יחידות Xbox 360, ו-400 אלף יחידות פלייסטיישן 3.

כיצד מצליחה תעשיית המשחקים להתמודד עם המיתון, ולא רק לשמור על כוחה אלא אפילו לצמוח? סאטורו איווטה, נשיא נינטנדו, התייחס לשאלה זו והסביר שבניגוד לאופציות בידור אחרות - כגון טיולים, סרטי קולנוע, בילוי במועדון או מסעדה - משחקי מחשב הם מוצר ששומר על ערכו הבידורי לאורך זמן ואינו חד-פעמי. משחקים מספקים הנאה ארוכת טווח בהוצאה נמוכה יחסית, ועל כן, טוען איווטה, הציבור מעדיף משחקי וידיאו כאמצעי בידור בזמנים לחוצים.

הסבר נוסף אפשר למצוא בסקר חדש שפורסם השבוע ונערך על-ידי מכון המחקר Pew בוושינגטון. אחרי שסקר קודם מצא כי 97% מבני הנוער בגילאי 12-17 משחקים במחשב או בקונסולה, הסקר הנוכחי מגלה שגם רוב בני 18 ומעלה (53%) הולכים ונכבשים על-ידי משחקי המחשב, וכחמישית מהם משחקים על בסיס יומיומי.

אפילו בשכבת הגיל של בני 50-64 האחוזים גבוהים: 40% משחקים במחשב, וגם בקרב פנסיונרים בגיל 65 ומעלה מתברר שאחד מכל חמישה משחק במחשב, כאשר שליש מאלו משחקים מדי יום. הנתונים הללו משלימים את הנתונים הכלכליים ומדגימים יותר מכל את השינוי העצום שהתרחש בשנים האחרונות בתחום המשחקים, שהפכו מעיסוק של ילדים ובני-נוער לבידור המוני שפונה לכל שכבות הגיל באוכלוסייה. מעניין לציין שהסקר מצא שאין הבדלים משמעותיים בין נשים וגברים, ושגם מחצית מהנשים משחקות במחשב, בניגוד לסטיגמה המקובלת.

בקצב הנוכחי, תעשיית המשחקים - שכבר עקפה מבחינה כלכלית את תעשיית המוזיקה - תאיים גם על ההגמוניה של תעשיות הקולנוע והטלוויזיה. אין זה פלא שהחודש החליטה רשת נשיונל ג'יאוגרפיק לפתוח מחלקה חדשה, לצד מחלקות המגזין המודפס, הטלוויזיה והקולנוע, שתתרכז בפיתוח ובהפקה של משחקי מחשב לכל המשפחה. המשחקים הראשונים שלהם, "קברו האבוד של הורדוס", "נשיונל ג'יאוגרפיק: פנדה" ו"נשיונל ג'יאוגרפיק: אפריקה" מדגימים את הכיוון החדש - משחקים עם ערך מוסף חינוכי, היסטורי ואקולוגי. המשחקים הללו מיועדים לקהל הרחב, קהל שרק בשנים האחרונות הצטרף לתחום המשחקים.

* הכותב הוא העורך הראשי באתר המשחקים הישראלי Vgames.co.il