דלק, עזה (צילום: אור גץ, חדשות)
המשבר הביא עד כה לירידה של כ- 28% במחירי הדלק בארץ|צילום: אור גץ, חדשות

בשורה לציבור הנהגים: מגמת ההוזלה במחירי הדלקים נמשכת, והחל מהיום בחצות ירדו מחירי הדלק בשיעור חד של כ-9%. מחירו של ליטר בנזין מסוג 95 אוקטן בתדלוק בשירות עצמי יעמוד על 5 שקל, לעומת 5.49. עד כה ליטר בנזין מסוג 96 אוקטן יעלה 5.01 שקל לעומת 5.49 שקל עד כה.
בתדלוק בשירות מלא תיגבה עמלה של כ-13 אג' לליטר. גם במוצרי הדלק שאינם בפיקוח צפויה ירידה במחיר הסיטונאי (שער בז"ן): הסולר לתחבורה יוזל בשיעור של כ-11.4% ואילו המזוט לחברת החשמל ולתעשייה יוזל בשיעור חד של כ-29%.

הסיבה לירידה החדה במחירי הדלקים היא המשך ההיחלשות במחירי הנפט בעולם שירדו לרמה של כ-50 דולר לחבית בלבד, זאת על אף כוונת יצרניות הנפט לקצץ בתפוקה. היחלשות הנפט נובעת גם מציפייה לירידה חדה בביקושים על רקע ההחרפה במשבר העולמי וצפייה לכניסת מדינות נוספות מלבד ארה"ב למיתון.

המשבר הביא עד כה לירידה של כ- 28% במחירי הדלק בארץ מכ-7.01 שקלים בחודש יולי האחרון ל-5 שקלים כיום - הוזלה של 2 שקלים לליטר.

בתוך כך, החל מסוף חודש דצמבר ישראל תיישר קו עם מדינות מערב אירופה ותשתמש בדלקים איכותיים יותר לסביבה. בסוף השבוע האחרון, חתמו שר התשתיות, בנימין בן אליעזר ושר האוצר, רוני בראון, על הצו המורה על מעבר כל משק הדלק בישראל לשימוש בדלקים מתקן "יורו 5", וזאת בהתאם לתקן האירופאי. דלקים בתקן יורו 5 הם בעלי פליטת גופרית מופחתת.

בהתאם לצו, החל מה-15 לדצמבר יחויבו בתי הזיקוק ויבואני הדלק, לספק דלקים לתחבורה בתקן זה בלבד. החל מה-1 בינואר 2009, כל תחנות התדלוק בארץ ימכרו דלקים לתחבורה בתקן זה בלבד. ממשרד התשתיות נמסר כי מחיר הבנזין בפיקוח ייקבע החודש כממוצע של ציטוטי מחירי הבנזין בשני התקנים - הישן והחדש.

שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, אמר כי "ליישום התקינה האירופאית והמעבר לדלקים נקיים יותר, יש חשיבות גדולה מאוד לתושבי ישראל. אנו צופים כי המעבר לדלק בתקן המתקדם יביא לירידה משמעותית בזיהום האוויר, במיוחד במרכזי הערים".