אחרי שלושה חודשים של המתנה, קבינט הקורונה אישר את חזרת פעילות הרכבת ב-22 ביוני. מספר הנוסעים ברכבת אחת יוגבל ל-500 ורכישת מקום ישיבה תיעשה מראש בהזמנת שובר באופן מקוון.
לא כול התחנות חוזרות בשלב זה לפעילות. התחנות שתישארנה סגורות הן: נתב"ג, רעננה מערב ודרום, הוד השרון סוקולוב, כפ"ס נורדאו, ירושלים מלחה וירושלים גן החיות התנ"כי. גם תדירות הרכבות עדיין לא תחזור לזו של ימי השגרה.
מבחינת לא מעט נוסעים, הרכבת חזרה עם הרבה סימני שאלה ותנאים בעייתיים. אלה השאלות הבוערות והתשובות, או נסיונות ההסבר של רכבת ישראל
איך מזמינים שובר לרכבת?
כל מי שמבקש לנסוע ברכבת, יזמין שובר נסיעה החל מ־48 לפני מועד הנסיעה כל נוסע יכול להנפיק שובר אחד בלבד לרכבת הרצויה. משפחות ינפיקו שובר לכל נוסע. כל נוסע מגיל שנתיים חייב בשובר כניסה לרכבת.
איך עושים זאת? זה ההסבר המפורט של הרכבת לתהליך:
מה הפתרונות למי שמתקשה עם המערכת?
ברכבת מציינים שפרט להזמנה באתר האינטרנט של הרכבת או באפליקציה, לרשות הנוסעים עומדים שני אמצעים נוספים:
מוקד השירות הטלפוני במספר *5770.
עמדות הנפקה שייפרסו במרבית התחנות מרכזיות.
השובר יונפק לפי מספר זהות ויכלול ברקוד אותו יש להדפיס או להציג על מסך הטלפון עם ההגעה לתחנות.
האם זה יספיק? השוברים לכרטיסים אוזלים במהירות ונוסעים שמבקשים להשתמש באמצעים שדורשים השקעת זמן יימצאו את עצמם אחרונים בתור.
האם אפשר לבטל הזמנת שובר או לשנות אותו לאחר ההזמנה?
מדובר באחת הסוגיות הכואבות ביותר עבור הנוסעים. מי שטועה בהזמנה, מגלה שאין אפשרות תיקון.
"טעיתי בשעה של הרכבת ומתברר שאי אפשר להזמין שובר אחר לשעה אחרת. אין אופציית ביטול. איך לא חשבו על זה", זעם ליאור נצר, בפוסט שהעלה לדף הפייסבוק: "נוסעי רכבת ישראל", "צלצלתי למוקד ואמרו שאכן אי אפשר לבטל. שאני צריך לחכות למחר ורק אז להזמין שובר חדש בתקווה שלא יתפסו לי את כל המקומות עד מחר".
בשלב זה ברכבת לא מציעים פתרון פשוט לבעיה הזו. הנפקת השובר תתאפשר עד 48 שעות ממועד הנסיעה. ניתן להנפיק שובר כניסה אחת לשעה. בשלב זה שינוי/ביטול השובר יתאפשר רק דרך מוקד שירות הלקוחות בטלפון 5770*
למה לא ניתן לרכוש שובר לנסיעה הלוך/חזור באפליקציה?
ברכבת מסבירים שניתן להזמין נסיעת הלוך ושוב באמצעות הזמנה נפרדת של שוברים (בפער של שעה ומעלה בין הזמנות השוברים).
בשל הנחיות משרד הבריאות על ריחוק פיזי ברכבת, בשלב זה יש צורך בתכנון מראש של מסלול הנסיעה והזמנה פרטנית של שובר לכל נסיעה.
מה קורה אם פספסתי את הרכבת המצוינת בשובר ואני צריך לקחת רכבת מאוחרת יותר?
גם כאן מדובר בנקודה כואבת לנוסעים. תכנון מדויק מדי של הזמנים במדינה שבה התחבורה הציבורית לא נודעת בדיוק שלה, עלול להסתיים ביום מבוזבז.
גם כאן, ברכבת לא מציעים הרבה בשורות: "נוסע אשר יאחר את מועד הרכבת עבורה הוזמן השובר, ינפיק שובר חדש ומעודכן לרכבת הבאה בכפוף למגבלת 500 הנוסעים".
האם אין בעיה עם שומרי שבת, שנמצאים בעמדת נחיתות לקראת תחילת השבוע?
ברכבת מוסרים: "לשם כך ברכבת מאפשרים הזמנת שובר 48 שעות מראש, כך שכבר מיום שישי ניתן לשריין מקום ברכבת של יום ראשון בבוקר".
הנפקת שובר היא לטובת הכניסה לתחנה. אחר כך צריך לקנות את כרטיס הרכבת עצמו. איך עושים את זה?
"אין שינוי באופן התשלום באמצעות מכונות הכרטוס במזומן או רב קו", נמסר לנו מהרכבת. "עם זאת ללא שובר נסיעה תקף לא תתאפשר כניסה לתחנה. קחו בחשבון את אורך הזמן שיידרש לכם לכול התהליך ותגיעו הרבה קודם לתחנה".
למה אסור לאכול ברכבת?
ברכבת מסבירים שעל פי הוראות משרד הבריאות ועל מנת לשמור על בריאות הנוסעים יש לעטות מסכה המכסה את האף והפה במשך כל זמן השהיה בתחנה, ברציפים וברכבת ולכן לא ניתן לאכול ולשתות בשטח הרכבת כלל.
לא כל הנוסעים מקבלים את הדברים האלה בשוויון נפש. "עדיף לנסוע באוטובוסים. שם אפשר לנסוע בלי מסיכה כל הנסיעה, אפשר לאכול. ולשתות", זועמת נוי, נוסעת ותיקה העובדת בחברת הייטק בתל אביב.
מי מפקח על התקנות? האם יחולקו דוחות?
ברכבת מדגישים שאין דוחות. האחריות לשמירת ההנחיות היא על הנוסעים. הפקחים יוכלו להעיר לכם אם תורידו מסכות. "רכבת ישראל מבטיחה כי תקיים הסברה נרחבת לטובת הנוסעים, תמדוד חום באמצעים תרמיים חדישים בכניסה לתחנה ותפזר עמדות חיטוי בתחנות".