משבר הקורונה הביא לצניחה בשימוש ברכב הפרטי בחודשיים האחרונים: רבים מהרכבים עומדים בחניה, וכתוצאה מכך חלה ירידה גם במספר תאונות הדרכים ובמקרי הגניבה. כך, חברות הביטוח נהנות מרווח כמעט נקי מהפרמיות שמשלמים המבוטחים בחודשים אלה. כעת, רשות שוק ההון מבקשת לבחון את השפעת הירידה בשימוש על תעריפי הביטוח – ודורשת מחברות הביטוח לדווח על רווחיהן
גם טרום משבר הקורונה היה ביטוח הרכב תחום רווחי במיוחד. לפי נתוני רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון לשנת 2018, חברות הביטוח נהנות מיחס של כ-66% בממוצע בתחום ביטוח רכב רכוש: על כל שקל פרימיה שאתם משלמים, החברה מרוויחה בממוצע כמעט 70 אגורות. ההערכה היא שבחודשיים האחרונים גדל היחס לכ-90%.
בעקבות הגידול המסתמן ברווח, רשות שוק ההון בראשות ד"ר משה ברקת דורשת דיווח לחברות הביטוח, כדי להבין כיצד הן מתכוונות לגלם את הירידה במספר התביעות. מדובר בהמשך לפרסומי הרשות שאפשרו למבוטחים להשבית את הפוליסה ולקבל החזר כספי - או לחדש אותה ללא גביית פרמיה. "חברות הביטוח נתבקשו לדווח לרשות כיצד הן פועלות או מתכוונות לפעול כדי לגלם את הירידה בשכיחות התביעות במחיר ללקוחותיהם או ללקוחות חדשים. פעולת החברות יכולה להיות בדרכים שונות, למשל החזר כספי או הנחה בעת חידוש הפוליסה".
רק בשבוע שעבר הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה בקשה לאישור תביעה ייצוגית על סך 1.2 מיליארד שקל נגד 12 חברות הביטוח. התובעים טענו כי חברות הביטוח נהנות מ"התעשרות בלתי צודקת על חשבון מבוטחיהן בביטוחי רכב, על ידי גביית כספים בחוסר תום לב לאורך משבר הקורונה".
לטענתם, פרמיית הביטוח היא נגזרת של הסיכון שהמבוטח והפוליסה משקפים לחברת הביטוח. הם מדגישים כי החברות עצמן מודות בכך כשהן מציעות מודל של תשלום לפי קילומטרים.
התובעים מבקשים מבית המשפט לחייב את חברות הביטוח לפצות את מבוטחיהן בביטוח חובה, בביטוח מקיף או בביטוח צד ג', ולהיטיב את מלוא נזקיהם בדמות הפרמיה העודפת אותה הם משלמים.