שוק רכבי היד השנייה בישראל ממשיך לשבור שיאים, וחווה פריחה יוצאת דופן בשנה האחרונה. בעוד השוק החדש מראה התאוששות מתונה, הציבור הישראלי מראה העדפה לרכבים משתלמים, אמינים ומותאמים כלכלית, כאשר המגוון הרחב והנגישות הגבוהה של פלטפורמות דיגיטליות רק תורמות להמשך הצמיחה בסקטור הזה.

מנתוני פלטפורמת יד2 ומשרד הרישוי, הביקוש לרכבים משומשים גדל ב-15 אחוזים בשנה האחרונה, ומספר הרכבים משנת ייצור 2017 ומעלה שהחליפו בעלות עלה ב-19 אחוזים בהשוואה ל-2023. המגמה מצביעה על שינויים עמוקים בהרגלי הצריכה של הציבור הישראלי, שמושפעים מתנאים כלכליים, חברתיים וטכנולוגיים.

הנתונים חושפים כי ברבעון הראשון של 2024, כאשר השפעת המלחמה עדיין הורגשה במשק, חלה עלייה של 4.5 אחוזים ברכישת רכבים משומשים בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023. עם התקדמות השנה, העליות הפכו משמעותיות עוד יותר: ברבעון האחרון של 2024, נרשמה עלייה חדה של 50 אחוזים השוואה לרבעון המקביל בשנת 2023, אז שוק הרכב היה בעיצומו של שפל.

מנגד, שוק הרכבים החדשים רשם עלייה צנועה של 0.6 אחוזים בלבד ברכישות במהלך 2024, לפי נתוני איגוד יבואני הרכב. הירידה ברבעון הראשון של השנה, בשיעור של 16 אחוזים לעומת הרבעון הראשון ב-2023, מעידה על ההשפעה הישירה של המלחמה והאווירה הכלכלית ששררה אז. עם זאת, ברבעון האחרון של השנה חלה התאוששות, עם עלייה של כמעט 11 אחוזים ברכישות רכבים חדשים בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2023.

איזה רכב הישראלים הכי אוהבים?

על פי הנתונים העדפות הצרכנים ברורות: מכוניות יפניות וקוריאניות מובילות את הרשימה. המותגים המובילים כוללים את טויוטה (12 אחוזים), יונדאי (10 אחוזים), ומאזדה (7 אחוזים). קיה נמצאת רק במקום הרביעי ( 7 אחוזים), ומי שסוגרת את הרשימה היא סקודה הצ'כית עם (5 אחוזים). המותגים האמריקאיים והגרמניים נדחקו מחוץ לרשימת המועדפים, ככל הנראה בשל מחירים גבוהים יותר ועלויות תחזוקה יקרות.

הביקוש לרכבי יד שנייה מתפלג על פי שנת הייצור, כאשר רכבים משנתונים נמוכים יותר זוכים לפופולריות רבה בשל מחירים נוחים יותר.  

 “אנו צופים שמגמת העלייה בביקוש לרכבי יד שנייה תימשך גם ב-2025."מציין רועי ימיני, מנהל תחום רכב ביד2 . "העליות במחירי הרכב החדש דוחפות צרכנים רבים לחפש חלופות משתלמות יותר. במקביל, היצע הרכבים המשומשים גדל, מה שמספק מגוון רחב יותר של אפשרויות לצרכנים.”

עוד מוסיף ימיני כי רכבי אפס קילומטר ורכבים במצב “כמו חדש” הופכים לאטרקטיביים במיוחד, עם חיסכון משמעותי לעומת רכישת רכב חדש. לדבריו, מגמה זו צפויה להתחזק בשנים הקרובות.