אם יש זירה אחת שנפגעה בצורה רצינית ממשבר הקורונה, זו ללא ספק הבורסה. כולנו זוכרים את הלוחות שהפכו לאדומים מנשוא, ואת ירידות השערים שהכניסו את כולנו להיסטריה. אולי בגלל זה הבשורה על ההנפקה הטכנולוגית הראשונה לאחר הקורונה, גרמה לנו להתרגש במיוחד ולשמור על אופטימיות בנוגע לעתיד הכלכלה.
מי שדאגה לספק לנו את הבשורות המשמחות הללו זו חברת ההייטק הישראלית SaverOne, שפתחה הבוקר את המסחר בבורסה לרגל הנפקת מניות החברה בבורסה בתל אביב. זו החברה השישית מתחילת 2020 שנרשמת בבורסה בתל אביב. בין השנים 2017-2019 השקיעה החברה כ-23 מיליון שקלים במחקר ופיתוח. החברה גייסה כ-26 מיליון שקלים בהנפקה של כ-23 אחוז מהון מניותיה, לפי שווי שוק חברה של כ-113 מיליון שקלים. מניית החברה צפויה להיכנס למדדים ת"א-צמיחה, טק עילית, גלובל בלוטק ות"א-טכנולוגיה בתום יום המסחר של השישי באוגוסט 2020.
פריצת דרך בתחום המלחמה בקטל הדרכים
חברת SaverOne למעשה מפתחת מערכת למניעת תאונות דרכים הנגרמות כתוצאה משימוש בטלפון הנייד בזמן הנהיגה. אלא שבניגוד למערכות אחרות אשר תלויות בשיתוף פעולה של הנהג, כאן מדובר על בשורה חדשה של ממש שכן מדובר במערכת המוסלקת ברכב, מזהה את הטלפונים הסלולריים באזור הנהג ומונעת שימוש ביישומים מסוכנים כגון התכתבות בוואטסאפ ושליחת מיילים ואסמסים, רק במכשיר הטלפון הרלוונטי. כל זאת בעוד שאר הנוסעים ברכב יכולים להשתמש בטלפון שלהם ללא מגבלה והם אינם מושפעים ממנה.
זה גם המקום לציין כי למרות שהמערכת מונעת גישה לתכונות שונות של הטלפון הנייד המצריכות שיתוף פעולה של הנהג, ומייצרת סביבת נהיגה שקטה ובטוחה, היא נחשבת לידידותית למשתמש בכך שביכולתה לא לבטל שירותים סלולאריים כמו מוזיקה, ניווט וקבלת שיחות טלפון נכנסות.
בשל תכונותיה המערכת מסירה סיגמנט שלם של סיכון האחראי ליותר מ-30 אחוז מתאונות הדרכים ואוכפת את הפתרון על כל האוחז בהגה ברכב בו היא מותקנת. אם נרחיב את מבטנו לרגע מעבר לים, על פי מחקרים, העלות השנתית של תאונות דרכים בארה"ב עומדת על כ-300 מיליארד דולר, כש-25 אחוז מהן קשורות לשימוש במכשיר הנייד.
קהל היעד הראשוני: ציי רכב וחברות ביטוח וליסינג
מדובר למעשה במענה מידי למכת תאונות הדרכים הנובעת כתוצאה משימוש בסלולארי. לאחרונה סיימה החברה את שלב הפיילוט ובחודש הבא אף תחל באספקת ההזמנות הראשונות לשוק היעד הראשוני הכולל חברות וארגונים כמו ציי רכב מסחריים ופרטיים, בהם יותקנו מערכות החברה במטרה להפחית סיכונים ולהוריד עלויות בעקבות תאונות דרכים בהם מעורבים נהגיהם. עוד חברות שאפשר למצוא בקהל היעד הן חברות ביטוח וליסינג להן יש עניין רב בהפחתת נזקים ועלויות כתוצאה מתאונות. החברה פונה בשלב ראשון לשוק הרכב הישראלי וכן לשווקים באירופה וארה"ב ומעריכה כי לשינויים רגולטוריים להכנסת מערכות מצילות חיים עשויה להיות השפעה חיובית דרמטית על הביקוש למערכותיה.
בעלי המניות בחברה כוללים את קבוצת הרכב UMI Israel, איתוראן וקשת 12 וכן איש העסקים צביקה בארינבוים, מוטי גוטמן מנכ"ל מטריקס, ליגד רוטלוי יו"ר רציו וצחי סולטן יו"ר דיסקונט קפיטל. הנהלת החברה כוללת אנשי עסקים מנוסים בתחומי פיתוח, טכנולוגיה, שיווק ומכירות וניהול ארגונים גדולים. יו"ר החברה הוא יעקב טננבוים ומנכ"ל החברה הוא אורי גלבוע שניהל את חטיבת המכוניות והאופנועים בקבוצת מאיר.
"הנפקת החברה היא צעד חשוב מאוד בדרך למהפכה שאנחנו מובילים במאבק בתאונות הדרכים בישראל ובעולם", מסביר אורי גלבוע, מנכ"ל החברה. "הסחות הדעת של הנהג בזמן נהיגה כתוצאה משימוש באפליקציות מסוכנות, הן גורם עיקרי לתאונות הדרכים בעשור האחרון ולאובדן מיותר של חיי אדם".
גלבוע מוסיף ופונה אל שרת התחבורה הנכנסת. "אני רוצה לפנות לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, שאמרה שבכוונתה 'להפוך כל אבן, על מנת לאתר את הפתרונות הנכונים שקיימים בקצה הגלובוס כדי להציל נפש אחת בישראל', ואומר לה שכאן בישראל פותחה טכנולוגיה שיכולה להציל נפשות רבות. אני מזמין אותה לצרף אותנו אליה כדי שיחד, בכוחות משותפים, נפעל לצמצם את מקרי המוות המיותרים בכביש".
צה"ל כבר בפנים
ולמרות שרק עכשיו הונפקה בבורסה, למערכת SaverOne יש כבר כמה הישגים בשטח. המערכת הוצגה ומוכרת היטב ברגולציה הישראלית, במשרד התחבורה, ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, בצה"ל, בחברות הליסינג ובלא מעט ציי רכב. למעשה, היא אף הוצגה לאחרונה בפני "וועדת שפר" לבחינת הדרכים לצמצום היסח הדעת בנהיגה, בה צוינה כפתרון הראשון. כמו כן, המערכת הוצגה והודגמה גם לראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים של ארצות הברית (NHTSA) ולגורמים נוספים.
אתמול, יום שלישי ה-16 ביוני, זכתה החברה במרכז יוקרתי של משרד הביטחון, והכריזה על תחילתו של ניסוי למניעת היסח דעת בנהיגה באמצעות המערכת המתקדמת. הניסוי שמטרתו היא מניעת נזק בנפש וברכוש יתקיים בשני שלבים: בשלב הראשון תותקן המערכת בשלושים רכבי צה"ל וייבחן השיפור במדדי היסח הדעת של נהגיהם. בהמשך קיימת גם אפשרות להרחבת ההתקשרות בשלושים רכבים נוספים. בניסוי זה מצטרף צה"ל למשטרת ישראל ולגופים נוספים שכבר נמצאים בשלבים שונים של ניסוי המערכת בציי הרכב שלהם.
"בימים אלו אנו ממשיכים במימוש האסטרטגיה העסקית לכניסה לציי רכב גדולים ומשמעותיים תוך שילוב המערכת שלנו המצילה חיי אדם באמצעות מניעת היסח דעת ממכשיר סלולרי בנהיגה", מסכם גלבוע, "הזכייה במכרז של צה"ל היא מהותית ויוקרתית. לשמחתנו, אנו עדים למגמה עולמית, לרבות מעורבות גוברת והולכת של רגולטורים, להטמעה ושילוב פתרונות מצילי חיים ברכבים וממשיכים במאמצי שיווק להרחבת השימוש במערכות SaverOne שאנו מאמינים בהן".